Analiza activităţilor desfăşurate de către Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi în anul 2022

ANALIZA ACTIVITĂŢILOR DESFĂŞURATE DE CĂTRE  INSPECTORATUL TERITORIAL AL  POLIŢIEI DE FRONTIERĂ IAŞI  ÎN ANUL 2022

 

Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi este structură regională, subordonată Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, cu competenţă în zona de 30 kilometri de la frontiera de stat a României spre interior, pe raza judeţelor Botoşani, Iaşi, Vaslui şi Galaţi şi în zona de 10 kilometri de o parte şi de alta a malului Dunării pe raza judeţelor Galaţi şi Brăila, având misiunea de a asigura: supravegherea frontierei şi controlul trecerii acesteia cu Republica Moldova pe o lungime de 681,3 kilometri;

  • supravegherea frontierei şi controlul trecerii acesteia cu Republica Ucraina pe o lungime de 72,1 kilometri;
  • supravegherea Dunării interioare deschise navigaţiei internaţionale pe raza de competenţă a Sectoarelor Poliţiei de Frontieră Galaţi şi Brăila;
  • respectarea prevederilor tratatelor, acordurilor, convenţiilor şi protocoalelor de frontieră încheiate cu Republica Moldova şi Ucraina şi a celor internaţionale la care România este parte, cu privire la frontiera de stat.

 

1.ATRIBUŢIILE GENERALE ALE STRUCTURII

 I.T.P.F. Iaşi are rol de:

  • coordonare, control şi răspundere pentru întreaga activitate a structurilor subordonate cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale, a faptelor specifice criminalităţii transfrontaliere, respectării regimului juridic al frontierei de stat;
  • implementarea unitară a Concepţiei Poliţiei de Frontieră Române cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, a prevederilor Instrucţiunilor de aplicare a Regulamentului C.E. nr. 399 / 2016 şi a celorlalte acte normative incidente naţionale şi europene;
  • dispunerea judicioasă a forţelor, echipamentelor şi mijloacelor de mobilitate deţinute, în funcţie de situaţia operativă existentă de la nivelul unei frontiere şi analizele de risc;
  • cooperarea eficientă cu instituţiile similare din statele vecine, în baza documentelor bilaterale de colaborare încheiate;
  • gestionarea, din punct de vedere al resurselor umane, logistice şi financiare, a activităţii structurii.

Principalele atribuţii ale Serviciilor Teritoriale ale Poliţiei de Frontieră sunt:

  • organizarea şi desfăşurarea de acţiuni - independent sau împreună cu organele de cooperare de pe raza judeţului - în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale şi a infracţionalităţii transfrontaliere;
  • desfăşurarea de acţiuni informativ-operative, de investigare şi cercetare a infracţiunilor deosebit de grave, circumscrise migraţiei ilegale şi criminalităţii organizate transfrontaliere;
  • executarea de acţiuni punctuale şi controale de supraveghere la nivelul S.P.F. de pe raza judeţului de reşedinţă.

Sectoarele Poliţiei de Frontieră sunt structuri de execuţie din cadrul Inspectoratului Teritorial, cu competenţă limitată, având ca principale atribuţii supravegherea şi controlul la trecerea frontierei de stat a României, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi criminalităţii transfrontaliere din zona de competenţă, precum şi orice altă încălcare a regimului juridic al frontierei de stat.

 

  1. OBIECTIVELE INSTITUŢIONALE:

Obiectivul general I: Implementarea unui management organizatoric, dinamic şi flexibil care să permită modernizarea permanentă a I.T.P.F. Iaşi în acord cu cerinţele nationale şi comunitare.

Obiectivul general II: Asigurarea calitatii serviciului de supraveghere şi control al trecerii frontierei de stat în zona de competenţă a inspectoratului, în condiţii de eficienţă şi eficacitate, precum şi prin monitorizarea permanentă a modului de implementare a acquis-ului Schengen.

Obiectivul general III: Gestionarea eficientă a activităţilor de combatere a infracţionalităţii transfrontaliere în zona de competenţă a inspectoratului, prin implementarea, într-o manieră unitară a măsurilor specifice de prevenire şi combatere, în acord cu legislaţia în vigoare.

Obiectivul general IV: Combaterea eficientă a migraţiei ilegale în zona de competenţă a I.T.P.F., prin activităţi specifice de prevenire, cercetare şi/sau investigare şi prin punerea în aplicare a protocoalelor de colaborare cu alte autorităţi cu competenţe în domeniu.

Obiectivul general V: Asigurarea respectării regimului juridic al frontierei de stat în zona de competenţă a inspectoratului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare

Obiectivul general VI: Asigurarea respectării regimului de frontieră în conformitate cu acordurile bilaterale încheiate de statul roman cu R.Moldova şi Ucraina, precum şi cu cerinţele acquis-ului Schengen

 

  1. MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIONALE

3.1. Gestionarea resurselor umane:

Asigurarea necesarului de resurse umane la nivelul structurii a fost unul din obiectivele prioritare ale instituţiei noastre, în contextul în care avem obligaţia îndeplinirii misiunilor specifice şi asigurării unui înalt nivel de supraveghere şi control a întregii frontiere, în special, a frontierei externe U.E.

Astfel, în anul 2022, au încetat raporturile de serviciu/muncă a 195 angajați. În acest context, au fost efectuate demersurile necesare pentru încadrarea posturilor rămase vacante, din rândul absolvenţilor unităţilor de învăţământ cu specific „Poliție de Frontieră”/alte unități ce oferă specializarea necesară PFR. Conform dinamicii de personal realizată la data de 31.12.2022, procentul de încadrare, raportat la numărul posturilor prevăzute, este de 85,21% (ofiţeri 93,22% , agenţi 83,54% şi  personal contractual 93,02%).

3.2.  Pregătirea profesională:

Pe linia formării profesionale a personalului au fost organizate şi monitorizate următoarele:

  • a fost demarată procedura de stabilire a necesarului de pregătire - diagnoza de participare a poliţiştilor la cursuri în instituţiile de învăţământ ale P.F.R. şi în alte instituţii pentru anul de învăţământ 2022 – 2023;
  • activitatea de îndrumare şi tutelă profesională a avut drept scop integrarea socio-profesională pe timpul stagiului de practică a studenților Academiei de Poliție „I.Cuza” Bucureşti, a elevilor Școlii de Pregătire a Agenților Poliției de Frontieră ”Avram Iancu” Oradea, precum şi a personalului mutat la/în cadrul I.T.P.F. Iași și a agenților de poliție care și-au schimbat profilul muncii/domeniul de activitate ca urmare a trecerii în corpul ofițerilor, precum și a agenților și ofițerilor de poliție încadrați direct;

 În cursul anului 2022 polițiștii din cadrul I.T.P.F. Iași au participat la diferite competiții sportive astfel:

- 8 polițiști din cadrul structurilor p.f. de pe raza județului Iași, a participat la o competiție de  minifotbal organizată de I.P.J. Iași

- un lucrător din cadrul S.P.F. Fălciu a participat la Campionatul de Judo al M.A.I. care s-a desfășurat în localitatea Călimănești, jud. Vâlcea;

- 8 polițiști din cadrul structurilor p.f. de pe raza județelor Iași și Vaslui a participat la o competiție de minifotbal organizată de către Asociația Sportivă Frontiera Vaslui, care s-a desfășurat în localitatea Pădureni, jud. Vaslui;

- 8 polițiști din cadrul I.T.P.F. Iași a participat împreună cu lotul alcătuit la nivelul I.G.P.F., la Campionatul de Tir al M.A.I. care s-a desfășurat în municipiul Târgu-Mureş, judeţul Mureş;

- 8 polițiști din cadrul structurilor p.f. de pe raza județelor Iași și Vaslui a participat, la o competiție de  minifotbal organizată de către Direcția Regională Vest a Poliției de Frontieră a Republicii Moldova, care s-a desfășurat în orașul Ungheni, R. Moldova;

- 13 polițiști din cadrul I.T.P.F. Iași a participat la Campionatul de Oină al M.A.I. care s-a desfășurat în municipiul Drobeta Turnu Severin, judeţul Mehedinți;

- 9 polițiști din cadrul structurilor p.f. de pe raza județului Iași, a participat la o competiție de minifotbal organizată de către  Penitenciarului Iași care s-a desfășurat în mun. Iași;

- 2 polițiști din cadrul I.T.P.F. Iași / S.P.F. Oancea a participat la Campionatul de Conducere Defensivă al M.A.I. care s-a desfășurat în municipiul Câmpina, județul Prahova;

  - 9 polițiști din cadrul structurilor p.f. de pe raza județelor Iași și Vaslui a participat, la o competiție de  minifotbal organizată de U.M. 01564 Iași care s-a desfășurat în mun. Iași;

- 10 polițiști din cadrul structurilor p.f. de pe raza județelor Iași și Vaslui a participat din timpul liber, la o competiție de minifotbal organizată de Primăria Municipiului Iași.

 

3.3. Activitatea pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă:

În cursul anului 2022, activitatea pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă la nivelul I.T.P.F. Iaşi, s-­a desfăşurat în condiţii normale conform prevederilor Legii nr. 319/14.07.2008, Hotărârii Guvernului nr. 1425/11.10.2006 şi a OMAI nr. 32/2014.

Au fost întocmite următoarele documente de planificare a activităţilor pe linie de muncă:

  • Tematica de instruire pe linia securităţii muncii pentru anul 2022;
  • Planul de prevenire şi protecţie pentru realizarea măsurilor şi acţiunilor de aducere la condiţii normale a locurilor de muncă în care îşi desfăşoară activitatea personalul contractual de la sediul I.T.P.F. Iaşi şi structurile subordonate nemijlocit;
  • Graficul anual cu activităţile de control;
  • Evaluările riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională la nivelul I.T.P.F. Iaşi, document redactat pentru categorii de posturi și personal, identificate ca fiind reprezentative.
  • Au fost întocmite Instrucţiunile proprii de securitate și sănătate în muncă la nivelul I.T.P.F., acestea fiind transmise şi la structurile subordonate în format electronic pentru aprofundare şi utilizare în procesul instruirii generale şi periodice;
  • Au fost prelucrate cu personalul cu funcţii de conducere care au în subordine personal feminin, prevederile Legii ar. 25 din 05.03.2004, ale Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului ar. 96 din 14.10.2003 şi a Hotărârii de Guvern nr. 537 din 07.04.2004 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă.
  • În această perioadă au fost întocmite 4 (patru) rapoarte de evaluare şi informare privind protecţia maternităţii la locul de muncă, 7 instructaje colective pe linia securitații și sănătății în muncă, au fost efectuate 10 controale tematice la structurile subordonate I.T.P.F. Iași .
  • S-au luat măsurile prevăzute în Planul de prevenire şi protecţie pentru normalizarea condițiilor de muncă ale lucrătorilor, în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1014/2015 privind metodologia de reînnoire a avizelor de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite.
  • S-au adoptat mǎsuri de prevenire a apariţiei unor evenimente negative în perioadele cu temperaturi extreme;

 

3.4. Resurse financiare

Activitatea financiar-contabilă s-a desfăşurat în scopul asigurării finanţării corespunzătoare, atât a activităţilor de supraveghere şi control a frontierei cât şi a activităţilor financiar-logistice ale structurilor I.T.P.F. Iaşi, asigurării echilibrului financiar şi a urmărit încadrarea cheltuielilor în limitele creditelor aprobate. Structura bugetului, pe principalele categorii de cheltuieli, a fost următoarea: cheltuieli de personal, cheltuieli materiale și investiţii. Fonduri Bugetare – Execuția Bugetară în anul 2022 nivelul I.T.P.F. Iași a fost în proporție de 99,99% obiectivele stabilite fiind îndeplinite.

 

3.5. Resurse logistice

Echipamente de supraveghere:

  • Sisteme de supraveghere fixă a frontierei:
    • camere de termoviziune pentru supraveghere fixă tip ATTICA.
  • Sisteme de supraveghere mobilă a frontierei:
    • autospeciale dotate cu echipamente de termoviziune;
    • camere portabile de termoviziune/ binocluri de vedere pe timp de zi/ ochelari de vedere pe timp de noapte.

Echipamente de mobilitate:

  • Mijloace de mobilitate navală:
  • nave operative (şalupe/ambarcaţii de patrulare, control şi/sau intervenţie);
  • nave logistice (tanc fluvial, pontoane, bărci de antrenament şi întreţinere nave).

 

Asigurarea infrastructurii IT și de comunicații:

  • Sisteme de calcul;
  • Terminale TETRA.

Pe parcursul perioadei supuse analizei, activitatea de comunicaţii şi informatică a fost concentrată pe asigurarea unui înalt nivel al disponibilităţii echipamentelor IT&C şi oferirea unui suport adecvat utilizatorilor acestor echipamente. Activităţile desfăşurate de către personalul de specialitate au vizat menţinerea în stare operativă a sistemului de comunicaţii şi radiocomunicaţii prin întreţinerea şi înlăturarea deranjamentelor, modernizarea şi menţinerea în stare operativă a tehnicii de informatică, continuarea activităţilor de monitorizare a sistemelor de comunicaţii SCVD, It BackUp, PMR Tetra. Intervenţiile din teritoriu au vizat echipamentele radio, intervenţii în P.T.F. şi S.P.F.-uri, intervenţii echipamente IT şi de date, reţelistică, electroalimentare etc. pentru verificare echipamente ATTICA şi echipamente securizare turnuri SISF.

 

Investiţii în derulare:

 

  1. a) INVESTIȚII ÎN DERULARE din fonduri exetrne nerambursabile:

1.Sediu SPF Tomeşti (obiectivul beneficiază de finanţare europeană prin „Programul de cooperare transfrontalieră Româno-Moldovean-THOR”):

2.Achiziţie truse criminalistice-6 buc (prin finanţare europeană –„Programul de cooperare transfrontalieră Româno-Moldovean-THOR”).

3.Achiziţie ambarcaţiune S.P.F. Ţuţora (prin finanţare europeană -„Programul de cooperare transfrontalieră Româno-Moldovean-THOR”):

4.Achiziţionare drone (2 UAV-uri) S.P.F. Stânca Costeşti ("Stanca Costeşti Capacity building for police cooperation în the area of Stanca Costesti", finanţare europeană prin „Programul Operaţional Comun România-Moldova”):

5.Achiziţionare camere de supraveghere în PTF Sculeni ("Victoria-Sculeni,Video Surveillance Instalaţion în RO-MD", finanţare europeană prin „Programul Operaţional Comun România-Moldova”):

6.Reabilitare termo-energetică Pavilion administrativ din cadrul sediului S.T.P.F. Galaţi- obiectivul va beneficia de finanţare europeană prin „Programul Operaţional Regional” - POR.

7.Extindere şi reabilitare spaţii sediu S.P.F. Darabani, judeţul Botoşani.

 

  1. b) INVESTIȚII ÎN DERULARE prin decontare de la bugetul de stat:Construire sediu nou, S.P.F. Rădauti Prut, judeţul Botoşani;
  2. Construire sediu nou, S.P.F. Golăieşti, judeţul Iaşi”;
  3. Modernizare Sediu I.T.P.F. Iaşi , judeţul Iaşi”;
  4. Construire sediu nou Baza Nave Brăila şi S.P.F. Brăila, judeţul Brăila”;
  5. Consolidare, modernizare, extindere sediu S.T.P.F. Vaslui, judeţul Vaslui”;

            

3.6. Activitatea de avizare pentru legalitate şi reprezentare în faţa instanţelor de judecată a constat în:

Numărul cauzelor civile înregistrate şi reprezentate de consilierii juridici

 

Înregistrate

99

Soluţionate favorabil

14

Soluţionate nefavorabil

2

Suspendat

-

Conexate

1

Aflate în curs de soluţionare

82

Numărul plângerilor contravenţionale

 

Înregistrate

32

Soluţionate favorabil

10

1

-

Suspendat

-

Aflate în curs de soluţionare

21

Numărul contractelor avizate pentru legalitate

 

*act adiţional

 

** acord cadru

 

 

Execuţie lucrări

2

Furnizare produse

55

Valorificare diverse

-

Prestări servicii

49

Comodat

6

Sponsorizare

-

Închiriere spaţiu

2

Altele

4

Total

154

Numărul dispoziţiilor avizate (R.U.)

2398

 Dispoziţii diverse avizate

14

Numărul petiţiilor soluţionate

26

Numărul punctelor de vedere formulate

20

Numărul participărilor la licitaţii sau alte proceduri

23

Informări privind actele normative

38

Nr. participări / avizări comisii de cercetare administrativa

7

Decizii de imputare/dare la scădere avizate

4

Avizări note justificative/comenzi

848

Avizări decontare transport

183

Avizări decontare chirie

179

Influenţă pozitivă asupra patrim./recuperări debite (în lei)

42.872

4.REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENŢĂ

 

4.1. REZULTATE ALE SITUAŢIEI OPERATIVE PRIVIND CONTROLUL ŞI SUPRAVEGHEREA FRONTIEREI:

Valori de trafic

În anul 2022, prin punctele de trecere a frontierei din zona de competenţă a I.T.P.F. Iaşi au tranzitat frontiera aproximativ 9.200.000 de persoane, cetăţeni UE şi non-UE, atât pe sensul de ieşire, cât şi pe sensul de intrare, precum şi peste 2.800.000 de  mijloace de transport. Evoluţia traficului de persoane prin P.T.F. la nivel I.T.P.F. Iaşi a înregistrat o creştere procentuală cu 77%, iar a traficului mijloacelor a înregistrat o creştere procentuală cu 54%, urmare a situaţiei socio-economice zonale şi a conflictului armat declanșat la data de 24.02.2022 pe teritoriul Ucrainei.

Fapte ilegale constatate la frontieră

În perioada analizată au fost înregistrate peste 1.200 de evenimente, fiind implicate aproximativ 1.500 de persoane. Totodată, poliţiştii de frontieră ieşeni au constatat 1.639 de infracțiuni și au aplicat 2.376  de sancțiuni contravenționale, valoarea amenzilor fiind de aproximativ 1.187.000 de lei

Combaterea migraţiei ilegale

În anul 2022, au fost înregistrate 203 cazuri în domeniul migraţiei ilegale, fiind depistate în total 332 de persoane care au încercat să treacă ilegal frontiera. În toate cazurile s-au întocmit lucrări penale, respectiv s-a colaborat cu autorităţile de frontieră ale statelor vecine, în vederea punerii în aplicare a Acordurilor de readmisie.

În supravegherea frontierei de stat, la „frontiera verde”, au fost înregistrate 175 cazuri în care au fost implicate 297 de persoane identificate ( Afganistan, Uzbekistan,  Turcia,  Rusia, Republica Moldova,Turkmenistan, Ucraina), comparativ cu anul 2021, când au fost înregistrate 17 cazuri în care au fost implicate 34 de persoane identificate (Iran, Afganistan, India, Serbia,  Ucraina,  Siria, Turcia, Republica Moldova).

La nivelul P.T.F.-urilor din subordinea I.T.P.F. Iaşi, au fost înregistrate 28 cazuri în care au fost implicate 35 de persoane (Republica Moldova, Turcia, Ucraina, Azerbaidjan, Armenia, Palestina și Siria), comparativ cu anul 2021 când au fost înregistrate 10 cazuri în care au fost implicate 11 persoane ( R. Moldova, Ucraina, Siria și Turcia), folosind diferite metode precum: utilizarea de documente de călătorie false/falsificate sau cu documente valabile aparţinând altor persoane, prin metoda substituirii de persoană, eludarea controlului trecerii frontierei de stat.

Fraudă documentară 

În anul 2022, la nivelul structurilor din cadrul I.T.P.F. Iaşi (în P.T.F.-uri la controlul trecerii frontierei de stat, cât şi la supravegherea frontierei de stat, ca urmare a misiunilor executate pe comunicaţii), a fost înregistrat un număr total de 271 de cazuri în care au fost implicate 273 de persoane (R.Moldova, România, Ucraina, Turcia, Letonia,  Rusia,  Siria,  Turkmenistan,  Uzbekistan, Germania, Georgia, Franța, Egipt, Azerbaidjan, Bulgaria, Irak, Yemen și Vietnam), fiind descoperite 297 documente false/falsificate.

Prevenirea şi combaterea traficul ilegal cu auto furate

În perioada analizată au fost descoperite 35 de  autovehicule furate (30 în P.T.F. şi 5 pe comunicaţii). Cele mai multe autovehicule furate au fost depistate la controlul de frontieră în P.T.F. Albița (22).

Din documentarea asupra cazuisticii înregistrate, au rezultat următoarele concluzii:

  • State de provenienţă: predomină Italia, Germania, Franţa;
  • Tipuri de autoturisme: autoturisme de lux şi vehicule de transport marfă/persoane;

Contrabanda și infracțiunile conexe

Combaterea evaziunii fiscale, ca formă de manifestare a infracţionalităţii transfrontaliere a constituit una dintre direcţiile principale de acţiune a structurilor operative din cadrul I.T.P.F. Iaşi.

În anul 2022, poliţiştii de frontieră - independent sau în colaborare cu inspectorii vamali ori reprezentanţi ai altor instituţii abilitate - au constatat 307 infracțiuni de contrabandă şi au reţinut în vederea confiscării peste 195.705 de pachete ţigări de contrabandă. De asemenea, în urma activităţilor specifice au fost descoperite două fabrici clandestine de ţigarete, una pe raza judeţului Neamţ, cea de a doua pe raza judeţului Iaşi.

În supravegherea frontierei de stat la „frontiera verde”:

În anul 2022, la nivelul S.P.F.-urilor din cadrul I.T.P.F. Iaşi, în supravegherea frontierei la „frontiera verde” şi pe comunicaţii, au fost înregistrate 53 cazuri de contrabandă cu ţigări şi asimilate infracţiunii de contrabandă.

În P.T.F. – verificări la frontiere:

În perioada analizată, la nivelul P.T.F.-urilor din subordine au fost înregistrate 22 de cazuri de contrabandă în care au fost implicate 22 de persoane (4 România, 3 Rep. Moldova, 10 cu dublă cetăţenie România şi R.Moldova și 5 Ucraina), care aveau ascunse şi nedeclarate diferite sume de bani peste plafonul admis, mai multe bunuri precum și substanțe stupefiante, armament și muniţie, în cauze fiind întocmite dosare penale sub aspectul săvârşirii infracţiunii de contrabandă.

Cazuri semnificative:

- În data de 27.01.2022, în P.T.F. Sculeni/I.T.P.F. Iași s-a prezentat pentru a intra în ţară, un cetăţean turc, conducând un autoturism înmatriculat în Bulgaria. Echipa comună de control, formată din poliţişti de frontieră şi lucrători vamali, a descoperit, ascunsă și nedeclarată, în vederea sustragerii de la controlul vamal, în roata de rezervă, în portiere şi în bordul autoturismului, cantitatea de 27,8 kg de şiraguri de mărgele de culoare galben-maroniu, transparente, presupuse  a fi din chihlimbar. Conform prevederilor legale, a fost luată măsura reținerii bunurilor, în vederea confiscării şi expertizării acestora pentru a se stabili autenticitatea și valoarea lor. Totodată, şoferul a fost sancţionat contravenţional cu amendă în valoare de 5.000 lei.

  - În data de 21.12.2022 , în P.T.F.Albiţa/I.T.P.F.Iaşi s-a prezentat pentru a intra în ţară, un cetăţean cu dublă cetăţenie româno-moldoveană, conducând un autoturism înmatriculat în România. Echipa comună de control, formată din poliţişti de frontieră şi lucrători vamali, a descoperit, într-o cutie aflată în portbagajul autoturismului, un număr de 271 bucăţi cartuşe de vânătoare diferite calibre. Persoanei i s-a întocmit lucrare penală privind săvârşirea infracţiunilor de „nerespectarea regimului armelor şi al muniţiilor”, faptă prevăzută şi sancţionată  de art. 342, alin. 1, C.P. şi „contrabandă calificată”, art. 271 din Legea nr. 86/2006, urmând a fi prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Huşi cu propunerile legale. Muniţia a fost preluată de Serviciului Arme, Explozivi şi Substanţe Periculoase.

- În data de 28.04.2022, la P.T.F. Albiţa / I.T.P.F. Iaşi, s-a prezentat pentru a intra în ţară, un cetăţean cu dublă cetăţenie româno-moldoveană, ca pasager într-un autocar înmatriculat în R.Moldova. Echipa comună formată din lucratori din cadrul S.P.F. Huşi, S.T.P.F. Vaslui şi Biroul Vamal, au descoperit ascunse şi nedeclarate, în bagajele transportate în cala autocarului, cantitatea de 37.980 ţigari, în valoare de 49.379 lei. În cauză s-a întocmit lucrare penală privind săvârşirea infracţiunii de „introducerea în sau scoaterea din ţară prin locurile stabilite pentru controlul vamal, prin sustragere de la controlul vamal, a bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal, dacă valoarea în vamă a bunurilor sau a mărfurilor sustrase este mai mare de 20.000 lei în cazul produselor supuse accizelor şi mai mare de 40.000 lei în cazul celorlalte bunuri sau mărfuri”, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 270, alin. 2, lit. a din Legea nr. 86/2006.

  • Comunicat DIICOT - La datele de 12.07.2022 și 14.07.2022, polițiștii de frontieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, ITPF Iași și ITPF Sighetu Marmaţiei, sub coordonarea procurorilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism - Structura Centrală, împreună cu ofițeri de poliție judiciară din cadrul Direcției de Combatere a Criminalității Organizate - Serviciul de combatere a macro-criminalităţii economico-financiare, brigăzilor de combatere a criminalității organizate Târgu Mureș și Iași,au efectuat 20 percheziții domiciliare pe raza județelor Ilfov, Iași, Suceava, Botoșani și Bistrița Năsăud în vederea destructurării unui grup infracțional organizat, specializat în săvârșirea infracțiunilor de producerea de produse accizabile care intră sub incidența regimului de antrepozitare, în afara unui antrepozit fiscal autorizat de către autoritatea competentă, deţinerea în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false peste limita a 10.000 ţigarete, contrabandă în modalitatea înstrăinării sub orice formă a mărfurilor aflate în tranzit vamal și trafic de droguri de risc.

În cauză, s-a reținut că, în cursul anului 2020, pe teritoriul României s-a constituit şi a acţionat în mod coordonat un grup infracţional organizat, compus din cetățeni români și ucraineni, specializat în activități de producere clandestină de țigarete. În acest scop, membrii grupului au înființat pe raza județului Iași o fabrică de producere de țigarete, sub diferite mărci de producător bine cotate, dotată cu o linie de producție foarte performantă și cu un nivel ridicat de calitate a țigaretelor rezultate.

Tutunul necesar prelucrării și producerii țigaretelor contrafăcute era introdus în țară de către membrii grupului sub aparența realizării unor activităţi de tranzit, având ca destinație finală beneficiari din Ucraina. În realitate, tutunul era transportat și depozitat în incinta fabricii clandestine din județul Iași, iar tranzitul mărfii era ulterior închis fictiv.

În procesul de realizare a țigaretelor contrafăcute, membrii grupării aduceau în România grupuri de cetățeni ucraineni, care erau cazați în incinta fabricii clandestine, iar după finalizarea procesului de producție aceștia se întorceau în Ucraina.

Cantitățile de țigări astfel contrafăcute erau ambalate și comercializate en-gros către diferiți clienți ai grupării.

Cu ocazia perchezițiilor domiciliare efectuate în cauză au fost identificate mai multe linii de producere clandestine de țigarete, cantitatea de 1,5 tone de tutun pregătit pentru prelucrare, 2.319.000 de țigarete, fără timbru fiscal de acciză, 10.000 de țigarete vrac, 227 de cutii conținând blanchete (cartoane), 2 cutii cu pulbere de tutun, rezultată din procesul de producție, 123 de bucăți carton din interiorul pachetului, 359 de role hârtie și 364 de bucăți folie transparentă de 12 cm.

În cursul zilei de 12.07.2022 a fost indisponibilizat un autocamion în care erau transportate țigări contrafăcute, încărcate de la fabrica clandestină din județul Iași, disimulate prin metoda capac, ocazie cu care au fost depistate 480 baxuri a câte 80 cartușe fiecare bax, totalizând astfel un număr de 384.000 pachete țigări, reprezentând 7.680.000 țigarete.

De asemenea, a rezultat că unii dintre membrii grupului infracțional organizat și-au extins activitatea infracțională pe linia traficului de droguri de risc, la una dintre perchezițiile domiciliare fiind depistată cantitatea de 7.5 kg de canabis destinat comercializării.

La sediul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism-Structura Centrală au fot conduse, în vederea audierii, un număr de 13 persoane despre care există suspiciunea că sunt implicate în desfășurarea activităților infracționale.

Acțiunea a beneficiat de sprijinul ofițerilor de poliție judiciară din cadrul Direcției de Combatere a Criminalității Organizate - Serviciul de combatere a macro-criminalităţii economico-financiare, brigăzilor de combatere a criminalității organizate Târgu Mureș și Iași și polițiștilor de frontieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, ITPF Iași și ITPF Sighetu Marmaţiei, Autoritatea Vamală Română și Brigada Specială de Intervenție a Jandarmeriei "Vlad Țepeș".

Suportul de specialitate a fost asigurat de către Direcția Operațiuni Speciale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române.

Facem precizarea că pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție.

  • Comunicat DIICOT - La data de 02.09.2022, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciului Teritorial Iași au dispus reținerea pentru o perioadă de 24 de ore a unui inculpat, cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de trafic international de droguri de mare risc și trafic intern de droguri de mare risc.

În cauză s-a reținut faptul că, la data de 02.09.2022, inculpatul a introdus în România cantitatea de aproximativ 150 grame de cocaină.

Acesta a procurat drogurile din Italia în vederea comercializării pe raza județului Iași și a fost depistat cu un autoturism, pe raza localității Lețcani din județul Iași, de către poliţişti de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi, împreună cu poliţişti ai IPJ Iaşi - Secţia 8 Poliţie Rurală Leţcani, iar în urma controlului efectuat asupra bagajului a fost descoperită cantitatea de cocaină menționată anterior.

- În perioada 05-06.04.2022, poliţiştii de frontieră din cadrul Direcției de Prevenire și Combatere a Migrației Ilegale și a Infracționalității Transfrontaliere (DPCMIIT) a Inspectoratului General al Poliției de Frontieră (IGPF) și din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră (ITPF) Iași, sub coordonarea procurorilor Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Iași, au efectuat un număr de trei percheziții domiciliare, pe raza județelor Neamț și Botoșani. Acțiunea s-a desfășurat în vederea destructurării unui grup infracțional organizat specializat în  producerea de bunuri accizabile în afara antrepozitului fiscal autorizat și deținerea în afara antrepozitului fiscal a produselor accizabile supuse marcării peste limita prevăzută de dispozițiile legale, folosirea unei embleme și a unui ambalaj de natură să producă confuzie cu cele folosite legitim de alt comerciant, precum și producerea, depozitarea unor mărfuri purtând mărcile folosite legitim de alt comerciant, în scopul de a induce în eroare pe ceilalți comercianți și pe beneficiari și contrafacerea unei mărci.

În cauză s-a reținut faptul că, zece persoane au constituit un grup infracțional organizat având ca scop producerea, în mod clandestin, în afara antrepozitului fiscal a unor țigarete contrafăcute. În acest scop, suspecții au achiziționat, în cursul anului 2021, o fabrică de țigarete pe care au instalat-o într-o hală dintr-un fost complex zootehnic, situată pe raza localității Humulești, județul Neamț.

De asemenea, aceștia au achiziționat cantitatea de circa 20.000 de kilograme de tutun mărunțit, o cantitate mare de carton imprimat cu sigla unui comerciant cunoscut, foițe din folie de plastic, foițe de hârtie și filtre cu intenția de a fabrica 1.000.000 pachete de țigarete, fără a deține autorizație în acest sens. Aceste pachete de țigarete puteau fi vândute pe piața neagră, la prima mână, cu suma totală de 2.000.000 de euro. Pentru a asigura conspirativitatea locației în care era amplasată fabrica, aceasta era monitorizată de membrii grupării. De asemenea, pentru a nu putea fi descoperită cu ajutorul unor camere care funcționează pe principiul termoviziunii membrii grupării au placat clădirea cu polistiren.

Cu ocazia percheziției domiciliare desfășurată în hala din localitatea Humulești, jud. Neamț a fost identificată fabrica clandestină de producere și ambalare de țigarete contrafăcute, precum şi numeroase pachete de ţigări, importante tutun vrac, o linie de tocat, fermentat, mărunțit și uscat tutun, materiale și materii prime folosite în procesul de producție, asamblare și ambalare a țigaretelor.

La sediul DIICOT - Serviciul Teritorial Iași, vor fi conduse, în vederea audierii, un număr de șase persoane.
Acțiunea a fost realizată cu sprijinul jandarmilor din cadrul Brigăzii Mobile de Jandarmi Bacău, IJJ Neamț, IJJ Iași, și al lucrătorilor din cadrul Direcției de Operațiuni Speciale – BOS Bacău, Iași și Suceava.
Suportul de specialitate a fost asigurat de către Biroul Tehnic și de Criminalistică din cadrul D.I.I.C.O.T.

 

  1. SUPORT DECIZIONAL

Suportul decizional a fost asigurat prin stabilirea priorităților, obiectivelor, responsabilităților, a cadrului juridic precum și prin îmbunătăţirea comunicării pe verticală şi orizontală şi creşterea fluxului informaţional în ambele sensuri prin dezvoltarea reţelei INTRANET. În cadrul instrumentelor necesare asigurării suportului decizional, la nivelul instituţiei au fost avute în vedere realizarea de evaluări a riscurilor, inclusiv a celor de corupţie, procedurarea activităţilor specifice, evaluarea şi raportarea periodică a stadiului de implementare a cerinţelor standardelor de control intern managerial.

Pentru prevenirea faptelor de corupţie au fost realizate 22 de controale, cuprinzând acţiuni care au vizat modul de desfăşurare a activităţilor în cadrul punctelor şi sectoarelor de frontieră, respectarea deontologiei şi eticii profesionale de către personalul I.T.P.F. Iaşi, a dispoziţiilor pe linie de prevenire a faptelor de corupţie.    

 

  1. COOPERARE INTRAINSTITUŢIONALĂ, INTERINSTITUŢIONALĂ ŞI INTERNAŢIONALĂ

Cooperarea intrainstituţională s-a realizat pe două cele componente:

Între sectoare, la liniile de despărţire:

La nivelul sectoarelor cooperarea s-a desfăşurat în baza planurilor de cooperare încheiate între structuri la liniile de despărţire, având drept obiective:

  • executarea de misiuni la linia de despărţire dintre sectoare;
  • informarea reciprocă cu date privind situaţia operativă;
  • acţiunea în comun în cazul producerii unor evenimente de frontieră la linia de despărţire;
  • punerea în aplicare a planurilor operaţionale la producerea unor evenimente de frontieră.

Între I.T.P.F. Iaşi şi I.T.P.F. Sighetu-Marmaţiei / Garda de Costă, la liniile de despărţire:

  1. a) În baza planului de cooperare între I.T.P.F. Iaşi şi I.T.P.F. Sighetu Marmaţiei pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă lucrătorii Sectorului P.F. Rădăuţi şi Sectorului P.F. Dorohoi au desfăşurat acţiuni şi misiuni comune la limita zonelor de competenţă. Analizele activităţilor de cooperare s-au efectuat la linia de despărţire dintre cele două sectoare, iar la această activitate au participat şefii şi adjuncţii celor două structuri, ocazie cu care s-au informat reciproc cu privire la situaţia operativă, s-a făcut schimb de date şi informaţii cu privire la starea infracţionalităţii din zonele de responsabilitate, au fost stabilite forme şi metode de combatere a faptelor infracţionale transfrontaliere.
  2. b) În baza planului de cooperare pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă şi a traficului naval pe Dunărea interioară, întocmit între I.T.P.F. Iaşi, I.T.P.F. Giurgiu şi Garda de Coastă, respectiv în baza planului de cooperare între I.T.P.F. Iaşi şi Garda de Coastă pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă, lucrătorii Sectoarelor P.F. Galaţi şi Brăila, respectiv Sectoarelor P.F. Isaccea şi Cernavodă au desfăşurat acţiuni şi misiuni comune la limita zonelor de competenţă.

Cooperarea interinstituţională (în cadrul M.A.I. şi cu alte structuri de aplicare a legii):

Misiunile în comun cu celelalte structuri de cooperare s-au executat în funcţie de posibilitatea alocării personalului din cele două structuri pentru desfăşurarea acestor activităţi iar în cadrul desfăşurării acestor misiuni s-a urmărit:

  -verificarea legalităţii diferitelor activităţi economice ce se desfăşoară în zona de frontieră;

 - depistarea persoanelor care transportă bunuri accizabile şi sancţionarea acestora;

 - aplanarea stărilor conflictuale şi sancţionarea fermă a persoanelor care tulbură ordinea şi liniştea publică;

 - prevenirea şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere.

În cadrul şedinţelor comune de lucru s-a analizat eficienţa cooperării în comun, evoluţia situaţiei operative, cauzele şi condiţiile care au influenţat/favorizat fenomenul infracţional, prognoză, concluzii, direcţii de acţiune în care au fost stabilite sarcini şi măsuri concrete pe viitor.

În anul 2022, la nivelul I.T.P.F. Iași s-au organizat şi desfăşurat un număr de 3.573 misiuni (creştere cu 84% față de anul 2021, când au fost executate 1.939 misiuni comune) în urma cărora au fost constatate un număr de 157 infracţiuni şi 980 contravenţii (aplicate de organele de poliţie).

     Defalcat pe instituții de coperare: Poliția Națională = 1.711, I.J.J./I.PJ.=575, I.G.I.=10, I.S.J.U.=1, A.N.P.A./A.J.V.P.S. = 22, Ocoalele Silvice = 33, D.G.V.= 4, A.N.T.I.P.=2, Siguranță Tr. Naval= 4, S.R.I.=3, Garda Mediu= 35, S.C.C.C.O./B.C.C.O= 4, S.R.T.P.= 9, ICSTR-ICJ= 5, statul vecin= 449, altele= 717).

 

Cooperarea internaţională

Cooperarea internaţională cu structurile similare din R.Moldova şi Ucraina. Activitatea de cooperare cu autorităţile de frontieră ale R.Moldova şi Ucrainei s-a desfăşurat în baza documentelor bilaterale în vigoare.

Cu structuri din alte state, prin centre şi puncte de contact, astfel :

  • Punctele de contact de la Artand, Galaţi, Porubne, Oradea şi Giurgiu;
  • Centrul Internaţional de cooperare poliţienească;
  • Ofiţeri de legătură şi ataşaţi (ofiţeri) de afaceri interne prin intermediul Inspectoratului General de Poliţie de Frontieră.

 

Cooperarea cu Agenţia FRONTEX

În zona de competenţă a inspectoratului au fost organizate Punctele Focale Sculeni, Albiţa, Galaţi și Oancea, aici fiind detaşaţi în cursul anului trecut 164 de experţi străini din care 58 experţi detaşaţi în supravegherea frontierei (S.P.F. Darabani, S.P.F. Dorohoi, S.P.F. Huşi).

   În perioada analizată la frontiera externă a U.E., Agenţia Frontex a organizat misiuni în cadrul Operaţiunilor Comune desfăşurate sub coordonarea FRONTEX, iar  din cadrul I.T.P.F. Iaşi au fost detaşaţi un număr de 60 de poliţişti de frontieră români în misiuni Frontex, cu 15 autospeciale faţă de 2021 când au fost detaşaţi 36 de poliţişti de frontieră cu 11 mijloace de mobilitate terestră și 4 termoviziuni.

     Totodată, 7 polițiști de frontieră (1 ofiţer din cadrul S.P.F. Galaţi, 1 ofiţer din cadrul S.P.F. Fălciu, 1 ofiţer din cadrul I.T.P.F. Iaşi şi 1 agent din cadrul S.P.F. Iaşi)  și-au continuat misiunile în calitate de experţi naționali detașaţi în cadrul Agenției Frontex  în cursul anului 2022 şi îşi continuă detaşarea până în 2023/2024, iar 3 polițiști de frontieră își continu

Politia de Frontiera Romana este institutia specializata a statului care se ocupa de supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat ... mai departe