Ca institutie specializata a Ministerului Administratiei si Internelor, Politia de Frontiera Romana are obligatia sa previna si sa combata starile de pericol la adresa Romaniei, determinate de migratia ilegala si criminalitatea transfrontaliera si, de asemenea, sa apere viata, integritatea corporala si libertatea persoanelor, proprietatea publica si privata, celelalte drepturi si interese legitime ale cetatenilor si comunitatii, activitatea sa constituind serviciul public desfasurat in interesul persoanei, al comunitatii si in sprijinul institutiilor statului, exclusiv pe baza si prin aplicarea legii.
In cadrul misiunilor specifice conferite de lege, Politia de Frontiera Romana ia masuri pentru:
diminuarea starii infractionale interne, prin actiunile intreprinse pentru contracararea migratiei ilegale si a traficului de persoane si depistarea celor care savarsesc acte ilegale transfrontaliere (care au, inclusiv, ramificatii in interiorul tarii); protectia copilului, prin depistarea persoanelor care incearca scoaterea din tara a minorilor in vederea exploatarii in strainatate; asigurarea sanatatii populatiei, prin masurile intreprinse pe linia combaterii traficului ilegal de droguri etc.In anul 2008, Politia de Frontiera Romana a urmarit indeplinirea cu strictete a atributiilor conferite de legislatia nationala in vigoare, atat in ceea ce priveste optimizarea supravegherii si controlului la frontiera, respectiv combaterea eficienta a infractionalitatii transfrontaliere, cat si in ceea ce priveste respectarea drepturilor si libertatilor cetatenesti, respectiv garantarea unor servicii de buna calitate tuturor cetatenilor in beneficiul carora ne desfasuram activitatea.
De asemenea, s-a urmarit in permanenta indeplinirea sarcinilor ce revin institutiei in contextul angajamentelor pe care Romania si le-a asumat pentru aderarea la spatiul Schengen, fiind dezvoltate si implementate politici si concepte manageriale / de modernizare institutionala la nivelul standardelor comunitare, astfel incat sa se asigure un grad inalt de securizare al frontierelor romane (din care peste 2.000 de km. reprezinta frontiera externa U.E. - viitoare frontiera externa Schengen).
Pe langa obiectivul fundamental mentionat, politica manageriala aplicata in anul 2008 la nivelul institutiei a vizat si: o ptimizarea procedurilor de lucru; euroconformizarea legislativa; eficientizarea si modernizarea managementului politienesc; reorganizarea institutionala; optimizarea managementului resurselor umane; cooperarea interinstitutionala interna si externa; reducerea fenomenului criminalitatii; dezvoltarea capacitatii tehnico-operative.
Pe scurt, in perioada de referinta, actiunile si rezultatele obtinute de Politia de Frontiera Romana au fost urmatoarele:
in domeniul legislativ:
S-a continuat procesul de aliniere a legislatiei prin care se reglementeaza activitatea Politiei de Frontiera, astfel incat sa fie evitate discordantele si paralelismele, scopul fiind indeplinirea, recomandarilor U.E. pe linia securizarii frontierelor.
Politia de Frontiera Romana aplica, in prezent, prevederile Regulamentului 562/2006 al Parlamentului European si al Consiliului privind crearea unui Cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulatii a persoanelor peste frontiera (Codul Frontierelor Schengen), a Directivei 38 a Parlamentului European si a Consiliului privind dreptul la libera circulatie si sedere pe teritoriul statelor membre pentru cetatenii Uniunii si membrii familiilor acestora, Recomandarea C.E. din 06.11.2006 de institutire a unui „Manual practic pentru politistii de frontiera (Manualul Schengen) precum si celorlalte acte normative europene cu incidenta in controlul frontierelor, transpuse in legislatia nationala (ex. in domeniul azilului, regimului strainilor in Romania etc).
in domeniul institutional si al resurselor umane:
Au fost aplicate masuri de reconstructie a sistemului institutional, de descentralizare decizionala, crestere a responsabilitatii si nivelului profesional al personalului, respectiv perfectionare a procedurilor de supraveghere si control a trecerii frontierei de stat in conformitate cu standardele europene.
Un obiectiv important al Politiei de Frontiera Romane in domeniul resurselor umane l-a reprezentat imbunatatirea calitatii prestatiei profesionale a personalului propriu, prin asigurarea necesarului de personal si cresterea nivelului de formare profesionala initiala si continua, pe baza unui sistem performant, care sa corespunda cerintelor de securitate a frontierei Romaniei si practicilor europene in domeniu.
Astfel, in anul 2008, la nivelul intregii institutii, au fost ocupate un numar de 448 posturi (din care: ofiteri: 217, agenti: 179, personal contractual: 52), gradul de incadrare general fiind de 93,17% - la frontiera externa si 92,92% - la frontiera interna.
In ceea ce priveste pregatirea personalului, s-a avut in vedere intensificarea acesteia pe toate palierele de interes pentru institutie (acquis Schengen, limbi straine, specializare pe linia combaterii fenomenelor infractionale transfrontaliere, cooperare politieneasca etc.).
In perioada de referinta, au fost pregatiti 528 ofiteri si 4.315 agenti, din care 498 ofiteri si 4.098 agenti in cadrul institutiilor de invatamant ale Politiei de Frontiera si 130 ofiteri si 217 agenti in unitatile de invatamant ale M.A.I. pe diferite domenii de combatere a infractionalitatii transfrontaliere, informatica si limbi straine.
De asemenea, aproximativ 5.300 ofiteri si agenti au fost pregatiti pentru aplicarea acquis-ului Schengen si 1.713 politisti de frontiera, in cadrul conceptului "Politia de Proximitate".
In luna februarie 2008, a fost incheiat un acord cadru de parteneriat pe probleme de pregatire intre Inspectoratul General al Politiei de Frontiera si Agentia FRONTEX, prin care Scoala de Formare Initiala si Continua a Personalului Politiei de Frontiera Iasi a fost certificata ca Academie partenera FRONTEX (Partenership Academy).
La nivelul acestei institutii de invatamant a P.F.R., au fost organizate cursuri de pregatire a politistilor de frontiera din diverse state europene, sub egida FRONTEX, respectiv:
3 sesiuni de pregatire Mid Level - 45 ofiteri din diferite state membre U.E.; 3 sesiuni de pregatire RABIT - 60 ofiteri din diferite state membre U.E.Totodata, a fost implementata, in integralitate, Programa Comuna de instruire elaborata de FRONTEX.
In ceea ce priveste prevenirea si combaterea coruptiei in randul personalului propriu, conducerea Politiei de Frontiera Romane a luat masuri ferme ce au constat in:
constientizarea lucratorilor cu privire la riscurile la care se expun; elaborarea de norme interne obligatorii privind instituirea de interdictii si norme de comportament pe timpul exercitarii atributiilor de serviciu; asigurarea unor canale de feed-back (linie telefonica de urgenta - 959, ecusoane individuale pentru fiecare lucrator, supraveghere video prin reteaua intranet etc.); atragerea societatii civile in prevenirea si combaterea coruptiei (prin distribuirea de afise si pliante, in care sunt inscrise numerele de telefon unde pot fi facute sesizari, publicarea declaratiilor de avere pe site-ul P.F.R.); verificarea prompta a sesizarilor venite din partea cetatenilor si luarea masurilor legale, in functie de cele constatate; efectuarea de controale inopinate si teste de integritate la nivelul tuturor structurilor subordonate; invitarea la dialog a sindicatului si Corpului National al Politistilor pentru a obtine sprijinul si implicarea acestora in combaterea actelor de coruptie.De asemenea, s-a mentinut o buna colaborare cu Directia Generala Anticoruptie din cadrul M.A.I. si Directia Nationala Anticoruptie, P.F.R. sprijinind permanent cele doua institutii, atat informativ, cat si prin punerea la dispozitie, in timp operativ, a documentelor si informarilor privind posibile acte de coruptie din randul personalului P.F.R. ori pentru solutionarea unor dosare aflate in lucru.
Un rezultat pozitiv al masurilor de prevenire si combatere a coruptiei aplicate il reprezinta desistarile, in anul 2008, 26 politisti de frontiera semnalandu-si superiorii cu privire la intentia unor persoane de a oferi mita.
in domeniul asigurarii echipamentelor logistice:Eficienta sporita a masurilor de securizare la frontierele tarii a fost posibila in perioada de referinta si datorita unui substantial suport logistic, in continua dezvoltare si modernizare, realizat, atat prin eforturi proprii, cat si cu un sprijin extern decisiv.
In anul 2008, institutia noastra a derulat si finalizat o serie de programe de investitii, finantate prin credite guvernamentale si programe PHARE, care au vizat in principal: imbunatatirea conditiilor de munca si trai ale politistilor, achizitionarea de tehnica de mobilitate terestra si navala, echipamente specifice de supraveghere si control a trecerii frontierei de ultima generatie etc. Astfel:
au fost achizitionate, prin programe PHARE: 5 salupe fluviale de patrulare si interventie tip P 66; 50 ambarcatiuni fluviale de patrulare tip ARVOR 215; s-a suplimentat dotarea structurilor Politiei de Frontiera cu 250 autovehicule de teren, 70 microbuze 16+1 locuri, 20 microbuze 8+1 locuri si 20 autobuze; s-a realizat modernizarea sediilor Politiei de Frontiera din judetele Maramures, Timis, Satu Mare, Mehedinti si Caras Severin.Odata cu actualizarea Strategiei Nationale de Management Integrat a Frontierei de Stat, aprobata prin H.G. 324/2007, structurile logistice ale P.F.R. au elaborat Planul de actiune pentru implementare si au actualizat Planul Unic Multianual de Investitii pe perioada 2008 - 2010 pentru Politia de Frontiera.
in domeniul cooperarii nationale si internationale:
Colaborarea interinstitutionala la nivel national si international a fost si este un domeniu extrem de important pentru Politia de Frontiera Romana.
Pe tot parcursul anului 2008, cooperarea dintre P.F.R. si celelalte institutii ale statului cu atributii la frontiera a avut un caracter permanent, constituind un element esential pentru implementarea eficienta a strategiilor si legislatiei in domeniu. Aceasta s-a materializat prin schimb operativ de date si informatii, actiuni in comun, participari la programe de instruire comune, exploatarea in comun a analizelor de risc specifice domeniului de activitate a fiecarei institutii etc. Astfel, s-a avut in vedere cresterea eficientei pe linia combaterii infractionalitatii transnationale si realizarea unui control fluent si operativ in punctele de trecere.
De asemenea, pentru prevenirea si combaterea infractionalitatii transnationale, institutia noastra a cooperat cu ofiterii de legatura si atasatii de afaceri interne romani aflati in state sursa / tranzit pentru migratia ilegala ori cei apartinand acestor state, acreditati in Romania.
In plan international, a existat o colaborare stransa cu structurile similare din statele membre U.E. si nu numai, precum si cu alte institutii / organisme internationale cu atributii in domeniul frontalier, rezultatele operative obtinute fiind o dovada a eficientei acestor relatii bilaterale.
Totodata, s-a mentinut sistemul de control comun cu o singura oprire in punctele de trecere a frontierei, implementat inca din ianuarie 2007, la nivelul frontierelor romano-ungare si romano-bulgare. Buna colaborare intre institutia noastra si structurile similare din cele doua state vecine au permis obtinerea de rezultate comune importante, atat pe linia descoperirilor falsurilor in documente, persoanelor ascunse in mijloacele de transport, drogurilor, cat si in celelalte domenii ale criminalitatii organizate transnationale.
De altfel, profesionalismul politistilor de frontiera romani si deschiderea spre colaborare, manifestate permanent in raporturile cu ceilalti parteneri, au avut un aport esential la obtinerea performantelor institutionale si crearea imaginii pozitive a Politiei de Frontiera Romane in exterior.
Institutia este apreciata ca fiind un partener competent si credibil in lupta impotriva infractionalitatii transfrontaliere si, de asemenea, se bucura de respectul si aprecierea structurilor similare din tarile membre U.E. si nu numai.
Printre actiunile internationale importante derulate de reprezentantii institutiei remarcam:
cea de-a IX-a Intalnire anuala a Sefilor Politiilor de Frontiera / Garzilor de Coasta din tarile riverane Marii Negre (nov. 2008), moment in care Politia de Frontiera Romana a preluat presedintia acestei reuniuni;Reprezentantii Politiei de Frontiera Romane au participat la toate grupurile de lucru care au avut loc in Turcia, Bulgaria, Romania si Georgia.
trimiterea de politisti de frontiera, in calitate de ofiteri de legatura in domeniul combaterii migratiei ilegale si a infractionalitatii transfrontaliere, in misiuni internationale derulate in: 22 ofiteri - in aeroporturile din Italia; 9 lucratori - la Consulatul Romaniei din Republica Moldova; 10 experti detasati in cadrul structurilor de politie din Austria pentru misiuni de sprijin, cu ocazia desfasurarii Campionatului European de Fotbal 2008; trimiterea de politisti de frontiera in misiuni internationale de mentinere a pacii, desfasurate in: Kosovo, O.N.U.: 7 ofiteri; Haiti, O.N.U.: 1 ofiter; Rafah, Eu Bam: 1 ofiter; R. Moldova, Eu Bam: 2 ofiteri; Georgia, Eu Bam: 2 ofiteri.In anul 2008, Politia de Frontiera Romana a dezvoltat si o importanta cooperare cu Agentia Europeana FRONTEX.
In acest sens, lucratori din cadrul Politiei de Frontiera Romane au participat la 24 de Operatiuni Comune sau proiecte pilot, organizate sub egida Frontex, atat pe teritoriul altor state membre, cat si pe teritoriul tarii noastre, dupa cum urmeaza:
la frontiera verde: 15 (6 in calitate de "tara gazda");Exemplu: Exercitiu RABIT - Dacia 2008 - desfasurat la frontiera de est a Romaniei, unde au participat, pe langa autoritatile de frontiera romane, si politisti de frontiera din alte 23 de state membre U.E. si Schengen. la frontiera albastra: 4 (1 in calitate de "tara gazda");
Exemplu: Operatiunea EUXINE 2008 - prima operatiune coordonata de Agentia FRONTEX la Marea Neagra, la care au participat 24 de experti din Statele Membre, 3 experti din cadrul Frontex, 2 elicoptere cu echipajele aferente, 4 ambarcatiuni din Ucraina cu echipajele aferente, 2 experti ucraineni si 1 expert din R. Moldova. la frontiera aeriana: 5 (2 in calitate de "tara gazda").
De asemenea, cu sprijinul P.F.R. si sub egida FRONTEX, a fost organizata in anul 2008, la Oradea, o demonstratie publica a aptitudinilor cainilor de serviciu folositi de catre structurile cu atributii la frontiera din state membre U.E. (E.U. Dog Training Show). La aceasta activitate, au fost invitati sa participe 80 de reprezentanti ai structurilor politiilor de frontiera din statele membre U.E., cu aproximativ 40 de caini de serviciu.
Politia de Frontiera Romana este caracterizata de Agentie ca un partener important, ce sprijina activ si participa la realizarea proiectelor FRONTEX in vederea securizarii frontierelor externe ale U.E.
aderarea la Spatiul Schengen:
In domeniul controlului frontierelor, au fost organizate 10 misiuni de pregatire pentru aderare la Schengen, din care 8 misiuni de autoevaluare cu experti nationali si 2 misiuni de pre-evaluare cu sprijinul unor experti straini (slovaci si lituanieni). Misiunile au fost efectuate, atat sub egida Comisiei mixte de evaluare Schengen pentru porturi si aeroporturi internationale, cat si prin forte proprii.
Aceste misiuni au acoperit toate structurile teritoriale ale P.F.R. fiind considerat un instrument deosebit de important in pregatirea structurilor pentru misiunile propriu-zise ce vor avea loc in perioada 2009 - 2010.
rezultate in domeniul operativ:
Traficul de persoane si mijloace auto
Valorile de trafic inregistrate in punctele de control trecere frontiera, in anul 2008, au fost de peste 43.000.000 treceri persoane.
2007
2008
Cetateni U.E.
30.788.430
36.522.810
Cetateni non - U.E.
5.830.808
6.595.173
Total
36.619.238
43.117.983
In anul 2008, valorile de trafic inregistrate in punctele de control trecere frontiera au fost cu 17,7% mai mari comparativ cu 2007.
In 2008, aproximativ 13.600.000 mijloace de transport au trecut prin punctele de trecere a frontierei, cu 20% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Fapte ilegale constatate la frontiera
In perioada de referinta au fost depistate 29.934 fapte ilegale (11.242 infractiuni si 18.692 contraventii). Pe categorii de infractiuni, situatia se prezinta astfel:
Infractiuni
2007
2008
Trecere / tentativa intrare / iesire ilegala in / din tara
1.655
2.875
Calauzire
111
227
Fals si uz de fals
1.795
1.803
Arme - munitii
149
182
Droguri
115
167
Masini furate
70
96
Dreptul de proprietate intelectuala
162
327
Trafic de fiinte umane
380
501
Infractiuni de natura economico-financiara
733
680
Alte infractiuni
4.379
4.384
TOTAL
9.549
11.242
In materie de constatare si sanctionare a faptelor contraventionale, in 2008, s-au aplicat amenzi contraventionale unui numar de 18.692 persoane (16.628 romani si 2.064 straini), in valoare de 7.369.322 lei.
Combaterea migratiei ilegale - cetateni straini
In anul 2008, Politia de Frontiera Romana a intreprins masuri ferme, in toate zonele de competenta, in vederea depistarii si retinerii persoanelor ce intentionau sa tranziteze ilegal frontiera de stat a Romaniei si implicit, pentru prevenirea si combaterea migratiei ilegale si traficului de persoane.
Urmare a acestor masuri, in anul 2008, au fost depistate 546 grupuri de migranti - cu 232 traficanti identificati si 1.628 migranti - din care 39 grupuri (143 traficanti si 252 migranti) erau organizate in vederea savarsirii infractiunii de trafic de migranti, conform Legii 39/2003. In comparatie, in perioada similara a anului trecut, au fost depistate 367 grupuri de migranti, in care au fost identificati 147 traficanti si 1.164 migranti.
Totodata, atat in punctele de trecere, cat si la "frontiera verde", au fost descoperiti 2.120 cetateni straini, din care 1.069 persoane au intrat ilegal in Romania si 1.051 persoane au incercat sa iasa prin trecerea frauduloasa a frontierei. Dintre acestia, 416 cetateni straini s-au legitimat cu documente de calatorie / vize false ori falsificate si 306 au fost depistati ascunsi in mijloacele de transport.
Fata de anul 2007, se inregistreaza o crestere cu aproximativ 49% a depistarilor inregistrate de politistii de frontiera in domeniul migratiei ilegale.
De asemenea, au fost descoperite 168 calauze / transportatori, fata de 46 calauze / transportatori, depistate in perioada similara 2007.
Combaterea traficului de persoane
Pe linia prevenirii si combaterii traficului de persoane, in anul 2008, in urma actiunilor intreprinse de politistii de frontiera, au fost identificate 184 de cazuri, cu 393 traficanti identificati si 511 victime. In urma instrumentarii cazurilor, politistii de frontiera au identificat 40 grupuri organizate in vederea savarsirii infractiunii de trafic de persoane (cu 160 traficanti si 195 victime).
In 2007, au fost inregistrate 148 cazuri de trafic de fiinte umane, din care 26 grupuri organizate in vederea savarsirii infractiunii de trafic de persoane.
Combaterea infractionalitatii transfrontaliere
Pe linia traficului de droguri, au fost descoperite 393,986 kg. droguri (386,976 kg. heroina, 0,432 kg. canabis, 0,134 kg. cocaina si 6,444 kg. hasis) fiind intocmite dosare penale fata de 99 persoane.
De asemenea, peste 660 kg. de droguri au fost confiscate pe teritoriul altor state pe baza informatiilor transmise de politistii de frontiera romani.
Fata de anul trecut, cand a fost depistata cantitatea de 122,059 kg. droguri, se constata o crestere de 3,2 ori a totalului stupefiantelor retinute de lucratorii nostri in zona de competenta.
Pe linia combaterii traficului cu armament si munitie, au fost descoperite 105 arme, 508.546 cartuse si 5 spray-uri cu gaze lacrimogene sau paralizante, fiind intocmite dosare penale pentru 153 persoane, in sarcina acestora retinandu-se infractiunea de trafic de arme, munitii, explozivi, produse toxice.
Pe linia traficului cu autoturisme furate, in perioada analizata, au fost descoperite in punctele de trecere a frontierei, 129 autoturisme de lux furate din strainatate.
Pe linia contrabandei cu bunuri de larg consum si bunuri accizabile, in perioada analizata, politistii de frontiera au retinut in vederea confiscarii peste 9.500.000 pachete tigari de contrabanda, in valoare de peste 11 milioane euro (45.448.723 lei).
De asemenea, au mai fost depistate marfuri destinate comercializarii la negru in valoare de aproximativ 200 milioane lei, peste 7,5 kg. bijuterii din aur si 10 kg. bijuterii din argint, precum si 20 obiecte de patrimoniu. Au fost constatate 680 infractiuni de natura economico-financiara in care au fost implicate 827 persoane.
Pe linia combaterii braconajului piscicol, au fost intocmite 1.204 dosare penale si aplicate 1.417 contraventii in valoare de 169.180 lei. In urma actiunilor desfasurate independent sau in colaborare cu celelalte autoritati cu atributii in domeniu, au fost retinute 92 ambarcatiuni, 71.950 m. plase monofilament, 589 m.p. navoade, 155 m.p. voloace, 1.081 alte unelte de pescuit, 24.836 kg. peste (din care 60 kg. sturion) si 89,340 kg. icre.
Pe linia combaterii infractiunilor la regimul drepturilor de proprietate intelectuala, au fost descoperite si retinute in vederea confiscarii 973.327 bucati articole de imbracaminte si lenjerie contrafacute; 426.863 bucati produse de parfumerie contrafacute; 311.873 perechi incaltaminte; 13.176 bucati unitati optice de stocare.
obiectivele Politiei de Frontiera pentru anul 2009:
Legislativ:
elaborarea unor studii necesare detalierii anumitor prevederi din documentele Schengen, in vederea implementarii unitare a reglementarilor acestora;
reglementarea cooperarii si coordonarii responsabilitatilor diferitelor structuri si agentii interne si externe (ex. Memorandum de cooperare);
elaborarea cadrului legal pentru infiintarea si functionarea unui Centru National de Coordonare, care sa monitorizeze si coordoneze permanent activitatea tuturor autoritatilor nationale care au sarcini de control si supraveghere a frontierelor externe;
Institutional:
asigurarea pregatirii la nivelul structurilor teritoriale ale P.F.R. a misiunilor de auto-evaluare Schengen si participarea in cadrul echipelor mixte conform Hotararilor Comisiei Nationale de Auto-evaluare Schengen;
asigurarea unor mecanisme de implementare a masurilor necesare in procesul de aderare la spatiul Schengen cu sarcini si termene pentru fiecare structura a P.F.R.;
implementarea sistemului e-learning la nivelul structurilor P.F.R.;
monitorizarea indeplinirii masurilor din cadrul rapoartelor de evaluare / auto-evaluare Schengen;
implementarea Conceptiei de integrate de pregatire in domeniul Schengen aprobata de Comisia Nationala de Auto-evaluare Schengen;
infiintarea Centrului National de Coordonare, care sa monitorizeze si coordoneze permanent activitatea tuturor autoritatilor nationale care au sarcini de control si supraveghere a frontierelor externe, capabil sa schimbe informatii cu Centre similare din alte state, precum si cu Agentia FRONTEX;
intensificarea cooperarii la nivel national si international cu autoritatile competente in aplicarea legii pentru contracararea eficienta a infractionalitatii transfrontaliere;
Operativ:
intensificarea, de catre structurile operative, a actiunilor concrete de prevenire si combatere a infractionalitatii transfrontaliere si iin mod special, a traficul international de droguri, migratiei ilegale, precum si a traficului de persoane;
continuarea procesului de profesionalizare / specializare a politistilor de frontiera din structurile de combatere a infractionalitatii transnationale in vederea implementarii specifice fiecarei linii de munca si crearea unui mod de lucru unitar;
continuarea si finalizarea procesului de modernizare structurala a formatiunilor operative ale P.F.R. in vederea asigurarii compatibilitatii depline cu structurile similare din U.E.;
intensificarea actiunilor concrete de cooperare politieneasca interinstitutionala interna si internationala;
cresterea nivelului de monitorizare a fluxurilor migratorii ilegale ce afecteaza Romania, prin intensificarea cooperarii cu autoritatile competente nationale si internationale;
indeplinirea activitatilor din responsabilitatea P.F.R., din Planul National de Actiune 2008 - 2010 pentru implementarea Strategiei Nationale Impotriva Traficului de Persoane;
asigurarea unui nivel inalt de securizare a frontierelor - in special, a celei externe a Uniunii Europene - la nivelul cerintelor comunitare si continuarea actiunilor pentru indeplinirea, cat mai curand posibil, a conditiilor preliminare necesare aplicarii prevederilor acquis-ului Schengen si accederea in acest spatiu.
RETROSPECTIVA 2008 - CAZURI DEOSEBITE
COMBATEREA MIGRATIEI ILEGALE SI TRAFICULUI CU PERSOANE:
Cetateni
indieni, retinuti la frontiera cu Ucraina
In cursul lunii martie 2008, politistii de frontiera maramureseni,
in colaborare cu lucratori din cadrul S.R.I. Maramures, au retinut
pe raza localitatii Tisa, jud. Maramures, la aproximativ 100 metri
de linia de frontiera, 41 cetateni indieni, care au intrat ilegal
in Romania, traversand raul Tisa cu ajutorul unei barci
pneumatice.
Pentru retinerea grupului, politistii de frontiera au fost nevoiti
sa foloseasca armamentul din dotare, fiind trase sase focuri de
avertisment in plan vertical, cu respectarea procedurilor legale,
astfel incat sa nu existe raniti si sa nu fie incalcat teritoriul
statului vecin.
Din verificarile efectuate, a rezultat ca persoanele in cauza sunt
de origine indiana, barbati cu varste cuprinse intre 16 si 53 de
ani si intentionau sa ajunga in vestul Europei.
Ca urmare a faptului ca, toate persoanele au solicitat acordarea
statutului de refugiat in Romania, politistii de frontiera au luat
masura predarii acestora catre Oficiul Roman pentru Imigrari
Maramures.
Traficanti de
romani pentru Marea Britanie si Israel, retinuti de politistii de
frontiera romani
In luna septembrie 2008, patru romani - Udrea O., Cristina O.,
Lucian F. si Zaharia B. - au fost trimisi in judecata pentru
savarsirea infractiunilor de racolare, indrumare si calauzire de
persoane in vederea trecerii frauduloase a frontierei unui stat
strain, precum si pentru constituirea unei asocieri in acest
sens.
Cei in cauza au fost depistati de politisii de frontiera din cadrul
Directiei de Combatere a Migratiei Ilegale - Inspectoratul General
al Politiei de Frontiera, sub coordonarea unui procuror din cadrul
D.I.I.C.O.T., fiind prezentati in fata instantei pentru a raspunde
pentru faptele comise.
Timp de 4 ani, traficantii au pacalit mai multe persoane - cetateni
romani, dornici sa lucreze in Marea Britanie si Israel - obtinand
de la acestea sume impresionante de bani, de zeci de mii de
euro.
Pe parcursul investigatiilor facute, politistii de frontiera au
stabilit ca, sub "o acoperire" aparent legala - infiintarea unei
firme de transport aerian - liderul gruparii emitea o serie de
documente false, care atestau calitatea de piloti sau insotitori de
bord pentru persoanele dornice sa ajunga ilegal in Marea Britanie.
Ulterior, le obtinea vize de tranzit aeroportuar pentru Anglia,
tranzit pe care migrantii nu-l mai efectuau, ramanand ilegal pe
teritoriul britanic.
In urma instrumentarii dosarului penal, sub coordonarea
procurorului D.I.I.C.O.T., numitii Udrea O., Cristina O., Lucian F.
si Zaharia B. au fost prezentati in fata instantei, fiind invinuiti
de savarsirea infractiunilor de racolare, indrumare si calauzire de
persoane in vederea trecerii frauduloase a frontierei unui stat
strain, precum si pentru constituirea unei asocieri in acest
sens.
Retea de
trafic fiinte umane, destructurata de politistii de frontiera
ieseni
In luna septembrie 2008, politistii de frontiera din cadrul
Directiei P.F. Iasi si politisti ai B.C.C.O. Iasi, sub coordonarea
unui procuror din cadrul D.I.I.C.O.T. - Serviciul Teritorial Iasi,
au identificat o retea de trafic de carne vie, care actiona pe
relatia Romania - Spania.
Din verificarile efectuate, s-a stabilit ca reteaua a actionat timp
de 5 ani de zile (in perioada 2003 - 2008), ocupandu-se de
racolarea de tinere (inclusiv, minore) si transportarea lor, in mod
legal, pana in Spania, unde erau obligate sa practice prostitutia
in beneficiul traficantilor. Prin exploatarea sexuala a fetelor,
traficantii au obtinut sume importante de bani.
Au fost efectuate mai multe perchezitii domiciliare si descinderi,
ocazie cu care au fost identificati cetatenii romani R. A., de 30
ani din jud. Giurgiu, R. F., de 30 ani din mun. Iasi, T. C., de 35
ani din jud. Botosani si C. T., de 28 ani din mun. Iasi, membri ai
retelei de trafic de persoane.
De asemenea, in cauza, au fost dispuse masuri asiguratorii asupra
sumei de 25.000 euro, 500 gr. bijuterii din aur, doua autoturisme
(BMW si Audi A6), in valoare aproximativa de 50.000 euro si un
apartament cu trei camere, despre care existau indicii ca ar
proveni din produsul infractiunii.
TRAFIC CU SUBSTANTE STUPEFIANTE:
Captura
impresionant a de heroin a la frontiera cu Ucraina
La inceputul lunii ianuarie 2008, in urma unor ample investigatii,
in cooperare cu autoritatile germane, ofiterii antidrog din cadrul
I.G.P.F., cu sprijinul lucratorilor vamali si sub coordonarea
procurorilor D.I.I.C.O.T. , au facut una dintre cele mai importante
capturi de droguri, destinate pietei de desfacere din Europa de
Vest.
In urma operatiunilor desfasurate, au fost capturate, in apropierea
frontierei cu Ucraina (P.T.F. Halmeu, jud. Satu Mare) aproximativ
132 kg. de heroina, ascunse in sasiul unui automarfar condus de
cetateanul turc Mehmet Ozaktas, in varsta de 47 ani.
Suspiciunile autoritatilor au aparut, atat traseul parcurs de sofer
(Ucraina - Romania), cat si de la faptul ca acesta a declarat,
ulterior, ca nu cunoaste destinatia exacta a calatoriei.
In urma controlului amanuntit, au fost descoperite, in ascunzatori
confectionate direct in sasiul automarfarului, 254 pachete ce
contineau o substanta de culoare cafenie. In urma testelor
preliminare, substanta, in greutate totala de aproximativ 131,4
kg., a reactionat pozitiv la heroina.
Valoarea drogurilor, pe piata de consum, a fost estimata la peste
10 milioane de euro.
Aproximativ
108 kg. de heroina, ascunse intr-un TIR incarcat cu mobila
Politistii de frontiera din cadrul I.G.P.F. - D.C.I.T. si D.P.F.
Oradea, sub coordonarea procurorilor D.I.I.C.O.T., au descoperit,
ascunse intr-un TIR incarcat cu mobila, aproximativ 108 kg. de
heroina, ce urmau sa ajunga pe "piata de desfacere" din Europa de
Vest.
In luna mai 2008, la P.T .F. Petea, jud. Satu Mare, s-a prezentat
pe sensul de iesire din tara cetateanul roman Marian T., in varsta
de 55 ani, din Bucuresti, sofer al unui automarfar ce transporta,
conform documentelor de insotire, mobiler pentru o firma din
Uniunea Europeana.
In baza analizei de risc, folosind cainele antidrog si aparatura
tehnica pentru detectarea si analiza drogurilor, politistii de
frontiera au procedat la efectuarea unui control amanuntit al
mijlocului de transport, ocazie cu care, intr-un locas special
amenajat - intre coletele cu mobila - au fost descoperite mai multe
sacose de rafie, in care se aflau 216 calupuri, ce contineau 108
kg. substanta de culoare maronie. In urma testarii cu aparatura din
dotare, substanta a reactionat ca fiind heroina.
Un
bucurestean, cautat de 13 ani de autoritatile australiene pentru
trafic de droguri din America Latina catre Australia si alte state
vest - europene, a fost retinut de politistii de frontiera
romani
Cetateanul roman - T. Vasile, de 45 ani din Bucuresti - liderul
unei importante organizatii de criminalitate transfrontaliera ce se
ocupa cu traficul de droguri din tari ale Americii Latine catre
Australia si state vest-europene (printre care si Olanda), a fost
retinut de politistii de frontiera romani, in luna octombrie
2008.
Alaturi de acesta, au fost identificati si retinuti alti doi
romani, "locotenenti" ai acestuia - Alexandru Z., de 25 ani si
Laura K., de 31 ani - care aveau rolul de a racola carausi romani
si a-i trimite in tari din America de Sud pentru preluarea si
transportul marfii catre state din sudul si vestul Europei. Din
investigatiile efectuate de politistii de frontiera si datele
obtinute de la partenerii straini - D.E.A. - S.U.A. si autoritatile
din Olanda si Australia - s-a stabilit ca liderul retelei era
cautat de 13 ani de catre autoritatile australiene, deoarece se
sustragea de la executarea unei pedepse privative de libertate
pentru fapte privind importul si posesia de cocaina.
Incepand din anul 1995, gruparea infractionala coordonata de roman
organizase cel putin 18 transporturi de cocaina din America Latina
catre Australia, sumele de bani vehiculate pentru facilitarea
transporturilor depasind 1 milion de dolari.
Rolul bucuresteanului era de a intermedia vanzarea - cumpararea
drogurilor, avand legaturi directe, atat cu furnizorii din America
de Sud, cat si cu "beneficiarii" din Australia, Olanda, Germania,
Italia, etc. Pentru a nu risca, acesta nu se implica in transportul
"marfii" in tarile de destinatie, sarcina revenindu-le "carausilor"
din subordinea sa, in majoritate cetateni romani.
Carausii erau racolati si "prelucrati" (erau trimisi sa preia
droguri din America de Sud si invatati cum si unde sa le transporte
in statele de destinatie), de cei doi "locotenenti" ai sai, cu care
liderul mentinea o legatura permanenta.
Retea de
trafic de cocaina dinspre Republica Dominicana catre Europa de
Vest, destructurata de politistii de frontiera romani
Politistii de frontiera antidrog din I.G.P.F. - D.C.I.T. si D.P.F.
Constanta, sub coordonarea D.I.I.C.O.T. - Serviciul Teritorial
Constanta si cu sprijinul S.R.I. - Directia Judeteana Constanta, au
identificat o retea de traficanti de droguri, ce se ocupa cu
transportul de cocaina din Republica Dominicana catre Europa de
Vest.
Metoda uzitata de carausi (majoritatea cetateni romani) era una
inedita pentru conationalii nostri, respectiv inghitirea de pelete
cu cocaina si astfel, folosirea corpului propriu drept "mijloc de
transport". Pentru fiecare peleta inghitita si transportata la
destinatie, un caraus primea cate 50 euro (suma totala pentru un
transport era de aprox. 5.000 euro).
Persoanele care acceptau aceasta propunere erau transportate in
Republica Dominicana, unde, initial, pentru o anumita perioada de
timp, erau supuse unor "exercitii" menite sa le dezvolte
deprinderile necesare transportului de droguri prin acesta
metoda.
In luna noiembrie 2008., pe Aeroportul Aurel Vlaicu, politistii de
frontiera romani au reusit retinerea liderului retelei, cetateanul
roman Cristian C, in varsta de 22 ani. Alti trei romani, care
inghitisera fiecare aproximativ 1 kg. de cocaina, au fost retinuti
de autoritatile franceze, in baza informatiilor furnizate de
politistii de frontiera romani.
TRAFIC CU TIGARI:
IASI (iulie
2008)
O importanta grupare infractionala ce avea ca obiect de activitate
contrabanda cu tigari, a fost anihilata in urma actiunilor
desfasurate de Politia de Frontiera Romana si procurorii
D.I.I.C.O.T., in colaborare cu Serviciul Roman de Informatii.
Gruparea era formata din cinci membri - trei cetateni romani
(printre care si Seful Biroului Vamal Albita), un moldovean si unul
cu dubla cetatenie romana si moldoveana - si era structurata pe mai
multe niveluri, cu roluri bine stabilite pentru fiecare membru.
In data de 17.07.2008, in urma unei descinderi efectuate la o
societate comerciala de pe raza judetului Constanta, a fost
depistat un transport in care se gaseau ascunse, prin metoda capac,
1.100 baxuri tigari, incarcate cu peste 600.000 pachete de
tigari.
Acesta era cel de-al cincilea transport monitorizat si retinut de
politistii de frontiera, in cursul lunii aprilie a.c., in cadrul
aceleiasi actiuni, fiind depistate patru autocisterne incarcate cu
peste 456.000 pachete de tigari provenienta R. Moldova.
La data de 18 iulie 2008, procurorii D.I.I.C.O.T. - Serviciul
Teritorial Iasi au dispus retinerea celor cinci membri ai grupari
de crima organizata, sub aspectul savarsirii infractiunii de
initiere, constituire, aderare sau sprijinire a unui grup
infractional organizat, prezentare la autoritatea vamala de
documente comerciale si de transport ce se refera la alte marfuri
decat cele prezentate in vama, inselaciune si nerespectarea
dispozitiilor privind operatiuni de import sau export.
CONSTANTA
(iulie 2008)
Una dintre cele mai mari grupari infractionale ce avea ca obiect de
activitate, pe teritoriul Romaniei, contrabanda cu tigari, iar la
nivel international, traficul de droguri, spalare de bani si
contrabanda, a fost anihilata in urma actiunilor desfasurate de
Politia de Frontiera Romana, in colaborare cu Serviciul Roman de
Informatii, D.G.I.P.I., Garda Financiara si Autoritatea Nationala a
Vamilor, precum si structurile de lupta antidrog ale Statelor Unite
si ale unor tari din Uniunea Europeana.
Reteaua era coordonata de un cetatean ucrainean, rezident la New
York, care, in prezent, este arestat in S.U.A. pentru savarsirea
unor infractiuni de criminalitate organizata (trafic de droguri,
spalare de bani, contrabanda), activitatea infractionala a
membrilor retelei fiind extinsa pe teritoriul mai multor state
europene, unde membrii acesteia aveau puncte de depozitare si piete
de desfacere.
Pe teritoriul Romaniei, reteaua avea ca obiect de activitate
traficul ilegal de tigari, autoritatile romane interceptand mai
multe transporturi de tigari, fiind confiscate peste 700.000
pachete de tigari de contrabanda. Daca tigarile ajungeau pe piata
neagra de desfacere, profitul traficantilor ar fi depasit suma de
700.000 euro.
Pentru asociere in vederea comiterii de infractiuni circumscrise
crimei organizate, in Romania, au fost trimise in instanta 16
persoane, dintre care 14 romani, una cu dubla cetatenie romana si
germana si un cetatean moldovean.
TRAFIC CU ARME:
Bucuresti
(martie 2008)
In urma activitatilor de cooperare cu Drug Enforcement
Administration (D.E.A.) din S.U.A., care au condus la retinerea, in
luna iunie 2007, a lui Monzer Al Kassar - cautat pentru savarsirea
unor acte de terorism, politistii de frontiera din cadrul I.G.P.F.
- D.C.I.T. au fost solicitati de autoritatile americane pentru a fi
sprijinite in identificarea si retinerea unuia dintre cei mai mari
traficanti de armanent din lume - Viktor Bout.
Timp de doua saptamani de zile, ofiteri din cadrul Directiei de
Combatere a Infractionalitatii Transfrontaliere - I.G.P.F., sub
coordonarea procurorilor D.I.I.C.O.T., au desfasurat actiuni
specifice informativ-operative in vederea localizarii traficantului
si probarii actiunilor sale ilegale de trafic international de
armament.
Alaturi de colegii de la D.E .A., veniti in Bucuresti, politistii
de frontiera romani au stabilit mai multe variante de actiune
pentru prinderea lui Bout despre care existau informatii ca ar fi
interesat sa se intalneasca cu niste "beneficiari de armanent"
(cetateni straini), inclusiv in Romania. In acest sens, sub
coordonarea procurorilor, au fost monitorizate discutiile purtate
intre Bout, unul dintre "locotenentii" sai si investigatorii sub
acoperire cu privire la efectuarea unui transport de arme in
Columbia (in valoare de 5 milioane $), incercandu-se, totodata,
"atragerea" lui in tara noastra pentru a fi retinut.
Din investigatii, a rezultat ca armele urmau a fi procurate si
vandute de traficantul Viktor Bout gruparii F.A.R.C. (Fortele
Armate Revolutionare Columbiene). Probele obtinute in urma
activitatilor informativ operative desfasurate in Romania, cu
sprijinul Politiei de Frontiera Romane, au condus la arestarea si
incriminarea lui Viktor Bout pentru savarsirea infractiunii de
conspiratie si asociere in vederea traficarii ilegale de armanent
catre organizatii teroriste straine.
Viktor Bout, cautat de Interpol pentru ca a incalcat embargourile
O.N.U. privind comertul cu armament din mai multe tari, a fost
retinut, in data de 06.03.2008, la Bangkok, de Politia thailandeza
in baza mandatului de arestare american.