In anul 2011, politistii de frontiera au descoperit 358
autovehicule ce figurau furate din strainatate.
Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut cand au fost
descoperite 287 autovehicule, numarul descoperirilor privind
mijloacele de transport furate, a crescut cu aproximativ 24,7%.
In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care
tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania,
Ungaria etc., iar persoanele implicate suntcetateni romani,
bulgari, moldoveni, ucraineni, portughezi, spanioli, olandezi,
italieni, albanezi, sirieni, turci si sarbi.
Statistica
Traficul cu autoturisme de lux furate din strainatate a fost, si in acest an, "in atentia" lumii interlope transnationale, fiind o activitate ilicita ce aduce beneficii financiare substantiale membrilor retelelor deja specializate in domeniu si extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din Vestul catre Estul Europei).
De la inceputul anului pana in prezent, politistii de frontiera au descoperit, in zona de competenta, 358 vehicule declarate furate in strainatate: 268 autoturisme, 29 automarfare, 11 microbuze, 41 motociclete si 9 remorci auto.
In perioada similara a anului 2010, au fost depistate 287 autovehicule furate in strainatate, constatandu-se o crestere cu aproximativ 24,7% a numarului de autovehicule descoperite.
Pentru identificarea si indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate in strainatate, sub supravegherea directa a Parchetelor, politistii de frontiera au colaborat cu structurile similare din statele membre U.E., realizand un schimb operativ de date si informatii, prin intermediul Centrelor si Punctelor de Contact (Oradea, Galati etc).
Pe linia combaterii traficului cu auto furate, politistii de frontiera au intocmit 231 dosare penale, persoanele implicate fiind cetateni romani, bulgari, moldoveni, ucraineni, portughezi, spanioli, olandezi, italieni, albanezi, sirieni, turci si sarbi.
Organizarea retelelor de traficanti
Din analizele efectuate de politistii de frontiera in cazurile depistate in zonele de competenta, s-a stabilit ca, in general, retelele de traficanti sunt organizate pe doua tipuri mari, respectiv cele specializate in furtul autoturismelor de lux si cele specializate in furtul autoturismelor de categorie mijlocie.
La randul lor, aceste doua tipuri sunt subdivizate in mai multe grupuri de actiune, a caror "ierarhie" este urmatoarea:
grupa de recunoastere - identifica masinile corespunzatoare "cererii", grupa tehnica - confectioneaza documentele false, grupa de transport - trece masinile peste granite, grupa de valorificare - vinde masinile, grupa de supraveghere - are ca sarcina supravegherea si derularea tuturor fazelor incluse in actul ilegal.Moduri de operare si rute
Ca moduri de operare ale traficantilor, analizele arata ca "se practica":
frauda la asigurari - cu acordul proprietarului, masina este transportata in alta tara, "spalata" prin vanzari succesive si ulterior declarata ca fiind furata chiar de catre proprietar; furtul la comanda, deturnarea sau frauda la firmele de inchirieri - se racoleaza o persoana fara posibilitati materiale care contra unei sume modice accepta sa deschida pe numele sau un cont intr-o banca si implicit sa obtina o carte de credit (card), document in baza caruia persoana inchiriaza de la firmele de profil, autoturismulRutele folosite de catre traficanti sunt, in general, orientate dinspre tarile vest europene cu finalitate in tarile est-europene si foste membre C.S.I.:
Italia - Austria - Ungaria - Romania; Germania - Austria - Ungaria - Romania - Moldova si Ucraina; Italia -Serbia - Romania - R. Moldova - Ucraina sau Federatia Rusa.In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania, Ungaria etc.
In majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul masinilor respective au declarat, pe timpul cercetarilor, ca nu stiau ca autoturismele se afla in atentia autoritatilor ca fiind furate, ei fiind doar "cumparatori de buna credinta". Altii au sustinut ca au primit o suma de bani (in general, de pana la 500 euro) pentru a transporta masina in Romania si, la fel, nu cunosteau ca aceasta este furata.
In urma unui "studiu" al cererii si ofertei pe piata neagra a masinilor, s-a constatat ca, la categoria autoturisme de lux, cele mai cautate sunt marcile BMW si Mercedes, iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o detin marcile Renault si Fiat.
Politia de Frontiera Romana va continua - independent sau in colaborare cu celelalte institutii cu competenta din tara si strainatate - sa intreprinda masuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infractional transfrontalier, de natura sa aduca prejudicii atat economiei nationale, cat si persoanelor de buna credinta.
Dintre cazurile semnificative inregistrate in anul 2011 pe linia prevenirii si combaterii traficului cu autoturisme furate, prezentam urmatoarele:
Autoturism Mercedes S320 furat din Italia
depistat la Varsand
Politistii de frontiera aradeni au depistat doi barbati, cu dubla
cetatenie, care intentionau sa introduca in Romania un autoturism
marca Mercedes S320, in valoare de aproximativ 80.000 euro, care
fusese declarat furat din Italia in urma cu doua saptamani.
In data de 06.12.2011, in jurul orei 03.00, la Punctul de Trecere a
Frontierei Varsand s-au prezentat pentru a intra in tara, intr-un
autoturism marca Mercedes S320, care avea aplicate numere de
inmatriculare romanesti, doi barbati cu dubla cetatenie romana si
moldoveneasca, Postica A., in varsta de 25 ani si Badea A., in
varsta de 34 ani.
La controlul de frontiera, soferul autoturismului, Postica A., a
prezentat un certificat de inmatriculare romanesc, din care reiesea
ca autoturismul era fabricat in anul 2008.
In cadrul verificarilor efectuate, s-a constatat ca mai multe parti
componente ale autovehiculului (centuri, cablaje, componente
plastice) aveau inscrise ca an de fabricatie 2011, motiv pentru
care autoturismul a fost condus la sediul I.J.P.F. Arad pentru
continuarea cercetarilor.
In urma analizelor de specialitate efectuate de politistii de
frontiera, s-a stabilit ca seria de sasiu fusese modificata si ca
autoturismul este de fapt fabricat in anul 2011. Din verificarile
efectuate prin Punctul de Contact Oradea si Biroul National
Interpol, suspiciunile politistilor de frontiera au fost
confirmate, autoturismul fiind declarat furat din Italia, in data
de 27.11.2011.
Fata de cele constatate, persoanele in cauza au declarat ca au
primit autovehiculul in Italia, de la o persoana necunoscuta si
trebuiau sa-l transporte in Bucuresti, unde ulterior urmau sa fie
contactati pentru a-l preda.
Autoturismul, cu o valoare de catalog de aproximativ 80.000 euro, a
fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F. Arad, pana la finalizarea
cercetarilor.
Politistii de frontiera au luat masura cercetarii persoanelor in
cauza sub aspectul savarsirii infractiunilor de conducere pe
drumurile publice a unui autoturism cu numere de inmatriculare
false si tainuire la furt, urmand ca la finalizarea cercetarilor sa
se dispuna masurile legale ce se impun.
Doua utilaje suspecte a fi furate au fost
descoperite de politistii de frontiera maramureseni
Politistii de frontiera maramureseni, sub coordonarea procurorului
D.I.I.C.O.T. - Structura Centrala si cu sprijinul colegilor din
cadrul I.J.P.F. Bihor au depistat si indisponibilizat doua utilaje,
in valoare de aproximativ 120.000 de euro, suspecte a fi furate din
strainatate.
In baza unor date si informatii detinute, la nivelul I.J.P.F.
Maramures a fost organizata, sub coordonarea procurorului
D.I.I.C.O.T.- Structura Centrala si cu sprijinul colegilor din
cadrul I.J.P.F. Bihor, o actiune in vederea depistarii unor utilaje
suspecte a fi furate din strainatate.
Astfel, in data de 23 noiembrie a.c., echipa mixta a oprit pentru
control pe raza judetului Bihor, un autotren in a carui remorca
politistii de frontiera au descoperit doua tractoare care apartin
lui Marcel T., pentru care conducatorul auto nu a putut prezenta
niciun document de provenienta.
Din verificari, s-a constatat ca cele doua utilaje figureaza ca
fiind furate din Italia din data de 12.11.2011.
In cauza s-a intocmit dosar penal in care Marcel T. este cercetat
sub aspectul savarsirii infractiunii de complicitate la furt.
Tractoarele agricole, in valoare de 120.000 euro, au fost
indisponibilizate pana la finalizarea cercetarilor.
Doua autoturisme si o semiremorca furate din
state ale Uniunii Europene descoperite la frontiera romana
Politistii de frontiera romani au depistat in numai 24 de ore, doua
autoturisme Audi Q7 si o semiremorca Schmitz, declarate ca fiind
furate din Rusia, Franta si Slovenia.
In data de 13.11.2011, in jurul orei 08.30, s-a prezentat la P.T.F.
Zimnicea, judetul Teleorman, pe sensul de intrare in tara
cetateanul bulgar Stefan P.S., in varsta de 36 ani, la volanul unui
autoturism marca Audi Q7 inmatriculat in R. Bulgaria. Acesta era
insotit de fratele sau Stoyan P.S., care era administratorul firmei
din Sofia careia apartinea autoturismul.
La controlul de frontiera si in urma verificarilor efectuate, s-a
constatat ca autoturismul in cauza figureaza in bazele de date ca
fiind furat din luna iunie 2010, din Rusia.
In data de 14 noiembrie a.c., in jurul orei 03.00, la Punctul de
Trecere a Frontierei Petea, judetul Satu Mare, s-a prezentat pentru
efectuarea formalitatilor specifice, cetateanul sarb Dragan S., in
varsta de 36 ani. Acesta conducea un autoturism marca Audi Q7, pe
care erau aplicate placute cu numere de inmatriculare de
Serbia.
La controlul de frontiera, lucratorii nostri au constatat ca
autoturismul figureaza ca fiind furat din Franta din septembrie
2009.
Conducatorul auto a declarat ca a cumparat masina de la o firma din
Serbia contra sumei de 24.600 euro si nu stia ca aceasta este
furata.
In ambele cazuri politistii de frontiera au intocmit acte
premergatoare inceperii urmaririi penale sub aspectul savarsirii
infractiunii de tainuire la savarsirea infractiunii de furt, fapta
prevazuta si pedepsita prin art. 221 c.p., raportata la art. 208,
alin. 1 si 4 c.p. Autoturismele au fost indisponibilizate la sediul
Sectoarelor Politiei de Frontiera pana la finalizarea
cercetarilor.
Duminica, 13 noiembrie a.c., in jurul orei 18.00, la Punctul de
Trecere a Frontierei Halmeu, judetul Satu Mare, s-a prezentat
pentru efectuarea formalitatilor de frontiera cetateanul sloven
Alojz K, in varsta de 50 ani. Acesta conducea un ansamblu de
vehicule format dintr-un cap tractor marca Mercedes Benz si
semiremorca marca Schmitz, ambele vehicule fiind inmatriculate in
Slovenia.
Cu ocazia formalitatilor specifice, politistii de frontiera au
constatat ca semiremorca este un bun cautat de autoritatile slovene
pentru confiscare.
Mai mult, la verificarea asigurarii internationale tip carte verde
pentru autovehiculul Mercedes Benz, politistii de frontiera au
observat ca documentul nu este unul autentic, prezentand mai multe
modificari. Conducatorul auto a declarat ca urma sa conduca
ansamblul de vehicule din Slovenia pana in Ucraina, pentru
societatea la care este angajat.
In cauza au fost intocmite acte premergatoare inceperii urmaririi
penale pentru savarsirea infractiunilor de tainuire la furt si uz
de fals. Totodata, semiremorca a fost indisponibilizata la sediul
S.P.F. Halmeu pana la finalizarea cercetarilor.