Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi este structură regională, subordonată Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, cu competenţă în zona de 30 kilometri de la frontiera de stat a României spre interior, pe raza judeţelor Botoşani, Iaşi, Vaslui şi Galaţi şi în zona de 10 kilometri de o parte şi de alta a malului Dunării pe raza judeţelor Galaţi şi Brăila, având misiunea de a asigura: supravegherea frontierei şi controlul trecerii acesteia cu Republica Moldova pe o lungime de 681,3 kilometri;
- supravegherea frontierei şi controlul trecerii acesteia cu Republica Ucraina pe o lungime de 72,1 kilometri;
- supravegherea Dunării interioare deschise navigaţiei internaţionale pe raza de competenţă a Sectoarelor Poliţiei de Frontieră Galaţi şi Brăila;
- respectarea prevederilor tratatelor, acordurilor, convenţiilor şi protocoalelor de frontieră încheiate cu Republica Moldova şi Ucraina şi a celor internaţionale la care România este parte, cu privire la frontiera de stat.
1.ATRIBUŢIILE GENERALE ALE STRUCTURII
I.T.P.F. Iaşi are rol de:
- coordonare, control şi răspundere pentru întreaga activitate a structurilor subordonate cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale, a faptelor specifice criminalităţii transfrontaliere, respectării regimului juridic al frontierei de stat;
- implementarea unitară a Concepţiei Poliţiei de Frontieră Române cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, a prevederilor Instrucţiunilor de aplicare a Regulamentului C.E. nr. 399 / 2016 şi a celorlalte acte normative incidente naţionale şi europene;
- dispunerea judicioasă a forţelor, echipamentelor şi mijloacelor de mobilitate deţinute, în funcţie de situaţia operativă existentă de la nivelul unei frontiere şi analizele de risc;
- cooperarea eficientă cu instituţiile similare din statele vecine, în baza documentelor bilaterale de colaborare încheiate;
- gestionarea, din punct de vedere al resurselor umane, logistice şi financiare, a activităţii structurii.
Principalele atribuţii ale Serviciilor Teritoriale ale Poliţiei de Frontieră sunt:
- organizarea şi desfăşurarea de acţiuni - independent sau împreună cu organele de cooperare de pe raza judeţului - în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale şi a infracţionalităţii transfrontaliere;
- desfăşurarea de acţiuni informativ-operative, de investigare şi cercetare a infracţiunilor deosebit de grave, circumscrise migraţiei ilegale şi criminalităţii organizate transfrontaliere;
- executarea de acţiuni punctuale şi controale de supraveghere la nivelul S.P.F. de pe raza judeţului de reşedinţă.
Sectoarele Poliţiei de Frontieră sunt structuri de execuţie din cadrul Inspectoratului Teritorial, cu competenţă limitată, având ca principale atribuţii supravegherea şi controlul la trecerea frontierei de stat a României, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi criminalităţii transfrontaliere din zona de competenţă, precum şi orice altă încălcare a regimului juridic al frontierei de stat.
- OBIECTIVELE INSTITUŢIONALE:
- Implementarea unui management organizatoric, dinamic şi flexibil care să permită modernizarea permanentă a I.T.P.F. Iaşi în acord cu cerinţele naţionale şi comunitare.
- Asigurarea calităţii serviciului de supraveghere şi control al trecerii frontierei de stat în zona de competenţă a inspectoratului, în condiţii de eficienţă şi eficacitate, precum şi prin monitorizarea permanentă a modului de implementare a acquis-ului Schengen.
- Gestionarea eficientă a activităţilor de combatere a infracţionalităţii transfrontaliere în zona de competenţă a inspectoratului, prin implementarea, într-o manieră unitară a măsurilor specifice de prevenire şi combatere, în acord cu legislaţia în vigoare
- Combaterea eficientă a migraţiei ilegale în zona de competenţă a I.T.P.F., prin activităţi specifice de prevenire, cercetare şi/sau investigare şi prin punerea în aplicare a protocoalelor de colaborare cu alte autorităţi cu competenţe în domeniu.
- Asigurarea respectării regimului juridic al frontierei de stat în zona de competenţă a inspectoratului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
- Asigurarea respectării regimului de frontieră în conformitate cu acordurile bilaterale încheiate de statul român cu R.Moldova şi Ucraina, precum şi cu cerinţele acquis-ului Schengen.
- MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIONALE
3.1. Gestionarea resurselor umane:
Asigurarea necesarului de resurse umane la nivelul structurii a fost unul din obiectivele prioritare ale instituţiei noastre, în contextul în care avem obligaţia îndeplinirii misiunilor specifice şi asigurării unui înalt nivel de supraveghere şi control a întregii frontiere, în special, a frontierei externe U.E.
Astfel, în anul 2021, au încetat raporturile de serviciu/muncă a 177 angajați. În acest context, au fost efectuate demersurile necesare pentru încadrarea posturilor rămase vacante, din rândul absolvenţilor unităţilor de învăţământ cu specific „Poliție de Frontieră”/alte unități ce oferă specializarea necesară PFR. Conform dinamicii de personal realizată la data de 31.12.2021, procentul de încadrare, raportat la numărul posturilor prevăzute, este de 86% (95% ofiţeri, 85% agenţi și 92% P.C.).
3.2. Pregătirea profesională:
Pe linia formării profesionale a personalului au fost organizate şi monitorizate următoarele:
- a fost demarată procedura de stabilire a necesarului de pregătire - diagnoza de participare a poliţiştilor la cursuri în instituţiile de învăţământ ale P.F.R. şi în alte instituţii pentru anul de învăţământ 2021 – 2022;
- activitatea de îndrumare şi tutelă profesională a avut drept scop integrarea socio-profesională pe timpul stagiului de practică a studenților Academiei de Poliție „I.Cuza” Bucureşti (26 studenți în perioada 15.02 – 14.03.2021, 15 studenți în perioada 12.07 – 08.08.2021), a elevilor Școlii de Pregătire a Agenților Poliției de Frontieră ”Avram Iancu” Oradea (31 de elevi în perioada 02.08 – 12.09.2021 și 25 de elevi în perioada 15.11 – 21.12.2021, precum şi a personalului mutat la/în cadrul I.T.P.F. Iași și a agenților de poliție care și-au schimbat profilul muncii/domeniul de activitate ca urmare a trecerii în corpul ofițerilor, precum și a agenților și ofițerilor de poliție încadrați direct;
3.3. Activitatea pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă:
În cursul anului 2021, activitatea pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă la nivelul I.T.P.F. Iaşi, s-a desfăşurat în condiţii normale conform prevederilor Legii nr. 319/14.07.2008, Hotărârii Guvernului nr. 1425/11.10.2006 şi a OMAI nr. 32/2014.
Au fost întocmite următoarele documente de planificare a activităţilor pe linie de muncă:
- Tematica de instruire pe linia securităţii muncii pentru anul 2021;
- Planul de prevenire şi protecţie pentru realizarea măsurilor şi acţiunilor de aducere la condiţii normale a locurilor de muncă în care îşi desfăşoară activitatea personalul contractual de la sediul I.T.P.F. Iaşi şi structurile subordonate nemijlocit;
- Graficul anual cu activităţile de control;
- Evaluările riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională la nivelul I.T.P.F. Iaşi, document redactat pentru categorii de posturi și personal, identificate ca fiind reprezentative.
- Au fost realizate 2 (două) instructaje colectiv pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă, cu studenţii Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza” Bucureşti;
- Au fost întocmite Instrucţiunile proprii de securitate și sănătate în muncă la nivelul I.T.P.F., acestea fiind transmise şi la structurile subordonate în format electronic pentru aprofundare şi utilizare în procesul instruirii generale şi periodice;
- Au fost prelucrate cu personalul cu funcţii de conducere care au în subordine personal feminin, prevederile Legii ar. 25 din 05.03.2004, ale Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului ar. 96 din 14.10.2003 şi a Hotărârii de Guvern nr. 537 din 07.04.2004 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă.
- În perioada supusă atenției au fost întocmite 6 (șase) rapoarte de evaluare şi informare privind protecţia maternităţii la locul de muncă;
- S-au luat măsurile prevăzute în Planul de prevenire şi protecţie pentru normalizarea condițiilor de muncă ale lucrătorilor, în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1014/2015 privind metodologia de reînnoire a avizelor de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite.
Au fost efectuate 16 activități de verificare a respectării măsurilor necesare a fi aplicate în vederea prevenirii virusului SARS-COV-2, la nivelul structurilor subordonate I.T.P.F. Iași.
S-au adoptat mǎsuri de prevenire a apariţiei unor evenimente negative în perioadele cu temperaturi extreme;
S-a acordat o atenţie sporitǎ efectuǎrii instructajelor colective, în cazul cursanţilor.
Au fost actualizate Instrucţiunile proprii de securitatea muncii pentru activităţi specifice.
Au fost efectuate şi avizate măsurătorile nivelului de radiaţii electromagnetice, determinate de acţiunea câmpurilor electromagnetice produse de emiţătoarele pentru comunicaţii fixe, portabile şi antenele de emisie din dotare, în conformitate cu prevederile H.G. nr. 520/2016 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscuri generate de câmpuri electromagnetice.
Tot în această perioadă, la nivelul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi au fost inițiate mai multe campanii în vederea donării de sânge, având în vedere deficitul acut de donatori de sânge la nivel naţional.
3.4. Resurse financiare
Activitatea financiar-contabilă s-a desfăşurat în scopul asigurării finanţării corespunzătoare, atât a activităţilor de supraveghere şi control a frontierei cât şi a activităţilor financiar-logistice ale structurilor I.T.P.F. Iaşi, asigurării echilibrului financiar şi a urmărit încadrarea cheltuielilor în limitele creditelor aprobate. Structura bugetului, pe principalele categorii de cheltuieli, a fost următoarea: cheltuieli de personal 95%, cheltuieli materiale 3,3% și investiţii 0,08%.
3.5. Resurse logistice
Echipamente de supraveghere:
- Sisteme de supraveghere fixă a frontierei:
- camere de termoviziune pentru supraveghere fixă tip ATTICA.
- Sisteme de supraveghere mobilă a frontierei:
- autospeciale dotate cu echipamente de termoviziune;
- camere portabile de termoviziune/ binocluri de vedere pe timp de zi/ ochelari de vedere pe timp de noapte.
Echipamente de mobilitate:
- Mijloace de mobilitate navală:
- nave operative (şalupe/ambarcaţii de patrulare, control şi/sau intervenţie);
- nave logistice (tanc fluvial, pontoane, bărci de antrenament şi întreţinere nave).
Asigurarea infrastructurii IT și de comunicații:
- Sisteme de calcul;
- Terminale TETRA.
Pe parcursul perioadei supuse analizei, activitatea de comunicaţii şi informatică a fost concentrată pe asigurarea unui înalt nivel al disponibilităţii echipamentelor IT&C şi oferirea unui suport adecvat utilizatorilor acestor echipamente. Activităţile desfăşurate de către personalul de specialitate au vizat menţinerea în stare operativă a sistemului de comunicaţii şi radiocomunicaţii prin întreţinerea şi înlăturarea deranjamentelor, modernizarea şi menţinerea în stare operativă a tehnicii de informatică, continuarea activităţilor de monitorizare a sistemelor de comunicaţii SCVD, It BackUp, PMR Tetra. Intervenţiile din teritoriu au vizat echipamentele radio, intervenţii în P.T.F. şi S.P.F.-uri, intervenţii echipamente IT şi de date, reţelistică, electroalimentare etc. pentru verificare echipamente ATTICA şi echipamente securizare turnuri SISF.
Investiţii în derulare:
- a) INVESTIȚII ÎN DERULARE din fonduri exetrne nerambursabile:
1.Sediu SPF Tomeşti (obiectivul beneficiază de finanţare europeană prin „Programul de cooperare transfrontalieră Româno-Moldovean-THOR”):
2.Achiziţie truse criminalistice-6 buc (prin finanţare europeană –„Programul de cooperare transfrontalieră Româno-Moldovean-THOR”).
3.Achiziţie ambarcaţiune S.P.F. Ţuţora (prin finanţare europeană -„Programul de cooperare transfrontalieră Româno-Moldovean-THOR”):
4.Achiziţionare drone (2 UAV-uri) S.P.F. Stânca Costeşti ("Stanca Costeşti Capacity building for police cooperation în the area of Stanca Costesti", finanţare europeană prin „Programul Operaţional Comun România-Moldova”):
5.Achiziţionare camere de supraveghere în PTF Sculeni ("Victoria-Sculeni,Video Surveillance Instalaţion în RO-MD", finanţare europeană prin „Programul Operaţional Comun România-Moldova”):
6.Reabilitare termo-energetică Pavilion administrativ din cadrul sediului S.T.P.F. Galaţi- obiectivul va beneficia de finanţare europeană prin „Programul Operaţional Regional” - POR.
7.Extindere şi reabilitare spaţii sediu S.P.F. Darabani, judeţul Botoşani.
- b) INVESTIȚII ÎN DERULARE prin decontare de la bugetul de stat:
- Construire sediu nou, S.P.F. Rădauti Prut, judeţul Botoşani;
- Construire sediu nou, S.P.F. Golăieşti, judeţul Iaşi”;
- Modernizare Sediu I.T.P.F. Iaşi , judeţul Iaşi”;
- Construire sediu nou Baza Nave Brăila şi S.P.F. Brăila, judeţul Brăila”;
- Consolidare, modernizare, extindere sediu S.T.P.F. Vaslui, judeţul Vaslui”;
3.6. Activitatea de avizare pentru legalitate şi reprezentare în faţa instanţelor de judecată a constat în:
Numărul cauzelor civile înregistrate şi reprezentate de consilierii juridici
|
Înregistrate |
72 |
Soluţionate favorabil |
6 |
|
Soluţionate nefavorabil |
- |
|
Suspendat |
- |
|
Conexate |
1 |
|
Aflate în curs de soluţionare |
65 |
|
Numărul plângerilor contravenţionale
|
Înregistrate |
25 |
Soluţionate favorabil |
1 |
|
Soluţionate nefavorabil |
- |
|
Suspendat |
- |
|
Aflate în curs de soluţionare |
24 |
|
Numărul contractelor avizate pentru legalitate
*act adiţional
** acord cadru
|
Execuţie lucrări |
4 |
Furnizare produse |
46 |
|
Valorificare diverse |
- |
|
Prestări servicii |
49 |
|
Comodat |
3 |
|
Sponsorizare |
- |
|
Închiriere spaţiu |
4 |
|
Altele |
3 |
|
Total |
121 |
|
Numărul dispoziţiilor avizate (R.U.) |
2102 |
|
Dispoziţii diverse avizate |
9 |
|
Numărul petiţiilor soluţionate |
6 |
|
Numărul punctelor de vedere formulate |
34 |
|
Numărul participărilor la licitaţii sau alte proceduri |
9 |
|
Informări privind actele normative |
19 |
|
Nr. participări / avizări comisii de cercetare administrativa |
4 |
|
Decizii de imputare/dare la scădere avizate |
6 |
|
Avizări note justificative/comenzi |
795 |
|
Avizări decontare transport |
177 |
|
Avizări decontare chirie |
168 |
|
Influenţă pozitivă asupra patrim./recuperări debite (în lei) |
42. 150 |
4.REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENŢĂ
4.1. REZULTATE ALE SITUAŢIEI OPERATIVE PRIVIND CONTROLUL ŞI SUPRAVEGHEREA FRONTIEREI:
Valori de trafic
În anul 2021, prin punctele de trecere a frontierei din zona de competenţă a I.T.P.F. Iaşi au tranzitat frontiera peste 5.200.000 de persoane, cetăţeni UE şi non-UE, atât pe sensul de ieşire, cât şi pe sensul de intrare, precum şi peste 1.820.000 de mijloace de transport.
În scopul asigurării unui climat de siguranţă şi ordine publică în zona de competenţă şi în punctele de trecere a frontierei, precum şi al fluidizării traficului de călători şi marfă, conducerea Inspectoratului Teritorial al Politiei de Frontieră Iaşi a dispus următoarele măsuri:
- asigurarea unei supravegheri sporite a frontierei de stat, prin aplicarea măsurilor legale pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere;
- derularea unui control operativ şi civilizat, sens în care s-au dispus măsuri de suplimentare a personalului care-şi desfăşoară activitatea la controlul documentelor şi a numărului arterelor de control din punctele de frontieră, după caz;
- promovarea şi asigurarea climatului de ordine şi disciplină, aplicarea consecventă a normelor deontologice specifice instituţiei, în scopul respectării drepturilor şi libertăţilor legale ale cetăţenilor, pentru prevenirea oricăror acte de abuz sau corupţie;
- menţinerea în stare de operativitate a tuturor mijloacelor de comunicaţii şi informatică, pregătirea personalului din subordine în vederea asigurării intervenţiei rapide în zona de competenţă, pentru rezolvarea situaţiilor deosebite şi fluidizarea fluxului la nivelul structurilor subordonate.
Fapte ilegale constatate la frontieră
În perioada analizată au fost înregistrate aproximativ 1.200 de evenimente, fiind implicate peste 1.180 de persoane. Totodată, poliţiştii de frontieră ieşeni au constatat 1.659 de infracțiuni și au aplicat 1.925 de sancțiuni contravenționale, valoarea amenzilor fiind de peste 866.000 de lei.
Combaterea migraţiei ilegale
În anul 2021, au fost înregistrate 32 de cazuri în domeniul migraţiei ilegale, fiind depistate în total 57 de persoane care au încercat să treacă ilegal frontiera. În toate cazurile s-au întocmit lucrări penale, respectiv s-a colaborat cu autorităţile de frontieră ale statelor vecine, în vederea punerii în aplicare a Acordurilor de readmisie.
Pentru frontiera cu Ucraina, în ceea ce priveşte modul de operare a reieşit că migranţii au încercat să treacă ilegal frontiera de stat pe jos, având în vedere specificul graniței dintre Ucraina și România (zonă împădurită, fără puncte de trecere deschise traficului internațional).
Pentru frontiera cu Republica Moldova, cazurile de trecere ilegală cu implicarea migranţilor regionali sunt la un nivel scăzut. Aplicarea de către România a Deciziei Consiliului Europei nr. 934 din 2019 privind Sistemul de Informaţii Schengen poate determina unele persoane vizate de măsuri să intre ilegal în România.
Activităţile comune organizate cu autorităţile Republicii Moldova s-au dovedit eficiente şi au determinat identificarea tuturor persoanelor implicate în acest gen de activităţi infracţionale.
Contrabanda și infracțiunile conexe
În anul 2021, poliţiştii de frontieră - independent sau în colaborare cu inspectorii vamali ori reprezentanţi ai altor instituţii abilitate - au constatat 307 de infracțiuni de contrabandă şi au reţinut în vederea confiscării peste 302.000 de pachete ţigări de contrabandă, în valoare de peste 3,2 milioane de lei.
Traficul cu ţigări de contrabandă continuă să reprezinte una dintre principalele manifestări ale infracţionalităţii la frontiera cu Republica Moldova şi Ucraina. Ţigările de contrabandă au fost depistate atât în punctele de trecere ale frontierei, ascunse în mijloace de transport, cât şi în zona de competenţă, pe comunicaţiile din apropierea frontierei.
Tendinţa de introducere în România, în mod ilegal, de ţigări şi produse din tutun se manifestă relativ uniform pe toată zona de competenţă, atât la frontiera verde, cât şi prin punctele de trecere a frontierei de stat.
Modul de operare şi tipologiile infracţionale manifestate ca fenomen al contrabandei/evaziunii fiscale îl constituie:
- introducerea în ţară a ţigărilor disimulate în mijloacele de transport în locuri special amenajate;
- introducerea în ţară de ţigări prin alte locuri decât cele destinate controlului vamal;
- comercializarea ilegală a ţigărilor nemarcate sau marcate cu timbre false.
În punctele de trecere a frontierei, poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi acţionează pentru combaterea fenomenului infracţional transfrontalier împreună cu lucrători vamali ai Direcţiei Generale a Vămilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
În punctele de trecere a frontierei, tendinţa este de a introduce ţigările în România, disimulat, ascunse în interiorul altor produse permise la intrare sau pentru care există documentele necesare, urmând a fi distribuite şi comercializate în oraşele limitrofe frontierei de stat sau în diferite zone din ţară.
În toate situaţiile când sunt descoperite spaţii special amenajate în care sunt ascunse ţigarete cu scopul de a fi introduse in ţară, mijloacele de transport folosite sunt confiscate, indiferent de cantitate.
La frontiera verde există în preocuparea unor grupuri infracţionale colectarea din zona de frontieră şi ulterior scoaterea acestora din zona de competenţă a poliţiei de frontieră, fiind transportate în centre urbane aglomerate pentru comercializarea ilicită a acestora. Astfel, acest fenomen este prezent în zona de competenţă manifestându-se transfrontalier, cantităţile de ţigări de contrabandă fiind introduse, de regulă, prin trecerea ilegală a frontierei de stat, pe timp de noapte, de către cetăţeni ai R. Moldova. Ulterior, acestea sunt preluate de către cetăţeni români care îşi justifică prezenţa în zonă prin locul de domiciliu sau prin desfăşurarea unor activităţi diverse (pescuit, munci agricole), fiind transportate în diverse locaţii aflate în zona de frontieră.
Pentru prevenirea şi combaterea contrabandei şi a traficului ilicit cu ţigări poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi vor continua să întreprindă, atât independent cât şi împreună cu celelalte instituţii abilitate, măsuri ferme în zona de competenţă (intensificarea acţiunilor informativ-operative, cercetarea calificată a cazurilor înregistrate, fără a se limita doar la captura propriu-zisă, implicarea mai activă a tuturor factorilor responsabili, monitorizarea continuă de către factorii de conducere a tuturor aspectelor ce au legătură cu fenomenul contrabandei) în vederea depistării şi sancţionării persoanelor implicate în contrabanda cu ţigări, precum şi reţinerii în vederea confiscării ţigaretelor.
Traficul ilegal cu auto furate
În anul 2021, în urma acţiunilor desfăşurate în punctele de frontieră şi în zona de competenţă, poliţiştii de frontieră ieşeni au descoperit 36 de autovehicule (26 în punctele de trecere a frontierei şi 10 pe comunicaţii), în valoare de peste 3,4 milioane de lei, care figurau ca fiind căutate de autorităţi sau declarate furate în străinătate. Cele mai multe autovehicule au fost descoperite în P.T.F. Albiţa (16).
Pentru identificarea şi indisponibilizarea autoturismelor semnalate ca fiind căutate de autorități sau reclamate ca fiind furate în străinătate, sub supravegherea directă a unităţilor de parchet competente, poliţiştii de frontieră au colaborat cu structurile similare din statele membre UE realizând schimburi de date şi informaţii, prin intermediul punctelor şi centrelor de contact, ce funcţionează la nivelul frontierelor României, reuşindu-se efectuarea verificărilor în mod operativ.
În toate situaţiile, conform legislaţiei, pe numele celor implicaţi în traficul cu maşini furate au fost întocmite dosare penale, iar autovehiculele în cauză au fost indisponibilizate în vederea continuării cercetărilor.
Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontierã Iaşi va continua - independent sau în colaborare cu celelalte instituţii cu competenţă din ţară şi străinătate - să întreprindă măsuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infracţional transfrontalier, de natură să aducă prejudicii atât economiei naţionale, cât şi persoanelor de bună credinţă.
Fals și uz de fals
Poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi se confruntă, aproape zilnic, cu persoane participante la traficul transfrontalier care le testează vigilenţa şi pregătirea pe linia fraudei documentare.
În anul 2021, poliţiştii de frontieră au constatat 367 de infracţiuni de fals şi uz de fals şi au descoperit în punctele de trecere, din totalul de 302 documente false/falsificate (266 descoperite la controlul de frontieră în P.T.F. și 36 în supravegherea frontierei pe comunicații), un număr de 109 reprezintă falsuri în documentele de călătorie -98 cărţi de identitate (91 România, patru Bulgaria, două Lituania și unul Polonia), şase pașapoarte (unul Bulgaria, două R.Moldova , două Turcia, unul România ), un permis de ședere și patru vize. Posesorii acestora nu intenţionează să le utilizeze la control, ci pe teritoriul statelor de destinaţie din Uniunea Europeană (Germania, Franţa, Italia, Cehia) pentru a justifica dreptul de şedere sau a obţine contracte de muncă. Cel mai mare număr de cazuri a fost înregistrat la P.P.F. Stânca şi P.P.F. Albiţa.
În perioada analizată, majoritatea documentelor de călătorie false sau falsificate descoperite nu au fost folosite la controlul de frontieră de către participanţii la trafic, aceştia ascunzându-le în bagaje, colete, plicuri, borsete, portofele, lipite pe corp, în încălţămintea purtată şi în buzunarele hainelor cu care erau îmbrăcaţi.
De asemenea, tot pe linia fraudei documentare, des întâlnite sunt cazurile în care participanţi la trafic prezintă la control, fie pentru ei (permise de conducere, certificate de pregătire profesională), fie pentru mijloacele de transport cu care se deplasează (certificate de înmatriculare, asigurări internaţionale tip carte verde şi documente care atestă efectuarea inspecţiei tehnice periodice, pentru autovehicule înmatriculate preponderent în Bulgaria şi Lituania), documente care nu îndeplinesc condiţiile de formă şi de fond ale celor autentice.
O contribuţie importantă, în depistarea unor astfel de falsuri, o are colaborarea poliţiştilor de frontieră ieşeni cu lucrătorii care îşi desfăşoară activitatea în punctele şi centrele de contact ce funcţionează la nivelul frontierelor României, prin intermediul cărora se verifică, în mod operativ, documentele ce prezintă suspiciuni de falsificare.
În momentul depistării unor documente false sau falsificate - poliţiştii de frontieră întocmesc actele premergătoare pentru săvârşirea infracţiunilor comise de fals, uz de fals, fals material în înscrisuri oficiale sau complicitate la săvârşirea acestei infracţiuni.
- SUPORT DECIZIONAL
Suportul decizional a fost asigurat prin stabilirea priorităților, obiectivelor, responsabilităților, a cadrului juridic precum și prin îmbunătăţirea comunicării pe verticală şi orizontală şi creşterea fluxului informaţional în ambele sensuri prin dezvoltarea reţelei INTRANET. În cadrul instrumentelor necesare asigurării suportului decizional, la nivelul instituţiei au fost avute în vedere realizarea de evaluări a riscurilor, inclusiv a celor de corupţie, procedurarea activităţilor specifice, evaluarea şi raportarea periodică a stadiului de implementare a cerinţelor standardelor de control intern managerial.
În cursul anului 2021, în contextul pandemiei de coronavirus, în conformitate cu prevederile dipozițiilor în vigoare, controale planificate au fost suspendate/anulate, fiind executate doar controale neplanificate pentru situații determinate.
Pentru prevenirea faptelor de corupţie au fost realizate 32 de controale, cuprinzând acţiuni care au vizat modul de desfăşurare a activităţilor în cadrul punctelor şi sectoarelor de frontieră, respectarea deontologiei şi eticii profesionale de către personalul I.T.P.F. Iaşi, a dispoziţiilor pe linie de prevenire a faptelor de corupţie.
- COOPERARE INTRAINSTITUŢIONALĂ, INTERINSTITUŢIONALĂ ŞI INTERNAŢIONALĂ
Cooperarea intrainstituţională s-a realizat pe două cele componente:
Între sectoare, la liniile de despărţire:
La nivelul sectoarelor cooperarea s-a desfăşurat în baza planurilor de cooperare încheiate între structuri la liniile de despărţire, având drept obiective:
- executarea de misiuni la linia de despărţire dintre sectoare;
- informarea reciprocă cu date privind situaţia operativă;
- acţiunea în comun în cazul producerii unor evenimente de frontieră la linia de despărţire;
- punerea în aplicare a planurilor operaţionale la producerea unor evenimente de frontieră.
Între I.T.P.F. Iaşi şi I.T.P.F. Sighetu-Marmaţiei / Garda de Costă, la liniile de despărţire:
- a) În baza planului de cooperare între I.T.P.F. Iaşi şi I.T.P.F. Sighetu Marmaţiei pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă lucrătorii Sectorului P.F. Rădăuţi şi Sectorului P.F. Dorohoi au desfăşurat acţiuni şi misiuni comune la limita zonelor de competenţă. Analizele activităţilor de cooperare s-au efectuat la linia de despărţire dintre cele două sectoare, iar la această activitate au participat şefii şi adjuncţii celor două structuri, ocazie cu care s-au informat reciproc cu privire la situaţia operativă, s-a făcut schimb de date şi informaţii cu privire la starea infracţionalităţii din zonele de responsabilitate, au fost stabilite forme şi metode de combatere a faptelor infracţionale transfrontaliere.
- b) În baza planului de cooperare pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă şi a traficului naval pe Dunărea interioară, întocmit între I.T.P.F. Iaşi, I.T.P.F. Giurgiu şi Garda de Coastă, respectiv în baza planului de cooperare între I.T.P.F. Iaşi şi Garda de Coastă pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă, lucrătorii Sectoarelor P.F. Galaţi şi Brăila, respectiv Sectoarelor P.F. Isaccea şi Cernavodă au desfăşurat acţiuni şi misiuni comune la limita zonelor de competenţă.
Cooperarea interinstituţională (în cadrul M.A.I. şi cu alte structuri de aplicare a legii):
Au fost derulate 1.939 misiuni: Poliția Națională = 1.472, I.J.J./I.PJ.=220, I.G.I.=6, I.S.J.U.=17, A.N.P.A./A.J.V.P.S. = 22, Ocoalele Silvice = 16, D.G.V.= 2, A.N.T.I.P.=1, Siguranță Tr. Naval= 5, I.T.M.=2, Garda Mediu= 29, DIICOT= 24, A.N.F.= 1, B.C.C.O= 2, S.R.T.P.= 3, ICSTR-ICJ= 1, altele= 116).
Relaţia cu prefecturile
A fost asigurată în mod direct de către conducerea I.T.P.F. Iaşi prin participarea la şedinţele consiliilor judeţene pentru situaţii de urgenţă, alte comandamente pe ordine publică şi colegii prefecturale. Prin intermediul Comp. P.E.S. din cadrul Sv. Management Operaţional au fost întocmite şi înaintate către prefecturile judeţelor Botoşani, Iaşi, Vaslui şi Galaţi, Planul de acţiuni al I.T.P.F. Iaşi pentru realizarea obiectivelor derivate din Programul de Guvernare 2020-2021, informări anuale şi semestriale privind stadiul îndeplinirii activităţilor proprii derivate din Programul de Guvernare şi alte diverse aspecte de interes pentru Instituţia Prefectului.
Cooperarea internaţională
Cooperarea internaţională cu structurile similare din R.Moldova şi Ucraina. Activitatea de cooperare cu autorităţile de frontieră ale R.Moldova şi Ucrainei s-a desfăşurat în baza documentelor bilaterale în vigoare.
Cu structuri din alte state, prin centre şi puncte de contact, astfel :
- Punctele de contact de la Artand, Galaţi, Porubne, Oradea şi Giurgiu;
- Centrul Internaţional de cooperare poliţienească;
- Ofiţeri de legătură şi ataşaţi (ofiţeri) de afaceri interne prin intermediul Inspectoratului General de Poliţie de Frontieră.
Cooperarea cu Agenţia FRONTEX
În zona de competenţă a inspectoratului au fost organizate Punctele Focale Sculeni, Albiţa, Galaţi și Oancea, aici fiind detaşaţi în cursul anului trecut 58 de experţi străini ;
În perioada analizată la frontiera externă a U.E., Agenţia Frontex a organizat Operaţiunile POSEIDON, FOA (Activităţi Operaţionale Flexibile), RABIT, MINERVA, operațiuni la care au fost detaşaţi din cadrul I.T.P.F. Iaşi 36 de poliţişti de frontieră cu 11 mijloace de mobilitate terestră și 4 termo;.
Totodată, 4 polițiști de frontieră și-au continuat misiunea în calitate de expert național detașat în cadrul Agenției Frontex, în cursul anului 2021.
- 11 poliţişti din cadrul I.T.P.F. Iaşi cu 11 auto au participat la diferite misiuni în aria de responsabilitate a I.T.P.F .Timişoara, sub coordonarea Agenţiei Frontex;
Alte activităţi de relaţii internationale:
În data de 26.02.2021, la sediul I.T.P.F.Iași s-a desfășurat o întâlnire operativă cu autoritățile de aplicare a legii din România și Rep. Moldova pe un caz penal aflat în lucru, sub coordonarea D.I.I.C.O.T. – S.T. Iași.
În perioada analizată 2 poliţişti de frontieră participă la Misiunea Uniunii Europene de Asistenţă la frontiera moldo-ucraineană EUBAM, unul la Bruxelles în Belgia și alți 4 reprezentanți I.T.P.F. Iași sunt detașați ca experți naționali în cadrul Agenției Frontex până în 2021 și 2023.
În data de 27.05.2021, a avut loc o întâlnire de lucru comună la nivelul Locțiitorilor Împuterniciţilor de frontieră principali din România şi Ucraina, la care a participat șeful I.T.P.F. Iași, dl.comisar șef de poliție Dumitru Mariniuc. Întâlnirea s-a desfășurat pe teritoriul Ucrainei, în localitatea Kamianets Podilskyi; De asemenea, şeful I.T.P.F. Iaşi a participat şi la cea de-a XII-a întâlnire a Împuterniciţilor de frontieră principali din România şi Ucraina, desfășurată în perioada 13 - 14.07.2021, pe teritoriul României, în localitatea Constanța;
De asemenea, șeful I.T.P.F. Iași a participat la 4 întrevederi de lucru cu omologii de frontieră din Rep. Moldova;
- 17 poliţişti de frontieră cu 4 auto de patrulare au participat la operaţiunea comună
pentru prevenirea şi combaterea fluxului migraţionist la frontiera sloveno-croată;
- ofițerul psiholog din cadrul S.T.P.F. Botoșani a participat în Spania, la Salamanca, în cadrul proiectului Safe well –Safety and well being in law enforcement system;
- în data de 15.09.2021, respectiv 16.09.2021, la sediul P.T.F. Sculeni, respectiv sediul I.T.P.F. Iaşi s-a desfăşurat vizita unei delegaţii formate din specialişti în cooperare civili – militari din cadrul CIMIC România şi specialist în afaceri civile din cadrul CA - S.U.A;
- în data de 27.09.2021, un poliţist de frontieră din cadrul Sv. P.C.M.I.I.T./I.T.P.F. Iaşi, a participat la un curs on-line sub egida Convenţiei de Cooperare Poliţienească pentru Europa de Sud-Est
- în data de 09.09.2021 şi 10.09.2021, la sediul P.T.F. Galaţi, respectiv I.T.P.F. Iaşi a avut loc o întrevedere între reprezentanţi ai P.F.R. şi cei ai Agenţiei de Reducere a Ameninţărilor în Domeniul Apărării (DTRA) din cadrul Departamentului Apărării al S.U.A şi ai Ambasadei S.U.A. la Bucureşti;
- 2 ofiţeri de poliţie din cadrul S.P.F. Stânca au participat la o activitate CIMIC – SUA;
- 1 ofiţer de poliţie a participat la Operatiunea Comună Scorpion II;
- şeful S.T.P.F. Galaţi împreună cu un grup de lucru format din 6 ofiţeri au participat în data de 08 decembrie 2021 la un proiect – pregătire pentru reţeauna Eurosur şi Eurodac;
MANAGEMENTULUI COMUNICĂRII
- Comunicarea:
Comunicarea internă s-a realizat prin:
- postarea, pe site-ul de Intranet al inspectoratului, a notelor interne şi comunicări de interes pentru personal;
- utilizarea aplicaţiei Reglementări interne, în scopul analizei eficacităţii cadrului de reglementare;
- desfăşurarea în sistem videoconferinţă a şedinţelor de lucru a conducerii I.T.P.F. Iaşi şi postarea proceselor verbale pe site-ul de intranet.
Comunicarea externă:
În anul 2021 au fost transmise către mass-media 468 de materiale de presă buletine informative, ştiri despre situaţia operativă înregistrată la frontieră, comunicate de presă în care au fost transmise informații utile pentru cetățeni atât cu privire la măsurile luate în punctele de trecere ale frontiere, cât și pe fenomene infracţionale la frontierele ţării.
În cursul anului 2021, în evidenţa specifică a I.T.P.F.Iaşi s-au înregistrat 454 de petiţii soluţionate şi au fost 69 cetăţeni primiţi în audienţă la conducerea unităţii/structurii.
Relaţia cu C.N.P. şi sindicatele
► A avut la bază următoarele prevederi legale:
- Legea nr. 62/2011 privind Dialogul Social, republicată, cu modificările ulterioare;
- Acordul colectiv privind raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special – poliţişti din M.A.I.
► Partenerii de dialog social au fost invitaţi în cadrul tuturor şedinţelor de lucru ale conducerii I.T.P.F. Iaşi şi a fost asigurată permanent corespondenţa cu aceştia, în scopul unei reale transparenţe decizionale.
* În lunile septembrie şi noiembrie 2021, au avut loc 3 ședințe de dialog social cu reprezentanții teritoriali.
- DIFICULTĂŢI ÎNTÂMPINATE / ACTIVITĂȚI NEREALIZATE:
- măsurile pe linia Covid-19 au condus la restricţionarea unor activităţi de controale şi verificări în teren
- nu s-a reuşit repararea ȋn totalitate a parcului auto;
&a