ANALIZA ACTIVITĂŢILOR DESFĂŞURATE DE CĂTRE INSPECTORATUL TERITORIAL AL POLIŢIEI DE FRONTIERĂ IAŞI ÎN ANUL 2020

  • Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi este structură regională, subordonată Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, cu competenţă în zona de 30 kilometri de la frontiera de stat a României spre interior, pe raza judeţelor Botoşani, Iaşi, Vaslui şi Galaţi şi în zona de 10 kilometri de o parte şi de alta a malului Dunării pe raza judeţelor Galaţi şi Brăila, având misiunea de a asigura:

    • supravegherea frontierei şi controlul trecerii acesteia cu Republica Moldova pe o lungime de 681,3 kilometri;
    • supravegherea frontierei şi controlul trecerii acesteia cu Republica Ucraina pe o lungime de 72,1 kilometri;
    • supravegherea Dunării interioare deschise navigaţiei internaţionale pe raza de competenţă a Sectoarelor Poliţiei de Frontieră Galaţi şi Brăila;
    • respectarea prevederilor tratatelor, acordurilor, convenţiilor şi protocoalelor de frontieră încheiate cu Republica Moldova şi Ucraina şi a celor internaţionale la care România este parte, cu privire la frontiera de stat.

     

    1.ATRIBUŢIILE GENERALE ALE STRUCTURII

     

    I.T.P.F. Iaşi are rol de:

    • coordonare, control şi răspundere pentru întreaga activitate a structurilor subordonate cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale, a faptelor specifice criminalităţii transfrontaliere, respectării regimului juridic al frontierei de stat;
    • implementarea unitară a Concepţiei Poliţiei de Frontieră Române cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, a prevederilor Instrucţiunilor de aplicare a Regulamentului C.E. nr. 399 / 2016 şi a celorlalte acte normative incidente naţionale şi europene;
    • dispunerea judicioasă a forţelor, echipamentelor şi mijloacelor de mobilitate deţinute, în funcţie de situaţia operativă existentă de la nivelul unei frontiere şi analizele de risc;
    • cooperarea eficientă cu instituţiile similare din statele vecine, în baza documentelor bilaterale de colaborare încheiate;
    • gestionarea, din punct de vedere al resurselor umane, logistice şi financiare, a activităţii structurii.

    Principalele atribuţii ale Serviciilor Teritoriale ale Poliţiei de Frontieră sunt:

    • organizarea şi desfăşurarea de acţiuni - independent sau împreună cu organele de cooperare de pe raza judeţului - în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale şi a infracţionalităţii transfrontaliere;
    • desfăşurarea de acţiuni informativ-operative, de investigare şi cercetare a infracţiunilor deosebit de grave, circumscrise migraţiei ilegale şi criminalităţii organizate transfrontaliere;
    • executarea de acţiuni punctuale şi controale de supraveghere la nivelul S.P.F. de pe raza judeţului de reşedinţă.

       

    Sectoarele Poliţiei de Frontieră sunt structuri de execuţie din cadrul Inspectoratului Teritorial, cu competenţă limitată, având ca principale atribuţii supravegherea şi controlul la trecerea frontierei de stat a României, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi criminalităţii transfrontaliere din zona de competenţă, precum şi orice altă încălcare a regimului juridic al frontierei de stat.

     

    1. OBIECTIVELE INSTITUŢIONALE:

     

    • Implementarea unui management organizatoric, dinamic şi flexibil care să permită modernizarea permanentă a I.T.P.F. Iaşi în acord cu cerinţele naţionale şi comunitare.
    • Asigurarea calităţii serviciului de supraveghere şi control al trecerii frontierei de stat în zona de competenţă a inspectoratului, în condiţii de eficienţă şi eficacitate, precum şi prin monitorizarea permanentă a modului de implementare a acquis-ului Schengen.
    • Gestionarea eficientă a activităţilor de combatere a infracţionalităţii transfrontaliere în zona de competenţă a inspectoratului, prin implementarea, într-o manieră unitară a măsurilor specifice de prevenire şi combatere, în acord cu legislaţia în vigoare
    • Combaterea eficientă a migraţiei ilegale în zona de competenţă a I.T.P.F., prin activităţi specifice de prevenire, cercetare şi/sau investigare şi prin punerea în aplicare a protocoalelor de colaborare cu alte autorităţi cu competenţe în domeniu.
    • Asigurarea respectării regimului juridic al frontierei de stat în zona de competenţă a inspectoratului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    • Asigurarea respectării regimului de frontieră în conformitate cu acordurile bilaterale încheiate de statul român cu R.Moldova şi Ucraina, precum şi cu cerinţele acquis-ului Schengen.

     

    1. MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIONALE

     

     3.1. Gestionarea resurselor umane:

    Asigurarea necesarului de resurse umane la nivelul structurii a fost unul din obiectivele prioritare ale instituţiei noastre, în contextul în care avem obligaţia îndeplinirii misiunilor specifice şi asigurării unui înalt nivel de supraveghere şi control a întregii frontiere, în special, a frontierei externe U.E.

    Astfel, în anul 2020, au încetat raporturile de serviciu/muncă a 128 angajați. În acest context, au fost efectuate demersurile necesare pentru încadrarea posturilor rămase vacante, din rândul absolvenţilor unităţilor de învăţământ cu specific „Poliție de Frontieră”/alte unități ce oferă specializarea necesară PFR. Conform dinamicii de personal realizată la data de 31.12.2020, procentul de încadrare, raportat la numărul posturilor prevăzute, este de 89,16% (87,65% ofiţeri, 89,39% agenţi și 90,36% P.C.).

     

    3.2.  Pregătirea profesională:

    Pe linia formării profesionale a personalului au fost organizate şi monitorizate următoarele:

    • a fost demarată procedura de stabilire a necesarului de pregătire - diagnoza de participare a poliţiştilor la cursuri în instituţiile de învăţământ ale P.F.R. şi în alte instituţii pentru anul de învăţământ 2020 – 2021;
    • activitatea de îndrumare şi tutelă profesională a avut drept scop integrarea socio-profesională pe timpul stagiului de practică a studenților Academiei de Poliție „I.Cuza” Bucureşti (37 studenți în perioada 10.02 – 06.03.2020 și 26 studenți în perioada 20.07 – 14.08.2020), a elevilor Şcolii de Pregătire a Agenților P.F. „Avram Iancu” Oradea (28 elevi în perioada 18.05.2020 – 28.08.2020 și 27 elevi în perioada 07.09.2020 27.11.2020), precum şi a personalului mutat la/în cadrul I.T.P.F. Iași și care și-a schimbat profilul muncii/domeniul de activitate;
    • patru polițiști au participat la activități de pregătire/instruire în cadrul unor grupuri de lucru/cursuri, organizate de către Agenția FRONTEX;
    • în luna noiembrie 2020, 14 polițiști (12 ofițeri și doi agenți) au participat la două Sesiuni tactice şi practice în domeniul combaterii contrabandei şi a migraţiei ilegale la granița comună (România cu Republica Moldova), desfăşurate pe parcursul a trei zile, în sistem online, în cadru proiectului THOR.

     

    3.3. Activitatea pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă:

    În perioada analizată, activitatea pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă la nivelul I.T.P.F. Iaşi, s-­a desfăşurat conform prevederilor Legii nr. 319/14.07.2008, H.G. nr. 1425/11.10.2006 şi a O.M.A.I. nr. 32/2014.

    Astfel s-au desfăşurat următoarele activităţi și au fost întocmite următoarele documente de planificare a activităţilor pe linie de muncă:

    • Tematica de instruire pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă pentru anul 2020;
    • Planul de prevenire şi protecţie pentru realizarea măsurilor şi acţiunilor de aducere la condiţii normale a locurilor de muncă în care îşi desfăşoară activitatea personalul contractual de la sediul I.T.P.F. Iaşi şi structurile subordonate nemijlocit;
    • Graficul cu principalele activităţi desfăşurate pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă;
    • Graficul anual cu activităţile de control;

    Au fost realizate instructaje colective pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă cu studenţii Academiei de Poliţie „Al.I.Cuza” Bucureşti, elevi ai Şcolii de Agenţi „Avram Iancu” Oradea. 

    În anul 2020 nu au fost înregistrate accidente de muncă sau îmbolnăviri profesionale la nivelul I.T.P.F. Iaşi.

    Tot în această perioadă, la nivelul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi au fost inițiate mai multe campanii în vederea donării de sânge, având în vedere deficitul acut de donatori de sânge la nivel naţional.

    Au fost efectuate demersuri pentru achizitionarea de măști și mănuși de unică folosință, dezinfectant pentru mâini și tegumente, dezinfectant pentru suprafețe, săpun lichid pentru mâini, flacoane de gel antibacterian, role de prosoape de hârtie  și suporturi pentru acestea, fiind întocmite notele de necesitate în acest sens.

    De asemenea au fost achiziționate atomizatoare ce au fost repartizate fiecărui S.T.P.F. în parte, pentru a fi folosite în scopul igienizării locurilor de muncă și a autospecialelor din dotare, lămpi UV pentru a fi folosite în scopul dezinfectării încăperilor și termometre non-contact pentru verificarea temperaturii personalului la intrarea în serviciu.

     

    3.4. Resurse financiare

    Activitatea financiar-contabilă s-a desfăşurat în scopul asigurării finanţării corespunzătoare, atât a activităţilor de supraveghere şi control a frontierei cât şi a activităţilor financiar-logistice ale structurilor I.T.P.F. Iaşi, asigurării echilibrului financiar şi a urmărit încadrarea cheltuielilor în limitele creditelor aprobate. Structura bugetului, pe principalele categorii de cheltuieli, a fost următoarea: cheltuieli de personal 95%, cheltuieli materiale 3,1%  și investiţii 0,2%.

     

    3.5. Resurse logistice

    Echipamente de supraveghere:

    • Sisteme de supraveghere fixă a frontierei:
      • camere de termoviziune pentru supraveghere fixă tip ATTICA.
    • Sisteme de supraveghere mobilă a frontierei:
      • autospeciale dotate cu echipamente de termoviziune;
      • camere portabile de termoviziune/ binocluri de vedere pe timp de zi/ ochelari de vedere pe timp de noapte.

    Echipamente de mobilitate:

    • Mijloace de mobilitate navală:
    • nave operative (şalupe/ambarcaţii de patrulare, control şi/sau intervenţie);
    • nave logistice (tanc fluvial, pontoane, bărci de antrenament şi întreţinere nave).

    Asigurarea infrastructurii IT și de comunicații:

    • Sisteme de calcul;
    • Terminale TETRA.

    Pe parcursul perioadei supuse analizei, activitatea de comunicaţii şi informatică a fost concentrată pe asigurarea unui înalt nivel al disponibilităţii echipamentelor IT&C şi oferirea unui suport adecvat utilizatorilor acestor echipamente. Activităţile desfăşurate de către personalul de specialitate au vizat menţinerea în stare operativă a sistemului de comunicaţii şi radiocomunicaţii prin întreţinerea şi înlăturarea deranjamentelor, modernizarea şi menţinerea în stare operativă a tehnicii de informatică, continuarea activităţilor de monitorizare a sistemelor de comunicaţii SCVD, It BackUp, PMR Tetra. Intervenţiile din teritoriu au vizat echipamentele radio, intervenţii în P.T.F. şi S.P.F.-uri, intervenţii echipamente IT şi de date, reţelistică, electroalimentare etc. pentru verificare echipamente ATTICA şi echipamente securizare turnuri SISF.

     

    Investiţii în derulare:

     

    1. a) INVESTIȚII ÎN DERULARE din fonduri exetrne nerambursabile:

    1.Sediu SPF Tomeşti (obiectivul beneficiază de finanţare europeană prin „Programul de cooperare transfrontalieră Româno-Moldovean-THOR”):

    2.Achiziţie truse criminalistice-6 buc (prin finanţare europeană –„Programul de cooperare transfrontalieră Româno-Moldovean-THOR”).

    3.Achiziţie ambarcaţiune S.P.F. Ţuţora (prin finanţare europeană -„Programul de cooperare transfrontalieră Româno-Moldovean-THOR”):

    4.Achiziţionare drone (2 UAV-uri) S.P.F. Stânca Costeşti ("Stanca Costeşti Capacity building for police cooperation în the area of Stanca Costesti", finanţare europeană prin „Programul Operaţional Comun România-Moldova”):

    5.Achiziţionare camere de supraveghere în PTF Sculeni ("Victoria-Sculeni,Video Surveillance Instalaţion în RO-MD", finanţare europeană prin „Programul Operaţional Comun România-Moldova”):

    6.Reabilitare termo-energetică Pavilion administrativ din cadrul sediului S.T.P.F. Galaţi- obiectivul va beneficia de finanţare europeană prin „Programul Operaţional Regional” - POR.

    7.Extindere şi reabilitare spaţii sediu S.P.F. Darabani, judeţul Botoşani.

     

    1. b) INVESTIȚII ÎN DERULARE prin decontare de la bugetul de stat:
    2. Construire sediu nou, S.P.F. Rădauti Prut, judeţul Botoşani;
    3. Construire sediu nou, S.P.F. Golăieşti, judeţul Iaşi”;
    4. Modernizare Sediu I.T.P.F. Iaşi , judeţul Iaşi”;
    5. Construire sediu nou Baza Nave Brăila şi S.P.F. Brăila, judeţul Brăila”;
    6. Consolidare, modernizare, extindere sediu S.T.P.F. Vaslui, judeţul Vaslui”;

                

    3.6. Activitatea de avizare pentru legalitate şi reprezentare în faţa instanţelor de judecată a constat în:

    - avizarea a 2.877 de documente (dispoziţii pe linie de R.U., contracte și acte adiționale, note justificative/comenzi de achiziţii, decontări drepturi de transport și decontări drepturi de chirie);

    - reprezentarea intereselor instituţionale în 894.

     

    4.REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENŢĂ

     

    4.1. REZULTATE ALE SITUAŢIEI OPERATIVE PRIVIND CONTROLUL ŞI SUPRAVEGHEREA FRONTIEREI:

     

    Valori de trafic

    În anul 2020, prin punctele de trecere a frontierei din zona de competenţă a I.T.P.F. Iaşi au tranzitat frontiera aproximativ 3.200.000 de persoane, cetăţeni UE si non-UE, atât pe sensul de ieşire, cât şi pe sensul de intrare, precum şi  1.145.000 de  mijloace de transport.

    În scopul asigurării unui climat de siguranţă şi ordine publică în zona de competenţă şi în punctele de trecere a frontierei, precum şi al fluidizării traficului de călători şi marfă, conducerea Inspectoratului Teritorial al Politiei de Frontieră Iaşi a dispus următoarele măsuri:

    • asigurarea unei supravegheri sporite a frontierei de stat, prin aplicarea măsurilor legale pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere;
    • derularea unui control operativ şi civilizat, sens în care s-au dispus măsuri de suplimentare a personalului care-şi desfăşoară activitatea la controlul documentelor şi a numărului arterelor de control din punctele de frontieră, după caz;
    • promovarea şi asigurarea climatului de ordine şi disciplină, aplicarea consecventă a normelor deontologice specifice instituţiei, în scopul respectării drepturilor şi libertăţilor legale ale cetăţenilor, pentru prevenirea oricăror acte de abuz sau corupţie;
    • menţinerea în stare de operativitate a tuturor mijloacelor de comunicaţii şi informatică, pregătirea personalului din subordine în vederea asigurării intervenţiei rapide în zona de competenţă, pentru rezolvarea situaţiilor deosebite şi fluidizarea fluxului la nivelul structurilor subordonate.

     

    Fapte ilegale constatate la frontieră

    În perioada analizată  au fost înregistrate aproximativ 1.100 de evenimente, fiind implicate 1140 de persoane. Totodată, poliţiştii de frontieră ieşeni au constatat 1.566 de infracțiuni și au aplicat 2.479 de sancțiuni contravenționale, valoarea amenzilor fiind de peste 1.123.000 de lei

     

    Combaterea migraţiei ilegale

    În anul 2020, au fost înregistrate 26 de cazuri în domeniul migraţiei ilegale, fiind depistate în total 53 de persoane care au încercat să treacă ilegal frontiera. În toate cazurile s-au întocmit lucrări penale, respectiv s-a colaborat cu autorităţile de frontieră ale statelor vecine, în vederea punerii în aplicare a Acordurilor de readmisie.

    Pentru frontiera cu Ucraina, în ceea ce priveşte modul de operare a reieşit că migranţii au încercat să treacă ilegal frontiera de stat pe jos, având în vedere specificul graniței dintre Ucraina și România (zonă împădurită, fără puncte de trecere deschise traficului internațional).

    Pentru frontiera cu Republica Moldova, cazurile de trecere ilegală cu implicarea migranţilor regionali sunt la un nivel scăzut. Aplicarea de către România a Deciziei Consiliului Europei nr. 934 din 2019 privind Sistemul de Informaţii Schengen poate determina unele persoane vizate de măsuri să intre ilegal în România.

    Activităţile comune organizate cu autorităţile Republicii Moldova s-au dovedit eficiente şi au determinat identificarea tuturor persoanelor implicate în acest gen de activităţi infracţionale.

     

     

    Contrabanda și infracțiunile conexe

    În anul 2020, poliţiştii de frontieră - independent sau în colaborare cu inspectorii vamali ori reprezentanţi ai altor instituţii abilitate - au constatat 225 de infracțiuni de contrabandă şi au reţinut în vederea confiscării peste 374.000 de pachete ţigări de contrabandă, în valoare de peste 4,8 milioane de lei.

    Traficul cu ţigări de contrabandă continuă să reprezinte una dintre principalele manifestări ale infracţionalităţii la frontiera cu Republica Moldova şi Ucraina. Ţigările de contrabandă au fost depistate atât în punctele de trecere ale frontierei, ascunse în mijloace de transport, cât şi în zona de competenţă, pe comunicaţiile din apropierea frontierei.

    Tendinţa de introducere în România, în mod ilegal, de ţigări şi produse din tutun se manifestă relativ uniform pe toată zona de competenţă, atât la frontiera verde, cât şi prin punctele de trecere a frontierei de stat.

    Modul de operare şi tipologiile infracţionale manifestate ca fenomen al contrabandei/evaziunii fiscale îl constituie:

    • introducerea în ţară a ţigărilor disimulate în mijloacele de transport în locuri special amenajate;
    • introducerea în ţară de ţigări prin alte locuri decât cele destinate controlului vamal;
    • comercializarea ilegală a ţigărilor nemarcate sau marcate cu timbre false.

    În punctele de trecere a frontierei, poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi acţionează pentru combaterea fenomenului infracţional transfrontalier împreună cu lucrători vamali ai Direcţiei Generale a Vămilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

    În punctele de trecere a frontierei, tendinţa este de a introduce ţigările în România, disimulat, ascunse în interiorul altor produse permise la intrare sau pentru care există documentele necesare, urmând a fi distribuite şi comercializate în oraşele limitrofe frontierei de stat sau în diferite zone din ţară.

    În toate situaţiile când sunt descoperite spaţii special amenajate în care sunt ascunse ţigarete cu scopul de a fi introduse in ţară, mijloacele de transport folosite sunt confiscate, indiferent de cantitate.

    La frontiera verde există în preocuparea unor grupuri infracţionale colectarea din zona de frontieră şi ulterior scoaterea acestora din zona de competenţă a poliţiei de frontieră, fiind transportate în centre urbane aglomerate pentru comercializarea ilicită a acestora. Astfel, acest fenomen este prezent în zona de competenţă manifestându-se transfrontalier, cantităţile de ţigări de contrabandă fiind introduse, de regulă, prin trecerea ilegală a frontierei de stat, respectiv prin traversarea râului Prut cu barca, pe timp de noapte, de către cetăţeni ai R. Moldova. Ulterior, acestea sunt preluate de către cetăţeni români care îşi justifică prezenţa în zonă prin locul de domiciliu sau prin desfăşurarea unor activităţi diverse (pescuit, munci agricole), fiind transportate în diverse locaţii aflate în zona de frontieră.

    Pentru prevenirea şi combaterea contrabandei şi a traficului ilicit cu ţigări poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi vor continua să întreprindă, atât independent cât şi împreună cu celelalte instituţii abilitate, măsuri ferme în zona de competenţă (intensificarea acţiunilor informativ-operative, cercetarea calificată a cazurilor înregistrate, fără a se limita doar la captura propriu-zisă, implicarea mai activă a tuturor factorilor responsabili, monitorizarea continuă de către factorii de conducere a tuturor aspectelor ce au legătură cu fenomenul contrabandei) în vederea depistării şi sancţionării persoanelor implicate în contrabanda cu ţigări, precum şi reţinerii în vederea confiscării ţigaretelor.

     

    Traficul ilegal cu auto furate

     În anul 2020, în urma acţiunilor desfăşurate în punctele de frontieră şi în zona de competenţă, poliţiştii de frontieră ieşeni au descoperit 43 de autovehicule (30 în punctele de trecere a frontierei  şi 13 pe comunicaţii), care figurau ca fiind căutate de autorităţi sau declarate furate în străinătate. Cele mai multe autovehicule au fost descoperite în P.T.F. Albiţa (20).

    Pentru identificarea şi indisponibilizarea autoturismelor semnalate ca fiind căutate de autorități sau reclamate ca fiind furate în străinătate, sub supravegherea directă a unităţilor de parchet competente, poliţiştii de frontieră au colaborat cu structurile similare din statele membre UE realizând un schimb operativ de date şi informaţii, prin intermediul punctelor şi centrelor de contact.

    În toate situaţiile, conform legislaţiei, pe numele celor implicaţi în traficul cu maşini furate au fost întocmite dosare penale, iar autovehiculele în cauză au fost indisponibilizate în vederea continuării cercetărilor.

     

    Fals și uz de fals

    Poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi se confruntă, aproape zilnic, cu persoane participante la traficul transfrontalier care le testează pregătirea pe linia fraudei documentare. Frauda documentară a înregistrat o uşoară modificare în evoluţie, manifestată pe sensul de intrare în ţară fiind înregistrate mai multe cazuri de folosire a unor documente false, în speţă permise de şedere ( Turcia şi Cehia), certificate de competenţă profesională pentru a obţine posibilitatea de a intra sau tranzita teritoriul României.

    În anul 2020, poliţiştii de frontieră au constatat 274 de infracţiuni de fals şi uz de fals şi au descoperit în punctele de trecere 196 de documente false ori falsificate (cărţi de identitate,  paşapoarte, permise de conducere, certificate de înmatriculare, asigurări internaţionale tip carte verde, documente care atestă efectuarea inspecţiei tehnice periodice, facturi comerciale ce aveau aplicate ştampile, cu inscripţia TAX FREE, false, alte documente (procuri, vize, certificate de competenţe profesionale, etc.). Posesorii acestora nu intenţionează să le utilizeze la control, ci pe teritoriul statelor destinaţie din Uniunea Europeană (Germania, Franţa, Italia, Cehia) pentru a justifica dreptul de şedere sau a obţine contracte de muncă. Cel mai mare număr de cazuri a fost înregistrat la P.P.F. Albiţa şi Sculeni.

    În perioada analizată, majoritatea documentelor de călătorie false sau falsificate descoperite nu au fost folosite la controlul de frontieră de către participanţii la trafic, aceştia ascunzându-le în bagaje, colete, plicuri, borsete, portofelelipite pe corp, în încălţămintea purtată  şi buzunarele hainelor cu care erau îmbrăcaţi.

    De asemenea, tot pe linia fraudei documentare, des întâlnite sunt cazurile în care participanţi la trafic prezintă la control, fie pentru ei (permise de conducere, certificate de pregătire profesională), fie pentru mijloacele de transport cu care se deplasează (certificate de înmatriculare, asigurări internaţionale tip carte verde şi documente care atestă efectuarea inspecţiei tehnice periodice, pentru autovehicule înmatriculate preponderent în Bulgaria şi Lituania), documente care nu îndeplinesc condiţiile de formă şi de fond ale celor autentice.

    O contribuţie importantă, în depistarea unor astfel de falsuri, o are colaborarea poliţiştilor de frontieră ieşeni cu lucrătorii care îşi desfăşoară activitatea în punctele şi centrele de contact ce funcţionează la nivelul frontierelor României, prin intermediul cărora se verifică, în mod operativ, documentele ce prezintă suspiciuni de falsificare.

    În momentul depistării unor documente false sau falsificate - poliţiştii de frontieră  întocmesc actele premergătoare pentru săvârşirea infracţiunilor comise de falsuz de falsfals material în înscrisuri oficiale sau complicitate la săvârşirea acestei infracţiuni.

     

    1. SUPORT DECIZIONAL

    Suportul decizional a fost asigurat prin stabilirea priorităților, obiectivelor, responsabilităților, a cadrului juridic precum și prin îmbunătăţirea comunicării pe verticală şi orizontală şi creşterea fluxului informaţional în ambele sensuri prin dezvoltarea reţelei INTRANET. În cadrul instrumentelor necesare asigurării suportului decizional, la nivelul instituţiei au fost avute în vedere realizarea evaluări riscurilor, inclusiv a celor de corupţie, procedurarea activităţilor specifice, evaluarea şi raportarea periodică a stadiului de implementare a cerinţelor standardelor de control intern managerial.

                În cursul anului 2020, în contextul pandemiei de coronavirus, în conformitate cu prevederile dipozițiilor în vigoare, controale planificate au fost  suspendate/anulate, fiind executate doar controale neplanificate pentru situații determinate.

    Pentru prevenirea faptelor de corupţie au fost realizate 11 de controale, cuprinzând acţiuni care au vizat modul de desfăşurare a activităţilor în cadrul punctelor şi sectoarelor de frontieră, respectarea deontologiei şi eticii profesionale de către personalul I.T.P.F. Iaşi, a dispoziţiilor pe linie de prevenire a faptelor de corupţie.    

     

    1. COOPERARE INTRAINSTITUŢIONALĂ, INTERINSTITUŢIONALĂ ŞI INTERNAŢIONALĂ

     

    Cooperarea intrainstituţională s-a realizat pe două cele componente:

     

    Între sectoare, la liniile de despărţire:

    La nivelul sectoarelor cooperarea s-a desfăşurat în baza planurilor de cooperare încheiate între structuri la liniile de despărţire, având drept obiective:

    • executarea de misiuni la linia de despărţire dintre sectoare;
    • informarea reciprocă cu date privind situaţia operativă;
    • acţiunea în comun în cazul producerii unor evenimente de frontieră la linia de despărţire;
    • punerea în aplicare a planurilor operaţionale la producerea unor evenimente de frontieră.

     

    Între I.T.P.F. Iaşi şi I.T.P.F. Sighetu-Marmaţiei / Garda de Costă, la liniile de despărţire:

    1. a) În baza planului de cooperare între I.T.P.F. Iaşi şi I.T.P.F. Sighetu Marmaţiei pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă lucrătorii Sectorului P.F. Rădăuţi şi Sectorului P.F. Dorohoi au desfăşurat acţiuni şi misiuni comune la limita zonelor de competenţă. Analizele activităţilor de cooperare s-au efectuat la linia de despărţire dintre cele două sectoare, iar la această activitate au participat şefii şi adjuncţii celor două structuri, ocazie cu care s-au informat reciproc cu privire la situaţia operativă, s-a făcut schimb de date şi informaţii cu privire la starea infracţionalităţii din zonele de responsabilitate, au fost stabilite forme şi metode de combatere a faptelor infracţionale transfrontaliere.
    2. b) În baza planului de cooperare pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă şi a traficului naval pe Dunărea interioară, întocmit între I.T.P.F. Iaşi, I.T.P.F. Giurgiu şi Garda de Coastă, respectiv în baza planului de cooperare între I.T.P.F. Iaşi şi Garda de Coastă pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă, lucrătorii Sectoarelor P.F. Galaţi şi Brăila, respectiv Sectoarelor P.F. Isaccea şi Cernavodă au desfăşurat acţiuni şi misiuni comune la limita zonelor de competenţă.

     

    Cooperarea interinstituţională (în cadrul M.A.I. şi cu alte structuri de aplicare a legii):

    Au fost derulate 2.786 misiuni: Poliția Națională = 2.374, I.J.J.=27, I.G.I.=12, I.S.J.U.=88, M.Ap.N.=226, R.A.R./I.S.C.T.R. = 2, A.N.P.A./A.J.V.P.S. = 21, Ocoalele Silvice = 9,D.S.V.S.A. = 9, A.N.T.I.P.=3, Siguranță Tr. Naval = 4, I.T.M.=1, Gardă Mediu = 2, DIICOT=3, D.S.P.=1, B.C.C.O=1, S.R.T.P.=1, D.G.S.V.A=1, Capitănia Zonală GL.=1)., 

     

    Relaţia cu prefecturile

    A fost asigurată în mod direct de către conducerea I.T.P.F. Iaşi prin participarea la şedinţele consiliilor judeţene pentru situaţii de urgenţă, alte comandamente pe ordine publică şi colegii prefecturale. Prin intermediul Comp. P.E.S. din cadrul Sv. Management Operaţional au fost întocmite şi înaintate către prefecturile judeţelor Botoşani, Iaşi, Vaslui şi Galaţi, Planul de acţiuni al I.T.P.F. Iaşi pentru realizarea obiectivelor derivate din Programul de Guvernare 2019-2020, 24 informări anuale şi trimestriale privind stadiul îndeplinirii activităţilor proprii derivate din Programul de Guvernare şi alte diverse aspecte de interes pentru Instituţia Prefectului.

    Cooperarea internaţională

     

    Cooperarea internaţională cu structurile similare din R.Moldova şi Ucraina. Activitatea de cooperare cu autorităţile de frontieră ale R.Moldova şi Ucrainei s-a desfăşurat în baza documentelor bilaterale în vigoare.

    Cu structuri din alte state, prin centre şi puncte de contact, astfel :

    • Punctele de contact de la Artand, Galaţi, Porubne, Oradea şi Giurgiu;
    • Centrul Internaţional de cooperare poliţienească;
    • Ofiţeri de legătură şi ataşaţi (ofiţeri) de afaceri interne prin intermediul Inspectoratului General de Poliţie de Frontieră.

     

    Cooperarea cu Agenţia FRONTEX

    În zona de competenţă a inspectoratului au fost organizate Punctele Focale Sculeni, Albiţa şi Galaţi, aici fiind detaşaţi în cursul anului trecut 27 de experţi străini.

    În perioada analizată la frontiera externă a U.E. au fost detaşaţi din cadrul I.T.P.F. Iaşi 51 de poliţişti de frontieră cu nouă mijloace de mobilitate terestră.

    Totodată, patru polițiști de frontieră și-au continuat misiunea în calitate de expert național detașat în cadrul Agenției Frontex, în cursul anului 2020.

    De asemenea, nouă poliţişti de frontieră au participat la tot atâtea sesiuni diferite de instruire/ şedinţe de pregătire/ cursuri/ grupuri de lucru, proiecte pilot organizate de Frontex.

     

    Cooperarea cu alte autorităţi de aplicare a legii

    - în data de 31.01.2020 o delegaţie de experţi în cadrul Programului Nuclear Smuggling Detection and Deterrence a vizitat P.T.F. Rădăuţi Prut;

    - în perioada 17 - 19.02.2020, o delegație a Centrului de Excelență în Securitatea Frontierei Ungheni, Rep. Moldova, respectiv o delegație din cadrul Școlii de Perfecționare a Pregătirii Personalului Poliției de Frontieră din Drobeta Turnu Severin, au efectuat o vizită de documentare la nivelul S.P.F. Bivolari, P.T.F. Sculeni și S.P.F. Țuțora.

    - în data de 07.05.2020 şeful I.T.P.F. Iaşi şi şeful P.T.F. Albiţa au însoţit, în P.T.F. Leuşeni, un convoi umanitar destinat Republicii Moldova;

    - un ofițer din cadrul S.P.F. Galați a participat, în perioada 04 – 10 octombrie, la o misiune de evaluare Schengen, în Regatul Belgiei;

    - în contextul răspândirii pandemiei de Coronavirus s-a anulat vizita unei delegații portugheze și participarea unui polițist în cadrul exercițiului RIVERINE 2020;

    - în anul 2020, ofițerul topogeodez din cadrul I.T.P.F. Iași a participat la un număr de patru activități specifice liniei de muncă (măsurători geodezice, întâlnire a comisiei mixte româno-ucrainene, verificări ale semnelor de frontieră, respectiv măsurători GPS la frontiera româno-ucraineană și frontiera româno-sârbă), astfel:

    • în perioada 28.01 - 08.02.2020, Întâlnirea experților comisiei mixte româno-ucrainene la frontieră;
    • în perioada 02 - 08.03.2020, măsurători GPS de verificare ale semnelor de frontieră;
    • în luna septembrie măsurători GPS de verificare ale semnelor de frontieră cuprinse între SF 1335 și SF 1438-B;
    • în luna octombrie misiune de verificare, întreținere și măsurători geodezice la frontiera de stat româno-sârbă.

     

    Alte activităţi de relaţii internationale:

    În perioada analizată 2 poliţişti de frontieră și-au continuat participarea la Misiunea Uniunii Europene de Asistenţă la frontiera moldo-ucraineană EUBAM, un polițist și-a început activitatea în cadrul Misiunii Uniunii Europene de Asistenţă la frontiera moldo-ucraineană EUBAM la data de 01.12.2020. De asemenea, un polițist de frontieră și-a continuat detașarea la Bruxelles, în calitate de expert național în cadrul Comisiei Europene - Directoratul pentru Resurse Umane și Securitate.

     

    MANAGEMENTULUI COMUNICĂRII

    1. Comunicarea:                                                                                                                

     

     Comunicarea internă s-a realizat prin:

    • postarea, pe site-ul de Intranet al inspectoratului, a notelor interne şi comunicări de interes pentru personal;
    • utilizarea aplicaţiei Reglementări interne, în scopul analizei eficacităţii cadrului de reglementare;
    • desfăşurarea în sistem videoconferinţă a şedinţelor de lucru a conducerii I.T.P.F. Iaşi şi postarea proceselor verbale pe site-ul de intranet.

     

    Comunicarea externă:

    În anul 2020 au fost transmise către mass-media 468 de materiale de presă buletine informative, ştiri despre situaţia operativă înregistrată la frontieră, comunicate de presă în care au fost transmise informații utile pentru cetățeni atât cu privire la măsurile luate în punctele de trecere ale frontiere, cât și pe fenomene infracţionale la frontierele ţării.

    În cursul anului 2020, în evidenţa specifică a I.T.P.F.Iaşi s-au înregistrat 454 de petiţii soluţionate şi au fost 69 cetăţeni primiţi în audienţă la conducerea unităţii/structurii.

     

    Relaţia cu C.N.P. şi sindicatele

    Anul 2020 a fost reprezentat printr-o relaţie de normalitate şi comunicare a conducerii cu organizaţiile profesionale şi sindicale, parcurgându-se astfel, o nouă etapă de colaborare şi sprijin reciproc, în interesul personalului şi instituţiei. Reprezentanţii poliţiei de frontieră au participat la întâlniri cu structurile sindicale şi profesionale, dialogul promovat fiind transparent şi constructiv şi au avut la bază următoarele prevederi legale:

    - Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare;

    - Legea nr. 62/2011 privind Dialogul Social, republicată, cu modificările ulterioare;

    -  H.G. nr. 833/2007, privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor paritare şi încheierea acordurilor colective;

    -  Acordul colectiv privind raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special – poliţişti din M.A.I.

    Partenerii de dialog social au fost invitaţi în cadrul tuturor şedinţelor de lucru ale conducerii I.T.P.F. Iaşi şi a fost asigurată permanent corespondenţa cu aceştia, în scopul unei reale transparenţe decizionale.

     

    1. DIFICULTĂŢI ÎNTÂMPINATE / ACTIVITĂȚI NEREALIZATE:
    • măsurile pe linia Covid-19 au condus la restricţionarea unor activităţi de controale şi verificări în teren
    • nu s-a reuşit repararea ȋn totalitate a parcului auto;

     

    1. OBIECTIVE PENTRU ANUL 2021:

     

    • Menținerea concepţiei unitare şi dinamice în managementul controlului frontierelor care să asigure un standard înalt de securitate a frontierei;
    • Continuarea prelucrării cu întregul personal din subordine în vederea implementării corecte, a actelor normative/dispoziţiilor pe linia combaterii pandemiei cu Coronavirus şi, implicit, continuarea monitorizării şi verificării modului de respectare a acestora.
    • Creşterea rolului analizelor de risc în organizarea, planificarea şi executarea activităţilor privind controlul la frontieră în scopul prevenirii şi combaterii eficiente a fenomenelor infracţionale transfrontaliere ce se manifestă în zona de competenţă.
    • Finalizarea lucrărilor aferente investiţiei „Sediu S.P.F. Tomeşti”.

     

  • ANALIZA ACTIVITĂŢILOR DESFĂŞURATE DE CĂTRE  INSPECTORATUL TERITORIAL AL  POLIŢIEI DE FRONTIERĂ IAŞI  ÎN ANUL 2020

Politia de Frontiera Romana este institutia specializata a statului care se ocupa de supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat ... mai departe