Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi este structură regională, subordonată Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, cu competenţă în zona de 30 kilometri de la frontiera de stat a României spre interior, pe raza judeţelor Botoşani, Iaşi, Vaslui şi Galaţi şi în zona de 10 kilometri de o parte şi de alta a malului Dunării pe raza judeţelor Galaţi şi Brăila, având misiunea de a asigura: supravegherea frontierei şi controlul trecerii acesteia cu Republica Moldova pe o lungime de 681,3 kilometri;
- supravegherea frontierei şi controlul trecerii acesteia cu Republica Ucraina pe o lungime de 72,1 kilometri;
- supravegherea Dunării interioare deschise navigaţiei internaţionale pe raza de competenţă a Sectoarelor Poliţiei de Frontieră Galaţi şi Brăila;
- respectarea prevederilor tratatelor, acordurilor, convenţiilor şi protocoalelor de frontieră încheiate cu Republica Moldova şi Ucraina şi a celor internaţionale la care România este parte, cu privire la frontiera de stat.
1.ATRIBUŢIILE GENERALE ALE STRUCTURII
I.T.P.F. Iaşi are rol de:
- coordonare, control şi răspundere pentru întreaga activitate a structurilor subordonate cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale, a faptelor specifice criminalităţii transfrontaliere, respectării regimului juridic al frontierei de stat;
- implementarea unitară a Concepţiei Poliţiei de Frontieră Române cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, a prevederilor Instrucţiunilor de aplicare a Regulamentului C.E. nr. 399 / 2016 şi a celorlalte acte normative incidente naţionale şi europene;
- dispunerea judicioasă a forţelor, echipamentelor şi mijloacelor de mobilitate deţinute, în funcţie de situaţia operativă existentă de la nivelul unei frontiere şi analizele de risc;
- cooperarea eficientă cu instituţia similară din statul vecin, în baza documentelor bilaterale de colaborare încheiate;
- gestionarea, din punct de vedere al resurselor umane, logistice şi financiare, a activităţii structurii.
Principalele atribuţii ale Serviciilor Teritoriale ale Poliţiei de Frontieră sunt:
- organizarea şi desfăşurarea de acţiuni - independent sau împreună cu organele de cooperare de pe raza judeţului - în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale şi a infracţionalităţii transfrontaliere;
- desfăşurarea de acţiuni informativ-operative, de investigare şi cercetare a infracţiunilor deosebit de grave, circumscrise migraţiei ilegale şi criminalităţii organizate transfrontaliere;
- executarea de acţiuni punctuale şi controale de supraveghere la nivelul S.P.F. de pe raza judeţului de reşedinţă.
Sectoarele Poliţiei de Frontieră sunt structuri de execuţie din cadrul Inspectoratului Teritorial, cu competenţă limitată, având ca principale atribuţii supravegherea şi controlul la trecerea frontierei de stat a României, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi criminalităţii transfrontaliere din zona de competenţă, precum şi orice altă încălcare a regimului juridic al frontierei de stat.
- OBIECTIVELE INSTITUŢIONALE
- Implementarea unui management organizatoric, dinamic şi flexibil care să permită modernizarea permanentă a I.T.P.F. Iasi în acord cu cerinţele nationale şi comunitare.
- Asigurarea calităţii serviciului de supraveghere şi control al trecerii frontierei de stat în zona de competenţă a inspectoratului, în condiţii de eficienţă şi eficacitate, precum şi prin monitorizarea permanentă a modului de implementare a acquis-ului Schengen.
- Gestionarea eficientă a activităţilor de combatere a infracţionalităţii transfrontaliere în zona de competenţă a inspectoratului, prin implementarea, într-o manieră unitară a măsurilor specifice de prevenire şi combatere, în acord cu legislaţia în vigoare
- Combaterea eficientă a migraţiei ilegale în zona de competenţă a I.T.P.F., prin activităţi specifice de prevenire, cercetare şi/sau investigare şi prin punerea în aplicare a protocoalelor de colaborare cu alte autorităţi cu competenţe în domeniu.
- Asigurarea respectării regimului juridic al frontierei de stat în zona de competenţă a inspectoratului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
- Asigurarea respectării regimului de frontieră în conformitate cu acordurile bilaterale încheiate de statul roman cu R.Moldova şi Ucraina, precum şi cu cerinţele acquis-ului Schengen.
- MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIONALE
3.1. Gestionarea resurselor umane:
Asigurarea necesarului de resurse umane la nivelul structurii a fost unul din obiectivele prioritare ale instituţiei noastre, în contextul în care avem obligaţia îndeplinirii misiunilor specifice şi asigurării unui înalt nivel de supraveghere şi control a întregii frontiere, în special, a frontierei externe U.E.
Astfel, în anul 2018, prin efectul Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, au încetat raporturile de serviciu/muncă de 45 angajați. În acest context, au fost efectuate demersurile necesare pentru încadrarea posturilor rămase vacante, din rândul absolvenţilor unităţilor de învăţământ cu specific „Poliție de Frontieră”/alte unități ce oferă specializarea necesară PFR. Conform dinamicii de personal realizată la data de 31.12.2019, procentul de încadrare, raportat la numărul posturilor prevăzute, este de 92% (90% ofiţeri, 93% agenţi și 95% P.C.).
3.2. Pregătirea profesională:
Pe linia formării profesionale a personalului au fost organizate şi monitorizate următoarele:
- au fost întocmite planurile de pregătire de specialitate pe post a structurilor şi temele de pregătire conform tematicilor și bibliografiilor stablite în anexa nr. 1 a Dispoziţiei I.G.P.F.;
- s-a finalizat diagnoza de participare a poliţiştilor la cursuri în instituţiile de învăţământ ale P.F.R. şi în alte instituţii pentru anul de învăţământ 2019 – 2020;
- activitatea de îndrumare şi tutelă profesională a avut drept scop îndeplinirea obiectivelor pe timpul stagiului de practică a studenților Academiei de Poliție „Al.I.Cuza” Bucureşti (75 de studenți) și elevilor Şcolii de Pregătire a Agenților P.F. „Avram Iancu” Oradea (63 de elevi) precum şi a personalului încadrat cu data de 15.03.2019 (20 de posturi de ofițer la compartimentele ture serviciu și 3 posturi de agenți la structurile comunicații și informatică) și a promoției de ofițeri de poliție – iulie 2019 a Academiei de Poliție „Al.I.Cuza” Bucureşti (10 ofițeri încadrați cu data de 10.07.2019) și promoției de agenți de poliție – septembrie și noiembrie 2019 a Şcolii de Pregătire a Agenților P.F. „Avram Iancu” Oradea (19 agenți încadrați cu data de 20.09.2019 și 17 agenți încadrați cu data de 01.12.2019);
- a fost desfăşurată o activitate de pregătire complementară la care au participat 4 poliţişti (programul comun de pregătire I.G.P.R./I.G.P.F. privind traficul cu autovehicule furate și falsificare de documente desfășurat la sediul M.A.I., București, în perioada 05.03 – 07.03.2019);
3.3. Activitatea pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă:
În perioada analizată, activitatea pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă la nivelul I.T.P.F. Iaşi, s-a desfăşurat în condiţii normale conform prevederilor Legii nr. 319/14.07.2008, H.G. nr. 1425/11.10.2006 şi a O.M.A.I. nr. 32/2014. Astfel s-au desfăşurat următoarele activităţi și au fost întocmite următoarele documente de planificare a activităţilor pe linie de muncă:
- Tematica de instruire pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă pentru anul 2019;
- Planul de prevenire şi protecţie pentru realizarea măsurilor şi acţiunilor de aducere la condiţii normale a locurilor de muncă în care îşi desfăşoară activitatea personalul contractual de la sediul I.T.P.F. Iaşi şi structurile subordonate nemijlocit;
- Graficul cu principalele activităţi desfăşurate pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă;
- Graficul anual cu activităţile de control;
Au fost realizate instructaje colective pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă cu studenţii Academiei de Poliţie „Al.I.Cuza” Bucureşti, elevi ai Şcolii de Agenţi „Avram Iancu” Oradea și cu participanți la competiții sportive.
Tot în această perioadă de timp, la nivelul I.T.P.F. Iaşi au fost inițiate mai multe campanii de donare de sânge, având în vedere faptul că la nivel naţional este un deficit acut de donatori de sânge.
3.4. Resurse financiare
Activitatea financiar-contabilă s-a desfăşurat în scopul asigurării finanţării corespunzătoare, atât a activităţilor de supraveghere şi control a frontierei cât şi a activităţilor financiar-logistice ale structurilor I.T.P.F. Iaşi, asigurării echilibrului financiar şi a urmărit încadrarea cheltuielilor în limitele creditelor aprobate. Structura bugetului, pe principalele categorii de cheltuieli, a fost următoarea: cheltuieli de personal 96,6%, cheltuieli materiale 3,3% și investiţii 0,1%.
3.5. Resurse logistice
- Echipamente de supraveghere:
- Sisteme de supraveghere fixă a frontierei:
- camere de termoviziune pentru supraveghere fixă tip ATTICA.
- Sisteme de supraveghere mobilă a frontierei:
- autospeciale dotate cu echipamente de termoviziune;
- camere portabile de termoviziune/ binocluri de vedere pe timp de zi/ ochelari de vedere pe timp de noapte.
- Echipamente de mobilitate:
- Mijloace de mobilitate navală:
- nave operative (şalupe/ambarcaţii de patrulare, control şi/sau intervenţie);
- nave logistice (tanc fluvial, pontoane, bărci de antrenament şi întreţinere nave).
- Asigurarea infrastructurii IT și de comunicații:
- Sisteme de calcul;
- Terminale TETRA.
Pe parcursul perioadei supuse analizei, activitatea de comunicaţii şi informatică a fost concentrată pe asigurarea unui înalt nivel al disponibilităţii echipamentelor IT&C şi oferirea unui suport adecvat utilizatorilor acestor echipamente. Activităţile desfăşurate de către personalul de specialitate au vizat menţinerea în stare operativă a sistemului de comunicaţii şi radiocomunicaţii prin întreţinerea şi înlăturarea deranjamentelor, modernizarea şi menţinerea în stare operativă a tehnicii de informatică, continuarea activităţilor de monitorizare a sistemelor de comunicaţii SCVD, It BackUp, PMR Tetra. Intervenţiile din teritoriu au vizat echipamentele radio din interiorul judeţului, intervenţii în P.T.F. şi S.P.F.-uri, intervenţii echipamente IT şi de date, reţelistică, electroalimentare etc..
- Investiţii în derulare:
Prin intermediul Programului Operațional Comun Romania-R. Moldova 2014-2020:
- Servicii de proiectare și execuție lucrări pentru construire sediu S.P.F. Tomesti (construire sediu, achiziţie ambarcațiune patrulare și 6 truse criminalistice). Au fost demarate, în trimestrul I 2019, procedurile de semnare a contractului de finanțare cu fonduri europene pentru realizarea lucrărilor de investiții. S-a primit decizia de finanțare, iar în trimestrul III au fost publicate și semnate contractele de finanțare din fonduri europene a lucrărilor de investiții;
- Îmbunătățirea cooperării polițienești comune Romania-R. Moldova la nivelul S.P.F. Stânca (achiziție ambarcațiune de patrulare, ponton mobil și pregătire personal) – proiect aflat în evaluare;
- Instalarea sistemului de supraveghere video în P.T.F. Sculeni integrat cu R.Moldova, în parteneriat RO-MD" (I.T.P.F. Iași este partener alături de Primăria Victoria) – proiect aprobat, urmează decizia de finanțare.
3.6. Activitatea de avizare pentru legalitate şi reprezentare în faţa instanţelor de judecată a constat în:
- avizarea a 3.143 de documente (dispoziţii pe linie de R.U., contracte și acte adiționale, note justificative/comenzi de achiziţii, decontări drepturi de transport și decontări drepturi de chirie);
- reprezentarea intereselor instituţionale în 448 de dosare prin prezentarea la 731 termene de judecată.
4.REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENŢĂ
4.1. REZULTATE ALE SITUAŢIEI OPERATIVE PRIVIND CONTROLUL ŞI SUPRAVEGHEREA FRONTIEREI:
Valori de trafic:
În anul 2019, prin punctele de trecere a frontierei din zona de competenţă a I.T.P.F. Iaşi au tranzitat frontiera aproximativ 9.580.000 de persoane, cetăţeni UE si non-UE, atât pe sensul de ieşire, cât şi pe sensul de intrare, precum şi 2.830.000 de mijloace de transport.
În scopul asigurării unui climat de siguranţă şi ordine publică în zona de competenţă şi în punctul de trecere a frontierei, precum şi fluidizării traficului de călători şi marfă, conducerea Inspectoratului Teritorial al Politiei de Frontieră Iaşi a dispus următoarele măsuri:
- asigurarea unei supravegheri sporite a frontierei de stat, prin aplicarea măsurilor legale pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere;
- derularea unui control operativ şi civilizat, sens în care s-au dispus măsuri de suplimentare a personalului care-şi desfăşoară activitatea la controlul documentelor şi a numărului arterelor de control din punctele de frontieră, după caz;
- promovarea şi asigurarea climatului de ordine şi disciplină, aplicarea consecventă a normelor deontologice specifice instituţiei, în scopul respectării drepturilor şi libertăţilor legale ale cetăţenilor, pentru prevenirea oricăror acte de abuz sau corupţie;
- optimizarea relaţiilor de conlucrare şi colaborare cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne, cu autorităţile de frontieră ale statelor vecine, precum şi cu administraţia publică locală, pentru rezolvarea, în comun, a problemelor turiştilor, dar şi ale localnicilor;
- menţinerea în stare de operativitate a tuturor mijloacelor de comunicaţii şi informatică, pregătirea personalului din subordine în vederea asigurării intervenţiei rapide în zona de competenţă, pentru rezolvarea situaţiilor deosebite şi fluidizarea fluxului la nivelul structurilor subordonate.
Fapte ilegale constatate la frontieră
În perioada analizată au fost înregistrate aproximativ 1.500 de evenimente, fiind implicate 1634 de persoane. Totodată, poliţiştii de frontieră ieşeni au constatat 2.058 de infracțiuni și au aplicat 3.372 de sancțiuni contravenționale, valoarea amenzilor fiind de peste 1.760.000 de lei.
Combaterea migraţiei ilegale
Dotările cu tehnica de supraveghere atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte, fixe sau mobile, dar şi mijloacele de mobilitate terestră şi pe apă, au făcut posibilă intervenţia promptă şi rapidă a tuturor echipajelor poliţiei de frontieră. Migrația ilegală se poate manifesta sub diverse forme:
- trecerea ilegală peste frontiera de stat, prin locuri nepermise;
- folosirea de documente / vize false ori falsificate.
- În anul 2019, au fost înregistrate 24 de cazuri în domeniul migraţiei ilegale, fiind descoperite în total 67 de persoane care au încercat să treacă ilegal frontiera. În toate cazurile s-au întocmit lucrări penale, respectiv s-a colaborat cu autorităţile de frontieră ale statelor vecine, în vederea punerii în aplicare a Acordurilor de readmisie.
Pentru frontiera cu Ucraina, în ceea ce priveşte modul de operare a reieşit că migranţii au încercat să treacă ilegal frontiera de stat pe jos, în grupuri, ghidaţi de călăuze, având în vedere specificul graniței dintre Ucraina și România (zonă împădurită, fără puncte de trecere deschise traficului internațional).
Pentru frontiera cu Republica Moldova, cazurile de trecere ilegală cu implicarea migranţilor regionali sunt la un nivel scăzut. Aplicarea de către România a Deciziei Consiliului Europei nr. 934 din 2018 privind Sistemul de Informaţii Schengen poate determina unele persoane vizate de măsuri să intre ilegal în România.
Activităţile comune organizate cu autorităţile Republicii Moldova s-au dovedit eficiente şi au determinat identificarea tuturor persoanelor implicate în acest gen de activităţi infracţionale.
- În ceea ce priveşte frauda documentară, utilizarea documentelor de călătorie la controlul de frontieră, indiferent de sens, nu constituie un mod de operare frecvent întâlnit la frontiera de est a României. Documentele de călătorie false/falsificate sunt descoperite ascunse pe corp, în bagaje, colete, plicuri sau alte accesorii. Posesorii acestora nu intenţionează să le utilizeze la control, ci pe teritoriul statelor destinaţie din Uniunea Europeană (Germania, Franţa, Belgia, Cehia) pentru a justifica dreptul de şedere sau pentru a obţine contracte de muncă. Cel mai mare număr de cazuri au fost înregistrate la P.P.F. Albiţa şi Sculeni.
Contrabanda și infracțiunile conexe
În anul 2019, poliţiştii de frontieră - independent sau în colaborare cu inspectorii vamali ori reprezentanţi ai altor instituţii abilitate - au constatat 355 de infracțiuni de contrabandă şi au reţinut în vederea confiscării peste 360.000 de pachete ţigări de contrabandă, în valoare de peste 3,5 milioane de lei.
Traficul cu ţigări de contrabandă continuă să reprezinte una dintre principalele manifestări ale infracţionalităţii la frontiera cu Republica Moldova şi Ucraina.Ţigările de contrabandă au fost depistate atât în punctele de trecere ale frontierei, ascunse în mijloace de transport, cât şi în zona de competenţă, pe comunicaţiile din apropierea frontierei.
Tendinţa de introducere în România, în mod ilegal, de ţigări şi produse din tutun se manifestă relativ uniform pe toată zona de competenţă, atât la frontiera verde, cât şi prin punctele de trecere a frontierei de stat.
Modul de operare şi tipologiile infracţionale manifestate ca fenomen al contrabandei/evaziunii fiscale îl constituie:
- introducerea în ţară a ţigărilor disimulate în mijloacele de transport în locuri special amenajate;
- introducerea în ţară de ţigări prin alte locuri decât cele destinate controlului vamal;
- comercializarea ilegală a ţigărilor nemarcate sau marcate cu timbre false.
În punctele de trecere, poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi acţionează pentru combaterea fenomenului infracţional transfrontalier împreună cu lucrători vamali ai Direcţiei Generale a Vămilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
În punctele de trecere a frontierei, tendinţa este de a introduce ţigările în România, disimulat, ascunse în interiorul altor produse permise la intrare sau pentru care există documentele necesare, în genţi cu fund dublu, disimulate pe corp sau ascunse în autovehicule ale căror caracteristici tehnice existente din fabricaţie sunt modificate artizanal sau special confecţionate (bara de protecţie, roata de rezervă, rezervor, banchete, portiere, cauciucuri, lonjeroane), urmând a fi distribuite şi comercializate în oraşele limitrofe frontierei de stat sau în diferite zone din ţară.
Numărul ţigaretelor descoperite în punctele de trecere folosind aceste metode de introducere diferă de la câteva sute de ţigarete la câteva zeci de mii.
În toate situaţiile când sunt descoperite spaţii special amenajate în care sunt ascunse ţigarete cu scopul de a fi introduse în ţară, mijloacele de transport folosite sunt confiscate, indiferent de cantitate.
La frontiera verde există în preocuparea unor grupuri infracţionale colectarea din zona de frontieră şi ulterior scoaterea acestora din zona de competenţă a poliţiei de frontieră, fiind transportate în centre urbane aglomerate pentru comercializarea ilicită a acestora. Astfel, acest fenomen este prezent în zona de competenţă manifestându-se transfrontalier, cantităţile de ţigări de contrabandă fiind introduse, de regulă, prin trecerea ilegală a frontierei de stat, respectiv prin traversarea râului Prut cu barca, pe timp de noapte, de către cetăţeni ai R. Moldova. Ulterior, acestea sunt preluate de către cetăţeni români care îşi justifică prezenţa în zonă prin locul de domiciliu sau prin desfăşurarea unor activităţi diverse (pescuit, munci agricole), fiind transportate în diverse locaţii aflate în zona de frontieră.
Pentru prevenirea şi combaterea contrabandei şi a traficului ilicit cu ţigări poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi vor continua să întreprindă, atât independent, cât şi împreună cu celelalte instituţii abilitate, măsuri ferme în zona de competenţă (intensificarea acţiunilor informativ-operativ, cercetarea calificată a cazurilor înregistrate, fără a se limita doar la captura propriu-zisă, implicarea mai activă a tuturor factorilor responsabili, monitorizarea continuă de către factorii de conducere a tuturor aspectelor ce au legătură cu fenomenul contrabandei) în vederea depistării şi sancţionării persoanelor implicate în contrabanda cu ţigări, precum şi reţinerii în vederea confiscării ţigaretelor.
Traficul ilegal cu auto furate
În anul 2019, în urma acţiunilor desfăşurate în punctele de frontieră şi în zona de competenţă, poliţiştii de frontieră ieşeni au descoperit 66 de autovehicule (48 în punctele de trecere a frontierei şi 18 pe comunicaţii), care figurau ca fiind căutate de autorităţi sau declarate furate în străinătate. Cele mai multe autovehicule au fost descoperite în P.T.F. Albiţa (33) şi P.T.F. Sculeni(8).
Din analizele efectuate, rezultă că traficul cu autoturisme furate este o activitate ilicită ce aduce beneficii financiare substanţiale persoanelor care au ca preocupări acest tip de fapte infracţionale, acestea fiind bine organizate la nivelul mai multor state. Rutele folosite sunt, în general, orientate dinspre ţările vest europene (Italia, Spania, Franţa), cu finalitate în ţări din spaţiul ex-sovietic (Ucraina, Moldova, Belarus, Rusia).
Pentru identificarea şi indisponibilizarea autoturismelor semnalate ca fiind căutate de autorități sau reclamate ca fiind furate în străinătate, sub supravegherea directă a unităţilor de parchet competente, poliţiştii de frontieră au colaborat cu structurile similare din statele membre UE realizând un schimb operativ de date şi informaţii, prin intermediul punctelor şi centrelor de contact.
În toate situaţiile, conform legislaţiei, pe numele celor implicaţi în traficul cu maşini furate au fost întocmite dosare penale, iar autovehiculele în cauză au fost indisponibilizate în vederea continuării cercetărilor.
Fals și uz de fals
Poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi se confruntă, aproape zilnic, cu persoane participante la traficul transfrontalier care le testează pregătirea pe linia fraudei documentare.
În anul 2019, poliţiştii de frontieră au constatat 429 de infracţiuni de fals şi uz de fals şi au descoperit în punctele de trecere 340 de documente false ori falsificate (cărţi de identitate, paşapoarte, permise de conducere, certificate de înmatriculare, asigurări internaţionale tip carte verde, documente care atestă efectuarea inspecţiei tehnice periodice, facturi comerciale ce aveau aplicate ştampile, cu inscripţia TAX FREE, false, alte documente (procuri, vize, certificate de competenţe profesionale, etc.).
În perioada analizată, majoritatea documentelor de călătorie false sau falsificate descoperite nu au fost folosite la controlul de frontieră de către participanţii la trafic, aceştia ascunzându-le în bagaje, colete, plicuri, borsete, portofele, lipite pe corp, în încălţămintea purtată şi buzunarele hainelor cu care erau îmbrăcaţi. Participanții la trafic încercau să folosească acte false după ce ajungeau pe teritoriul statelor din Uniunea Europeană în vederea obţinerii unor locuri de muncă.
De asemenea, tot pe linia fraudei documentare, des întâlnite sunt cazurile în care participanţi la trafic prezintă la control, fie pentru ei (permise de conducere), fie pentru mijloacele de transport cu care se deplasează (certificate de înmatriculare, asigurări internaţionale tip carte verde şi documente care atestă efectuarea inspecţiei tehnice periodice, pentru autovehicule înmatriculate preponderent în Bulgaria şi Lituania), documente care nu îndeplinesc condiţiile de formă şi de fond ale celor autentice.
O contribuţie importantă, în depistarea unor astfel de falsuri, o are colaborarea poliţiştilor de frontieră ieşeni cu lucrătorii care îşi desfăşoară activitatea în punctele şi centrele de contact ce funcţionează la nivelul frontierelor României, prin intermediul cărora se verifică, în mod operativ, documentele ce prezintă suspiciuni de falsificare.
În momentul depistării unor documente false sau falsificate - poliţiştii de frontieră întocmesc actele premergătoare pentru săvârşirea infracţiunilor comise (fals, uz de fals, fals material în înscrisuri oficiale sau complicitate la săvârşirea acestei infracţiuni).
Datorită vigilenţei şi bunei pregătiri a poliţiştilor de frontieră, frauda documentară, nu constituie un fenomen la frontiera de est a României şi nici nu se întrevede pe termen scurt şi mediu o modificare semnificativă.
- SUPORT DECIZIONAL
Suportul decizional la nivelul Poliției de Frontieră Române a fost asigurat prin stabilirea priorităților, obiectivelor, responsabilităților, a cadrului juridic precum și prin îmbunătăţirea comunicării pe verticală şi orizontală şi creşterea fluxului informaţional în ambele sensuri prin dezvoltarea reţelei INTRANET. În cadrul instrumentelor necesare asigurării suportului decizional, la nivelul instituţiei au fost avute în vedere realizarea evaluări riscurilor, inclusiv a celor de corupţie, procedurarea activităţilor specifice, evaluarea şi raportarea periodică a stadiului de implementare a cerinţelor standardelor de control intern managerial.
Pentru prevenirea faptelor de corupţie au fost realizate 23 de controale, cuprinzând acţiuni care au vizat modul de desfăşurare a activităţilor în cadrul punctelor şi sectoarelor de frontieră, respectarea deontologiei şi eticii profesionale de către personalul I.T.P.F. Iaşi, a dispoziţiilor pe linie de prevenire a faptelor de corupţie. În urma măsurilor implementate, în anul 2019, la nivelul I.T.P.F. Iaşi s-au înregistrat 51 de cazuri de rezistenţă la corupţie (desistări), fiind sesizate de îndată structurile teritoriale DGA. Din totalul celor 51 de cazuri, 4 reprezintă autodenunţuri care s-au finalizat cu flagrant organizat cu sprijinul reprezentanţilor Direcţiei Generale Anticorupţie.
- COOPERARE INTRAINSTITUŢIONALĂ, INTERINSTITUŢIONALĂ ŞI INTERNAŢIONALĂ
Cooperarea intrainstituţională s-a realizat pe două cele componente:
Între sectoare, la liniile de despărţire:
La nivelul sectoarelor cooperarea s-a desfăşurat în baza planurilor de cooperare încheiate între structuri la liniile de despărţire, având drept obiective:
- executarea de misiuni la linia de despărţire dintre sectoare;
- informarea reciprocă cu date privind situaţia operativă;
- acţiunea în comun în cazul producerii unor evenimente de frontieră la linia de despărţire;
- punerea în aplicare a planurilor operaţionale la producerea unor evenimente de frontieră.
- Între I.T.P.F. Iaşi şi I.T.P.F. Sighetu-Marmaţiei / Garda de Costă, la liniile de despărţire:
- a) În baza planului de cooperare între I.T.P.F. Iaşi şi I.T.P.F. Sighetu Marmaţiei pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă lucrătorii Sectorului P.F. Rădăuţi şi Sectorului P.F. Dorohoi au desfăşurat acţiuni şi misiuni comune la limita zonelor de competenţă. Analizele activităţilor de cooperare s-au efectuat la linia de despărţire dintre cele două sectoare, iar la această activitate au participat şefii şi adjuncţii celor două structuri, ocazie cu care s-au informat reciproc cu privire la situaţia operativă, s-a făcut schimb de date şi informaţii cu privire la starea infracţionalităţii din zonele de responsabilitate, au fost stabilite forme şi metode de combatere a faptelor infracţionale transfrontaliere.
- b) În baza planului de cooperare pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă şi a traficului naval pe Dunărea interioară, întocmit între I.T.P.F. Iaşi, I.T.P.F. Giurgiu şi Garda de Coastă, respectiv în baza planului de cooperare între I.T.P.F. Iaşi şi Garda de Coastă pentru organizarea şi executarea supravegherii frontierei de stat la limita zonelor de competenţă, lucrătorii Sectoarelor P.F. Galaţi şi Brăila, respectiv Sectoarelor P.F. Isaccea şi Cernavodă au desfăşurat acţiuni şi misiuni comune la limita zonelor de competenţă.
Cooperarea interinstituţională (în cadrul M.A.I. şi cu alte structuri de aplicare a legii):
Relaţia cu prefecturile
A fost asigurată în mod direct de către conducerea I.T.P.F. Iaşi prin participarea la şedinţele consiliilor judeţene pentru situaţii de urgenţă, alte comandamente pe ordine publică şi colegii prefecturale. Prin intermediul Comp. P.E.S. din cadrul Sv. Management Operaţional au fost întocmite şi înaintate către prefecturile judeţelor Botoşani, Iaşi, Vaslui şi Galaţi, Planul de acţiuni al I.T.P.F. Iaşi pentru realizarea obiectivelor derivate din Programul de Guvernare 2019-2020, 24 de informări anuale şi trimestriale privind stadiul îndeplinirii activităţilor proprii derivate din Programul de Guvernare şi alte diverse aspecte de interes pentru Instituţia Prefectului.
În anul 2019 au fost desfăşurate 2.129 de misiuni în colaborare cu structuri M.A.I. şi alte instituţii.
Cooperarea internaţională
Cooperarea internaţională cu structurile similare din R.Moldova şi Ucraina. Activitatea de cooperare cu autorităţile de frontieră ale R.Moldova şi Ucrainei s-a desfăşurat în baza documentelor bilaterale în vigoare.
Cu structuri din alte state, prin centre şi puncte de contact, astfel :
- Punctele de contact de la Artand, Galaţi, Porubne, Oradea şi Giurgiu;
- Centrul Internaţional de cooperare poliţienească;
- Ofiţeri de legătură şi ataşaţi (ofiţeri) de afaceri interne prin intermediul Inspectoratului General de Poliţie de Frontieră.
Cooperarea cu Agenţia FRONTEX
În perioada analizată Agenţia Frontex a organizat Operaţiunea Comună Puncte Focale Terestre 2019. În zona de competenţă a inspectoratului au fost organizate Punctele Focale Sculeni, Albiţa şi Galaţi, în aceste puncte fiind detaşaţi 28 experţi străini .
În aceeaşi perioadă, 33 de poliţişti de frontieră şi 4 autospeciale transport din cadrul inspectoratului au desfășurat misiuni în cadrul Operaţiunilor Comune desfăşurate sub coordonarea FRONTEX la frontierele externe ale U.E. De asemenea, 35 de poliţişti de frontieră au participat la tot atâtea sesiuni diferite de instruire/cursuri/ateliere de lucru organizate de Frontex în statele membre U.E.
Cooperarea cu alte autorităţi de aplicare a legii
În perioada analizată, 5 ofițeri din cadrul I.T.P.F Iași au participat la 15 reuniuni bilaterale de lucru cu parteneri moldoveni (schimb de date și informații) pe diferite cazuri.
Un lucrător operativ din cadrul Sectorului Poliţiei de Frontieră Iași / Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iași, a participat la o “Întâlnire operațională de coordonare în domeniul combaterii traficului cu auto furate”, care a avut loc în orașul Stegersbach (Republica Austria), în perioada 26 – 27.02.2019.
Un ofițer din cadrul S.T.P.F.Iași, a participat la cursul CEPOL "Combating facilitation of illegal immigration" în Lognes, Franța, în perioada 08 - 12.04.2019.
Șeful P.P.F.Sculeni din cadrul S.P.F. Iași, a participat la “Seminarul Consolidarea cooperării între administraţiile vamale şi poliţia de frontieră la frontierele terestre externe ale Uniunii Europene”, care a avut loc în orașul Albena (Bulgaria), în perioada 17 – 21.06.2019.
Un ofițer din cadrul S.T.P.F. Iași a participat la trei ateliere de lucru privind dezvoltarea unui instrument de pregătire (e-learning) în domeniul documentelor electronice de călătorie – Proiectul Moreno.
- în luna august, la P.T.F. Sculeni a avut loc o sesiune practică pentru îmbunătățirea cunoștințelor despre mijloacele de detecție și procedurile de lucru în domeniul combaterii amenințărilor teroriste din sfera radiologico-nucleară, la care au participat ofițeri din cadrul Serviciului P.C.M.I.I.T.;
- în data de 27.08.2019, la sediul I.T.P.F. Iași a avut loc o întâlnire între reprezentanți P.F.R., cei ai I.G.P.F. din R. Moldova, respectiv EUBAM, în scopul analizării modurilor de operare utilizate în cazurile semnificative de contrabandă cu țigarete depistate în cadrul operațiunii Comune de Control la Frontieră (JBCO) “Scorpion”. Din partea I.T.P.F.Iași, la această activitate au participat 2 ofițeri din cadrul Serviciului P.C.M.I.I.T.;
- în luna septembrie un reprezentant al Poliției Federale Germane a participat la un Program de perfecționare ERASMUS+ European Internship Project of the German Federal Police, în P.T.F. Albița;
- în data de 12.09.2019 un expert USAID a avut o vizită de lucru în P.T.F. Albița pentru identificarea instrumentelor de cooperare între autoritățile române și cele ale R.Moldova pentru fluidizarea trecerii prin P.T.F.;
- în perioada 14 – 16.10.2019 un reprezentant al S.T.P.F. Iași a participat la Sarajevo, Bosnia şi Herțegovina, la Întâlnirea grupului de lucru tematic în domeniul schimbului de informații privind documentele de călătorie false și falsificate;
- în perioada 28 - 31.10.2019 un reprezentant al I.T.P.F.Iași, a participat la Bled, Slovenia, la Reuniunea privind schimbul de informații dintre punctele focale și centrele de cooperare polițienească și vamală;
- un polițist de frontieră din cadrul S.P.F. Huși a participat, în decembrie, la Atena, în Grecia, la grupul de lucru cu tema Detecția, identificarea și urmărirea componentelor armelor de foc, în cadrul Proiectului SIRAS;
- în perioada 04 – 08.11.2019 un reprezentant din cadrul S.P.F. Foltești a participat la Heraklion, în Republica Elenă, la cursul CEPOL cu tema Protection of THB Victims;
- în perioada 02 – 08.11.2019 un reprezentant din cadrul S.P.F. Iaşi a participat la Bled, Slovenia la cursul CEPOL cu tema Human Rights Mainstreamed in Common Security and Defence Police Missions;
- pe data de 05.11.2019 jurnaliști de televiziune Moldova 1 din Republica Moldova au efectuat un reportaj despre Poliția de Frontieră și modul de organizare și desfășurare a patrulării comune pe râul Prut, activitate la care au participat 2 reprezentanți din cadrul S.P.F. Iași;
- în perioada 13 – 21.11.2019, ofițerul topogeodez din cadrul I.T.P.F. Iași a participat la efectuarea măsurătorilor GPS la frontiera de stat româno-ungară;
- pe data de 01.11.2019, 3 polițiști de frontieră au participat în P.T.F. Iași feroviar la un exercițiu tactic demonstrativ, “O zi cu polițistele de frontieră”, activitate organizată în colaborare cu reprezentanții P.F.R. din Republica Moldova;
- în anul 2019, ofițerul topogeodez din cadrul I.T.P.F. Iași a participat la un număr de 10 activități în cadrul Comisiilor mixte de frontieră româno-ucrainene.
Alte activităţi de relaţii internationale
În perioada analizată 2 poliţişti de frontieră au participat la Misiunea Uniunii Europene de Asistenţă la frontiera moldo-ucraineană EUBAM și 1 la Bruxelles în Belgia. De asemenea, 2 ofițeri sunt detașați în calitate de experți naționali la agenția FRONTEX.
MANAGEMENTULUI COMUNICĂRII
- Comunicarea Comunicarea internă s-a realizat prin:
- postarea, pe site-ul de Intranet al inspectoratului, a notelor interne şi comunicări de interes pentru personal;
- utilizarea aplicaţiei Reglementări interne, în scopul analizei eficacităţii cadrului de reglementare;
- desfăşurarea în sistem videoconferinţă a şedinţelor de lucru a conducerii I.T.P.F. Iaşi şi postarea proceselor verbale pe site-ul de intranet.
Comunicarea externă:
În anul 2019 au fost transmise către mass-media 532 de materiale de presă buletine informative, ştiri despre situaţia operativă înregistrată la frontieră, comunicate de presă în care au fost transmise informații utile pentru cetățeni atât cu privire la măsurile luate în punctele de trecere ale frontiere, cât și pe fenomene infracţionale la frontierele ţării.
În cursul anului 2019, în evidenţa specifică a I.T.P.F.Iaşi s-au înregistrat 669 de petiţii soluţionate şi au fost 103 cetăţeni primiţi în audienţă la conducerea unităţii/structurii.
Relaţia cu C.N.P. şi sindicatele
Anul 2019 a fost reprezentat printr-o relaţie de normalitate şi comunicare a conducerii cu organizaţiile profesionale şi sindicale, parcurgându-se astfel, o nouă etapă de colaborare şi sprijin reciproc, în interesul personalului şi instituţiei. Reprezentanţii poliţiei de frontieră au participat la întâlniri cu structurile sindicale şi profesionale, dialogul promovat fiind transparent şi constructiv şi au avut la bază următoarele prevederi legale:
- Legea nr. 360/2002 privind statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea nr. 62/2011 privind Dialogul Social, republicată, cu modificările ulterioare;
- G. nr. 833/2007, privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor paritare şi încheierea acordurilor colective;
- Acordul colectiv privind raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut
- special – poliţişti din M.A.I.
Partenerii de dialog social au fost invitaţi în cadrul tuturor şedinţelor de lucru ale conducerii I.T.P.F. Iaşi şi a fost asigurată permanent corespondenţa cu aceştia, în scopul unei reale transparenţe decizionale.
- DIFICULTĂŢI ÎNTÂMPINATE / ACTIVITĂȚI NEREALIZATE:
- Valorile traficului de persoane prin punctele de frontieră au înregistrat o creștere comparativ cu anul 2018;
- Activitatea de constatare infracţională, pe genuri prezentându-se astfel:
- infracţiunile de trecere ilegală;
- infracţiunile de contrabandă şi cele asimilate;
- infracţiunile de braconaj.
- O particularitate o reprezintă documentele de călătorie false identificate asupra participanţilor la trafic, dar neprezentate la controlul de frontieră, urmând ca utilizarea acestora să aibă loc pe teritoriul altor state din U.E.
- Contrabanda cu armament şi muniţie şi infracţiunile la regimul drogurilor nu reprezintă un fenomen în zona de competență.
- Nu s-a reuşit repararea ȋn totalitate a parcului auto;
- ȋn luna decembrie 2019, a fost reziliat contractul de execuție lucrări pentru obiectivul de investiţie „Extindere şi reabilitare spaţii Sediu SPF Darabani, judeţul Botoşani”, obiectiv finanţat de la bugetul de stat, rezilierea s-a efectuat de comun acord ca urmare a litigiilor existente.
- OBIECTIVE PENTRU ANUL 2020:
- Desfășurarea de activități specifice și necesare pentru descoperirea și tragerea la răspundere a persoanelor implicate în activitatea de contrabandă, pe zona de nord a I.T.P.F. Iași, în care sunt folosite mijloace de zbor neidentificate.
- Intensificarea schimbului de date și informații cu autoritățile cu atribuții în aplicarea legii din R. Moldova și Ucraina, în vederea asigurării unui înalt nivel al securității frontierelor comune.
- Identificarea, cu ajutorul I.G.P.F., a surselor de finanţare pentru obiectivele de investiţii permanente de către I.T.P.F. Iași: