Ce este ETIAS?
Comisia Europeană, prin Comunicarea din 6 aprilie 2016 intitulată Sisteme de informații mai puternice și mai inteligente în materie de frontieră și securitate, a subliniat necesitatea ca Uniunea Europeană să își consolideze și să îmbunătățească sistemele informatice, arhitectura de date și schimbul de informații în domeniul gestionării frontierelor, al asigurării respectării legii și al combaterii terorismului.
Astfel, în vederea remedierii lacunelor existente în materie de informații, printre care și cele privind călătorii exonerați de obligația de a deține viză la trecerea frontierelor externe, la data de 16 noiembrie 2016, Comisia Europeană a lansat propunerea de Regulament ETIAS, care a fost adoptat la data de 12 septembrie 2018 și care reglementează instituirea Sistemului European de Informații și de Autorizare privind Călătoriile.
Acest sistem va colecta informații privind toți pasagerii care călătoresc fără viză în Uniunea Europeană și va asigura identificarea eventualelor probleme de securitate înaintea deplasării către spațiul Schengen, contribuind astfel la o gestionare mai eficientă a frontierelor externe ale UE și îmbunătățind securitatea internă și securitatea cetățenilor UE. În acest scop se va introduce o autorizație de călătorie, ca o nouă condiție pentru a intra pe teritoriile statelor membre UE și asociate, iar lipsa unei autorizații de călătorie ETIAS valabile reprezintă un nou motiv de refuzare a intrării pe teritoriul statelor membre.
Astfel de sisteme similare de autorizare prealabilă a călătoriei sunt în vigoare, de exemplu, în SUA, Canada și Australia.
Având în vedere ultimele analize privind stadiul dezvoltării ETIAS și al interoperabilității cu sistemele europene de informații, se preconizează că acest sistem ar putea fi operaționalizat în anul 2024.
Statele membre UE care aplică Regulamentul ETIAS:
De ce ETIAS?
Conform Regulamentului (UE) 2018/1240 al Parlamentului European și al Consiliului, prin sprijinirea autorităților competente ale statelor membre, ETIAS:
- contribuie la un nivel ridicat de securitate prin furnizarea unei evaluări aprofundate a riscurilor în materie de securitate
- contribuie la prevenirea imigrației ilegale;
- contribuie la protecția sănătății publice
- consolidează eficacitatea verificărilor la frontiere;
- sprijină îndeplinirea obiectivelor SIS
- contribuie la prevenirea, depistarea și investigarea infracțiunilor de terorism sau a altor infracțiuni grave.
Ce atribuții au Unitățile Naționale ETIAS
De asemenea, în conformitate cu prevederile articolului 8 din Regulamentul (UE) 2018/1240, fiecare stat membru desemnează o autoritate competentă ca unitate națională a ETIAS (UNE), care va fi responsabilă, în principal, cu:
- examinarea și luarea unei decizii în ceea ce privește cererile de autorizații de călătorie pentru care procesul de prelucrare automată a cererilor a semnalat un răspuns pozitiv, iar Unitatea Centrală a ETIAS a demarat procesul de prelucrare manuală a cererii
- asigurarea faptului că sarcinile aferente prelucrării manuale și rezultatele respective sunt înregistrate în dosarele de cerere;
- asigurarea faptului că datele pe care le introduc în dosarele de cerere sunt la zi;
- luarea unor decizii cu privire la eliberarea de autorizații de călătorie cu valabilitate teritorială limitată;
- asigurarea coordonării cu alte unități naționale ale ETIAS și cu Europol cu privire la cererile de consultare;
- furnizarea de informații solicitanților cu privire la procedura care trebuie urmată în cazul exercitării unei căi de atac, inclusiv în situația în care Unitate Centrală ETIAS a verificat manual o conexiune galbenă într-un dosar de confirmare a identității;
- anularea și revocarea unei autorizații de călătorie.
Astfel, conform art. 9, “(1) Se desemnează Unitatea națională a ETIAS constituită la nivelul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră în calitate de autoritate competentă în aplicarea prevederilor art. 8 alin. (1) din Regulamentul ETIAS…..(3) Personalul Unității naționale a ETIAS este format din agenți și ofițeri de poliție din cadrul Poliției de Frontieră Române și ai Poliției Române.(4) Agenții și ofițerii de poliție din cadrul Poliției Române își desfășoară activitatea, în condițiile legii, în cadrul Unității naționale a ETIAS, în vederea prelucrării datelor din lista de supraveghere prevăzută la art. 34 din Regulamentul ETIAS.”
Ce este WATCHLIST?
Odată cu implementarea Sistemului european de informații și de autorizare privind călătoriile se instituie la nivelul Sistemului Central și lista de supraveghere ETIAS, care cuprinde date referitoare la persoane care sunt suspectate că au comis sau au participat la o infracțiune de terorism sau la o altă infracțiune gravă ori referitoare la persoane cu privire la care există indicii concrete sau motive întemeiate, bazate pe evaluarea globală a persoanei, care justifică prezumția că vor comite o infracțiune de terorism sau alte infracțiuni grave.
Care va fi rolul Europol?
Europol, în calitate de centru de informații de securitate al UE, se află într-o poziție unică pentru a combina informații care nu sunt disponibile pentru statele membre individuale sau în alte baze de date ale UE. Împreună cu statele membre, Europol va introduce date în lista de supraveghere a ETIAS și va fi responsabil pentru actualizarea datelor introduse.Unitățile naționale ale ETIAS vor consulta Europol pentru a urmări un rezultat pozitiv care a avut loc în timpul prelucrării automate a ETIAS cu date deținute de Europol. De asemenea, agenția va fi implicată în definirea normelor de depistare ale ETIAS.
Cine are acces la datele din Sistemul ETIAS?
ETIAS contribuie, de asemenea, la prevenirea, depistarea și investigarea infracțiunilor de terorism sau a altor infracțiuni grave prin asigurarea consultării datelor din sistem de către autoritățile naționale de aplicare a legii.
Autoritățile desemnate să solicite motivat consultarea datelor sunt stabilite de Legea 300/2002:
- Poliția Română, Poliția de Frontieră Română, Direcția Generală de Protecție Internă și Direcția Generală Anticorupție, din subordinea Ministerului Afacerilor Interne;
- Serviciul Român de Informații;
- Serviciul de Informații Externe;
- Ministerul Apărării Naționale, prin Direcția Generală de Informații a Apărării;
- Serviciul de Protecție și Pază;
- Ministerul Public, prin Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și structurile și unitățile subordonate acestuia;
- Autoritatea Vamală Română.
Ce se va întâmpla la punctul de trecere a frontierei?
La sosirea la un punct de trecere a frontierei, polițistul de frontieră va citi electronic datele documentului de călătorie, declanșând astfel o interogare a diferitelor baze de date, inclusiv o interogare a ETIAS în cazul călătorilor scutiți de viză.
În cazul în care nu există o autorizație de călătorie ETIAS valabilă, polițiștii de frontieră vor refuza intrarea și vor înregistra călătorul și refuzul de intrare în Sistemul de intrare-ieșire.
În cazul în care există o autorizație de călătorie valabilă, se va efectua procesul de control la frontieră, iar călătorul poate fi autorizat să intre în spațiul Schengen dacă sunt îndeplinite toate condițiile de intrare sau i se poate refuza accesul, în conformitate cu Codul Frontierelor Schengen.
În timpul efectuării verificărilor de frontieră (linia I), polițistul de frontieră va avea obligația de a consulta Sistemul Central ETIAS, folosind datele înscrise în banda optică (MRZ) a documentului de călătorie, pentru a verifica:
- dacă persoana deține sau nu o autorizație de călătorie valabilă;
- dacă autorizația de călătorie este cu valabilitate teritorială limitată și dacă acest lucru se confirmă, pentru ce stat/state membre a fost eliberată;
- dacă autorizația de călătorie are atașată o atenționare, lucru prin care se recomandă o verificare amănunțită în linia a II-a;
- datele cu privire la persoana care exercită autoritatea părintească sau ale tutorelui legal al solicitantului, atunci când cel din urmă este minor;
- dacă resortisantul terț este membru de familie al unui cetățean al UE și nu deține un permis de ședere;
- dacă autorizația expiră în 90 de zile. În acest caz, polițistul de frontieră informează călătorul cu privire la perioada de valabilitate rămasă, cu privire la posibilitatea de a aplica pentru o nouă autorizație, dar și cu privire la obligația de a deține o autorizație valabilă pe toată perioada șederii pe termen scurt.