Unitatea Națională de Informații privind Pasagerii - parteneriat în zona Balcanilor

În perioada 15-19 ianuarie 2024, la sediul IGPF - UNIP și la Aeroportul „Henri Coandă” a avut loc o serie de prezentări pe problematica API-PNR (Advance Passenger Information - Passenger Name Record). Activitatea a vizat reprezentanți ai Polițiilor de Frontieră și Serviciilor Vamale din cadrul Unităților AIRCOP/CCP (Airport Communication Project- Container Control Programme) înființate, sau în curs de înființare, din Bosnia Herțegovina, Serbia și Macedonia de Nord, în scopul identificării potențialelor parteneriate, precum și schimbul de experiență în domeniul informațiilor privind călătoriile, a ilustrării metodologiei de lucru și a cadrului legal la terminalele de pasageri și cele cargo din aeroport.

Activitatea a debutat cu introducerea făcută de către șeful UNIP, comisar de poliție Alexandru Stan, care a prezentat agenda de lucru, urmând apoi „un tour de table”, în care fiecare participant a avut ocazia să se prezinte, menționând totodată și instituția din care face parte. Pe parcursul celor trei zile de activitate au fost efectuate o serie de prezentări ce au vizat următoarele teme:

  • Legislație națională incidentă în domeniul API și PNR ce a constat în prezentarea legislației internaționale și naționale referitoare la transmiterea, colectarea și procesarea datelor API/PNR cât și a procesului de transpunere a Directivei 681/2016 în legislația națională;
  • Structura Unității Naționale de Informații privind Pasagerii, atribuțiile lucrătorilor UNIP, atribuțiile coordonatorului de tură, atribuțiile specifice pe linie de conectivitate și interoperabilitate, dar și ale personalului delegat în cadrul UNIP;
  • Conectivitatea cu transportatorii aerieni, calitatea datelor, erori referitoare la calitatea datelor API/PNR transmise de transportatorii aerieni și impactul pe care acestea îl au în procesarea datelor, aspecte tehnice, precum și prezentarea etapelor privind conectarea transportatorilor aerieni ce operează pe teritoriul unui stat cât și factorii implicați în procesul de transmitere a datelor API/PNR;
  • Prevederi legale pe protecția datelor cu caracter personal pe parcursul căreia au fost subliniate aspecte relevante din domeniul protecției datelor cu caracter personal cât și legislația la nivel internațional cu incidență în procesarea datelor din registrul cu numele pasagerilor;
  • Match&Hit, historical searches, Watchlisting în cadrul căreia a fost prezentată diferența dintre Match și Hit, verificările manuale în diferite baze de date sau în surse deschise pe care lucrătorii UNIP le efectuează în cazul unui match și diseminarea hit-urilor către autoritățile competente, evaluarea datelor PNR în baza solicitărilor primite de la Autoritățile Competente, prelucrarea datelor API și PNR la nivelul UNIP, precum și procedura de depersonalizare a datelor și condițiile ce stau la baza furnizării datelor despre pasageri ce au fost anonimizate către autoritățile competente;
  • Rule-base targeting și cazuri de succes, a constat în prezentarea diferențelor dintre list-based targeting și watchlisting, procesul de targeting și rolul autorităților competente, fiind prezentate câteva cazuri de succes rezultate în urma valorificării datelor PNR;
  • Dezvoltarea Unității Naționale de Informații privind Pasagerii unde a fost prezentat parcursul structurii din 2016 și până în prezent, principalele obiective, date statistice privind evoluția numărului de pasageri, al operatorilor aerieni și cooperarea cu autoritățile competente;

În continuare, membrii delegației au efectuat o vizită de lucru la PTF Aeroport Henri Coandă, ocazie cu care au fost prezentate principalele atribuții ce revin CSCTFABO cât și mecanismele și metodologiile de lucru în aeroport, utilizarea tehnologiilor și instrumentelor specifice în vederea combaterii infracționalității transfrontaliere. A urmat apoi vizita la Biroul Vamal Otopeni unde șeful Serviciului Analiză de Risc, Adrian Chelaru, a prezentat activitatea pe care o desfășoară personalul din cadrul Biroului, bune practici și interogarea diferitelor baze date la care la care Biroul Vamal Otopeni are acces.

În cea de-a treia zi, delegația a efectuat o scurtă vizită la Centrul Operațional de Coordonare din cadrul IGPF, structura repsonsabilă cu monitorizarea situaţiei operative și a asigurării fluxului informațional la nivel intra și interinstituțional.

În contextul înființării și operaționalizării unei unități de informații privind pasagerii, cele mai multe întrebări au fost adresate cu privire la liniile de muncă pe care o astfel de unitate ar trebui să le dețină pentru a fi capabilă să recepționeze și să prelucreze datele transmise de transportatorii aerieni, relaționarea cu transportatorii aerieni și providerii de date în cazul nerecepționării datelor, relaționarea cu autoritățile competente și aspecte legale ce țin de protecția datelor PNR.

În încheiere, comisar de poliție Alexandru Florin Stan a făcut o sinteză a celor prezentate pe parcursul vizitei de studiu, a prezentat dificultățile întâmpinate de-a lungul timpului în ceea ce privește conectarea companiilor aeriene, dar și cooperarea cu autoritățile competente și a subliniat importanța cooperării și a schimbului de informații cu autoritățile competente și celelalte state.

  • Unitatea Națională de Informații privind Pasagerii - parteneriat în zona Balcanilor
  • Unitatea Națională de Informații privind Pasagerii - parteneriat în zona Balcanilor

Politia de Frontiera Romana este institutia specializata a statului care se ocupa de supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat ... mai departe