In primul semestru al anului 2009, Politia de Frontiera Romana a urmarit indeplinirea atributiilor conferite de legislatia nationala in vigoare, atat in ceea ce priveste optimizarea supravegherii si controlului la frontiera, respectiv combaterea eficienta a infractionalitatii transfrontaliere, cat si in ceea ce priveste respectarea drepturilor si libertatilor cetatenesti, respectiv garantarea unor servicii de buna calitate tuturor cetatenilor in beneficiul carora ne desfasuram activitatea.
De asemenea, s-a urmarit indeplinirea sarcinilor ce revin institutiei in contextul angajamentelor pe care Romania si le-a asumat pentru aderarea la spatiul Schengen, fiind dezvoltate si implementate politici si concepte manageriale de modernizare institutionala la nivelul standardelor comunitare, astfel incat sa se asigure un grad inalt de securizare al frontierelor romane (din care peste 2.000 de km reprezinta frontiera externa U.E. - viitoare frontiera externa Schengen).
In perioada de referinta, actiunile si rezultatele obtinute de Politia de Frontiera Romana au fost urmatoarele:
IN DOMENIUL LEGISLATIV:
S-a continuat procesul de aliniere a legislatiei
prin care se reglementeaza activitatea Politiei de Frontiera,
astfel incat sa fie evitate discordantele si paralelismele, scopul
fiind indeplinirea recomandarilor U.E. pe linia securizarii
frontierelor, fiind initiate si promovate proiecte de acte
normative de modificare O.U.G. nr. 105 privind frontiera de stat a
Romaniei si O.U.G. nr. 104 privind organizarea si functionarea
P.F.R.
IN DOMENIUL INSTITUTIONAL SI AL RESURSELOR UMANE:
De la 01.05.2009, s-a realizat reorganizarea structurii P.F.R., care a avut in vedere urmatoarele considerente:
Reducerea numarului de posturi de conducere de la nivelul institutiei, in favoarea functiilor de executie prin desfiintarea a 4 directii centrale si constituirea doar a doua structuri de coordonare operativa, desfiintarea directiilor teritoriale P.F. si comasarea unor structuri / reducerea nivelului de reprezentare si transferarea a 242 posturi la structurile operative ale P.F.R., respectiv la Politia Romana. Protectia sociala a personalului P.F.R. ce isi desfasoara activitatea la frontierele interne U.E. si care, dupa momentul aderarii la spatiul Schengen si ridicarea controalelor la frontiera, ar trebui redistribuit catre alte structuri. Intreprinderea de actiuni pregatitoare pentru aplicarea unui set de masuri compensatorii, menite a determina asigurarea securitatii si ordinii publice in interiorul tarii, dupa aderarea Romaniei la Spatiul Schengen. Eliminarea paralelismelor intre structurile operative ale Politiei de Frontiera Romane si Politia Romana. Eficientizarea activitatilor P.F.R., in ansamblu, atat in ceea ce priveste coordonarea de la nivel central, cat si prin intarirea structurilor teritoriale, in special la frontiera externa.Urmare a masurilor de reorganizare, numarul posturilor de la nivelul P.F.R. s-a redus cu 1.119, acestea fiind transferate la Politia Romana. La acestea se adauga alte 45 posturi, care au fost transferate de la nivelul I.J.P.F. Tulcea la Serviciul Politiei Delta Dunarii, incepand cu data de 10.06.2009.
De asemenea, in domeniul resurselor umane, un obiectiv important al Politiei de Frontiera Romane l-a reprezentat imbunatatirea calitatii prestatiei profesionale a personalului propriu, prin asigurarea necesarului de personal si cresterea nivelului de formare profesionala initiala si continua, pe baza unui sistem performant, care sa corespunda cerintelor de securitate a frontierei Romaniei si practicilor europene in domeniu.
Astfel, in semestrul I al anului 2009, la nivelul intregii institutii, gradul de incadrare general este de 91,57 % ( 91,92% - la frontiera externa a U.E. si 90.69 % - la frontiera interna a U.E.).
In ceea ce priveste pregatirea personalului, s-a avut in vedere intensificarea acesteia pe toate palierele de interes pentru institutie (acquis Schengen, limbi straine, specializare pe linia combaterii fenomenelor infractionale transfrontaliere, cooperare politieneasca etc.).
Pregatirea personalului P.F. s-a desfasurat in baza Programei Comune de instruire elaborata de Agentia Europeana FRONTEX, precum si a reglementarilor interne in materie.
In perioada de referinta, au fost pregatiti 1.814 politisti de frontiera astfel:
cursuri de formare in domeniul Schengen: 884 politisti de frontiera; cursuri de formare in domenii specifice P.F.R. (informatii de frontiera, dispecerat, ordine si siguranta publica, actiuni speciale etc.): 528 politisti de frontiera; cursuri de initiere in cariera sau schimbare a specialitatii: 326 politisti de frontiera; cursuri de formare a formatorilor in domeniul Schengen: 76 politisti de frontiera.Din anul 2008, printr-un acord de parteneriat pe probleme de pregatire intre Inspectoratul General al Politiei de Frontiera si Agentia FRONTEX, Scoala de Formare Initiala si Continua a Personalului Politiei de Frontiera Iasi a fost certificata ca Academie partenera FRONTEX (Partenership Academy).
La nivelul acestei institutii de invatamant a P.F.R., au fost organizate cursuri de pregatire a politistilor de frontiera din diverse state europene, sub egida FRONTEX, respectiv cea de-a VII-a editie a Academiei de vara a Politiilor de Frontiera Europene, cu tema "Schengen - un spatiu al justitiei, securitatii si libertatii".
IN DOMENIUL ASIGURARII ECHIPAMENTELOR LOGISTICE:
In semestrul I 2009, avand in vedere prevederile O.G. nr. 34/2009, actualizata, si fondurile bugetare reduse, activitatile de achizitii si investitii au fost diminuate considerabil, fapt pentru care nu au putut fi realizate o mare parte din actiunile specifice prevazute in Planul Anual al Achizitiilor Publice.
In cursul lunii aprilie, a fost inaugurat oficial Sistemul Complex de Supraveghere si Observare la Marea Neagra (SCOMAR), care are ca principale obiective observarea, supravegherea si controlul frontierei romanesti la Marea Neagra.
Sistemul este alcatuit din patru subsisteme, iar suportul tehnic asigura transmiterea, in timp real, a informatiilor obtinute de la statiile de senzori la un Centru de Comanda si Control si a dispozitiunilor necesare pentru interceptarea amenintarilor si realizarea misiunilor de cautare si salvare.
Tot in aceasta perioada, s-au derulat activitatile prevazute in Contractul cu EADS ca obligatii ale beneficiarului, pentru realizarea Subsistemului PMR (achizitie de terenuri, obtinere de avize si acorduri prevazute in certificatele de urbanism etc.) si Subsistemului Supraveghere si Subsistemului Comunicatii Fixe.
IN DOMENIUL COOPERARII NATIONALE SI INTERNATIONALE:
In semestrul I 2009, cooperarea dintre P.F.R. si celelalte institutii ale statului cu atributii la frontiera a avut un caracter permanent, constituind un element esential pentru implementarea eficienta a strategiilor si legislatiei in domeniu. Aceasta s-a materializat prin schimb operativ de date si informatii, actiuni in comun, participari la programe de instruire comune, exploatarea in comun a analizelor de risc specifice domeniului de activitate a fiecarei institutii etc.
Ex. actiuni comune: planul STRADA 2009, masuri de combatere a gripei AH1N1 (mai - iunie 2009), masuri de asigurare a ordinii publice pe timpul desfasurarii alegerilor pentru Parlamentul European, etc.
In plan international, a existat o colaborare stransa cu structurile similare din statele membre U.E. si nu numai, precum si cu alte institutii / organisme internationale cu atributii in domeniul frontalier, rezultatele operative obtinute fiind o dovada a eficientei acestor relatii bilaterale.
Printre actiunile internationale importante derulate de reprezentantii institutiei se remarca activitatile de colaborare cu autoritatile competente din Republica Federala Germania, Italia, Austria, Marea Britanie, Finlanda.
Reprezentantii Politiei de Frontiera Romane au participat la toate grupurile de lucru organizate, in aceasta perioada, sub egida Consiliului Uniunii Europene.
De asemenea, politisti de frontiera au participat la misiunile internationale de mentinere a pacii, desfasurate in Kosovo (O.N.U. - U.E.), Haiti (O.N.U. - U.E.), Gaza (EU BAM), Georgia (EU BAM), Ucraina / R. Moldova (EU BAM), precum si la misiuni de cooperare operativa in diverse state U.E. (Italia, Franta, Austria etc.) in calitate de ofiteri de legatura in domeniul combaterii migratiei ilegale si a infractionalitatii transfrontaliere.
Pentru un schimb operativ de date si informatii, la nivelul frontierelor romane isi desfasoara activitatea 5 centre / puncte de contact: la Giurgiu, Galati, Porubnoe, Oradea si Bors.
Si in anul 2009, Politia de Frontiera Romana a dezvoltat o importanta cooperare cu Agentia Europeana FRONTEX.
In acest sens, lucratori din cadrul Politiei de Frontiera Romane au participat la 9 Operatiuni Comune sau proiecte pilot, organizate sub egida Frontex, dupa cum urmeaza:
la frontiera verde: 5 operatiuni; la frontiera albastra: 2; la frontiera aeriana: 2.Politia de Frontiera Romana este caracterizata de Agentia FRONTEX ca un partener important, ce sprijina activ si participa la realizarea proiectelor FRONTEX in vederea securizarii frontierelor externe ale U.E.
ADERAREA LA SPATIUL SCHENGEN:
In domeniul controlului frontierelor, au fost organizate 14 misiuni de pregatire pentru aderare la Schengen, din care 4 misiuni de pre-evaluare si autoevaluare cu experti nationali si straini si 10 misiuni de sprijin si indrumare la nivelul structurilor P.F. subordonate. La misiunile de evaluare Schengen din domeniile: cooperare politieneasca, protectia datelor cu caracter personal si vize, activitatea P.F.R. a fost apreciata pozitiv.
Politia de Frontiera Romana gestioneaza, in prezent, suma de peste 253,7 milioane Euro (ce include si contributia nationala), prevazuta in 4 (patru) fise de proiect, reprezentand:
achizitia de mijloace de mobilitate navala si terestra, in valoare totala de 155,6 milioane EURO; reabilitarea infrastructurii a 33 sedii operative ale P.F.R. (sedii de S.P.F., P.T.F. si I.J.P.F. exclusiv situate pe frontiera externa a U.E.) - in valoare de 54 milioane EURO; achizitia de echipamente si mijloace tehnico-logistice specializate in vederea asigurarii unui inalt nivel de supraveghere si control la frontierele externe U.E. (dispozitive de examinare a documentelor si biodetectie, echipamente pentru controlul autovehiculelor, camere portabile cu termoviziune, ochelari de vedere pe timp de noapte, autospeciale de supraveghere cu termoviziune etc.) - in valoare de 44,1 milioane euro; asistenta tehnica si echipamente IT necesare pregatirii conditiilor de implementare ulterioara a sistemelor FADO si APIS, in valoare de 90.000 EURO.La aceste fonduri, se adauga aproximativ 60 milioane Euro - valoare totala estimativa a finantarii acordate Romaniei din Fondul Frontierelor Externe 2007 - 2010, de care Politia de Frontiera Romana va beneficia, incepand cu 2010.
COMBATEREA CORUPTIEI SI SANCTIUNI DISCIPLINARE IN RANDUL PERSONALULUI PROPRIU:
In vederea imbunatatirii calitatii personalului propriu si combaterii coruptiei in randul politistilor de frontiera, s-a acordat o atentie deosebita actiunilor de prevenire si combatere a coruptiei in randul personalului propriu, remediere a neregulilor constatate in procesul muncii si imbunatatire a calitatii actiunilor derulate de fiecare politist de frontiera din subordine.
In acest sens, in sem. I 2009, au fost desfasurate:
11 controale tematice si 2 auditari pe linia managementului calitatii; 8 controale inopinate si 4 controale pe linia gestionarii resurselor materiale; 3 cercetari administrative; verificari cu privire la 135 de sesizari venite din partea cetatenilor / mass media.In urma activitatilor de control au fost intreprinse mai multe masuri, de natura organizatorica, cercetari prealabile, atentionari, cercetari administrative, informari D.G.A. sau alte structuri, inclusiv sesizarea Parchetului.
In sem. I 2009, au fost sanctionati disciplinar un numar de 183 politisti de frontiera pentru diverse fapte incompatibile cu calitatea de functionar public cu statut special.
De asemenea, incepand cu luna aprilie, din dispozitia inspectorului general al Politiei de Frontiera, chestorul principal de politie dr. Nelu Pop, ofiteri specializati din cadrul Serviciului Control din Inspectoratul General al Politiei de Frontiera au efectuat mai multe controale, inopinate sau tematice, la 10 inspectorate judetene, in urma deficientelor constatate fiind dispusa cercetarea prealabila a 14 ofiteri cu functii de conducere (4 sefi de inspectorate, 1 adjunct sef inspectorat, 2 sefi sectoare, 3 adjuncti de sef sector, 2 sefi de puncte de trecere a frontierei si 2 sefi birouri).
Totodata, alti 11 ofiteri cu functii de conducere (2 adjuncti sef inspectorat, 7 sefi sectoare si 2 sefi de puncte de trecere) au fost atentionati cu privire la modul de indeplinire a atributiilor specifice.
In vederea prevenirii actelor de coruptie, in cadrul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera s-a constituit un organism intern de preventie, sub forma unui grup de lucru alcatuit din ofiteri specializati, care are ca principale obiective identificarea factorilor de risc pe linia coruptiei si aplicarea unor masuri proprii pentru prevenirea savarsirii unor astfel de fapte.
Un efect pozitiv al luptei impotriva coruptiei l-au reprezentat desistarile politistilor de frontiera, in perioada de referinta fiind inregistrate 8 astfel de cazuri in care politistii de frontiera au refuzat mita oferita de diverse persoane, fiind sesizate institutiile abilitate in vederea realizarii flagrantului.
IN DOMENIUL OPERATIV:
Traficul de persoane si mijloace auto:
Valorile de trafic inregistrate in punctele de control trecere frontiera, in prima jumatate a anului 2009, au fost de 17.785.164 treceri persoane:
15.295.827 cetateni U.E. 2.489.337 cetateni non-U.E.In perioada similara a anului 2008, au trecut frontierele romane 18.743.534 persoane (15.771.661 cetateni U.E. si 2.971.873 cetateni non-U.E. ).
Se constata o scadere a traficului la frontierele romane cu 5,1%.
In primele sase luni ale acestui an, 5.821.561 mijloace de transport au trecut prin punctele de trecere a frontierei, cu 5,3% mai putin fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Acte ilegale constatate de P.F.R.:
In perioada ianuarie-iunie 2009, au fost constatate 4.049 infractiuni savarsite in zona de competenta. Totodata, in materie de constatare si sanctionare a faptelor contraventionale, au fost sanctionate un numar de 10.029 persoane (9.043 romani si 986 straini), cu amenzi contraventionale in valoare de aproximativ 2.729.773 lei.
Combaterea migratiei ilegale:
In perioada 01.01-30.06.2009 au fost depistate:
100 grupuri de migranti in care au fost identificati 123 traficanti si 671 migranti, dintre acestea 11 grupari (32 traficanti si 61 migranti) fiind organizate in vederea savarsirii infractiunii de trafic de migranti; 500 cetateni straini depistati in tentativa de trecere ilegala a frontierei; 53 cazuri de trafic de fiinte umane in care au fost identificati 103 traficanti si 135 victime, din care 6 grupuri organizate in vederea savarsirii infractiunii de trafic de persoane ( 34 traficanti si 34 victime).Fata de perioada similara a anului 2008, se constata cresterea de aproximativ 1,5 ori a numarului persoanelor implicate in racolare, calauzire si transport de migranti.
In perioada analizata se constata cresterea semnificativa a activitatii de calauzire la frontierele cu Moldova, Ungaria si Bulgaria.
Cazuri reprezentative:
Combaterea infractionalitatii transfrontaliere:
Pe linia traficului de droguri:
In prima jumatate a acestui an, a fost descoperita cantitatea de 10,869 kg. droguri (5,937 kg. heroina, 1,825 kg. canabis, 2,814 kg. cocaina, 0,293 kg. hasis si 226 buc. alte stupefiante) fiind constatate 67 de infractiuni la regimul stupefiantelor. Persoanele implicate in traficul de droguri provin din Bulgaria, R. Moldova, Romania.
Caz reprezentativ:
Pe linia traficului cu autoturisme furate:
In perioada analizata, au fost descoperite in zona de competenta 111 autoturisme furate din strainatate. In perioada similara 2008 au fost descoperite 44 autoturisme furate.
Se constata faptul ca, in continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia.
Pe linia combaterii traficului cu armament si munitie:
Au fost descoperite 163 arme, 4.803 cartuse, 1 grenada si 40 kg. material exploziv fiind constatate 51 infractiuni de trafic de arme, munitii, explozivi, produse toxice si intocmite dosare penale pentru 50 persoane, in sarcina acestora retinandu-se infractiunea de trafic de arme, munitii, explozivi, produse toxice.
In comparatie, in semestrul I 2008, au fost descoperite 60 arme, 492.853 cartuse si 5 spray-uri cu gaze lacrimogene sau paralizante, fiind intocmite dosare penale pentru 70 persoane.
Cazuri reprezentative:
Pe linia combaterii traficului cu bunuri de larg consum, metale pretioase si obiecte de patrimoniu:
Acest fenomen se mentine in continuare la cote ridicate, persoanele implicate, atat cetateni romani cat si straini, avand in intentie eludarea legii vamale, pentru obtinerea de profituri substantiale din vanzarea bunurilor transportate pe piata specifica de desfacere.
Marfurile de contrabanda constau in cafea, tigari, produse alimentare, produse electronice si electrocasnice, confectii etc.
In primul semestru al anului 2009, politistii de frontiera au ridicat in vederea confiscarii 2,580 kg.aur, 83,341 kg. argint si 31 obiecte de patrimoniu, valoarea totala a bunurilor confiscate fiind de 72,47 milioane lei.
Au fost constatate 227 infractiuni de natura economico financiara in care au fost implicate persoane provenind din Romania, Ucraina, Bulgaria, R. Moldova, Serbia, Turcia, Ungaria, China, Rusia, Grecia, Franta etc.
In cooperare cu alte structuri M.A.I. / institutii ale statului, in cadrul unor actiuni comune, au fost descoperite:
aproximativ 18 kg. metal galben presupus fi aur; o vioara Antonius Stradivarius Cremonensis, an de fabricatie 1713; 32 monede spaniole avand ca ani de emitere 1854, 1870, 1879 si 1925.Caz reprezentativ:
Traficul ilegal cu tigari:
Acest fenomen a luat o amploare deosebita in ultimii ani la frontierele Romaniei, traficantii mizand pe "profitul" impresionant pe care il pot obtine din comercializarea "la negru" atat pe pietele de desfacere din tara noastra, cat mai ales pe cele din Occident, unde pretul unui pachet de tigari este de 4 ori mai mare decat in Romania.
In perioada analizata, politistii de frontiera au retinut - independent sau in cooperare cu alte institutii - in vederea confiscarii un numar de 3.410.952 pachete tigari cu o valoare aproximativa de 18.912.023 lei.
Caz reprezentativ:
Pe linia combaterii braconajului piscicol:
In urma actiunilor specifice desfasurate independent sau in colaborare cu celelalte autoritati cu atributii in domeniu, in zonele de competenta, au fost retinute 50 ambarcatiuni, 44.299 m. plase monofilament, 535 alte unelte de pescuit, 470 m.p. navoade, 228 m.p. voloace, 13.488 kg. peste (149,750 kg. sturion), 681,130 kg. icre, fiind constatate 709 infractiuni privind braconajul piscicol si aplicate 1.094 contraventii in valoare de 185.550 lei.
Caz reprezentativ:
Pe linia combaterii infractiunilor la regimul drepturilor de proprietate intelectuala:
In semestrul I 2009, politistii de frontiera impreuna cu lucratorii vamali au depistat la frontierele Romaniei bunuri contrafacute purtand marci internationale protejate, dupa cum urmeaza:
240.061 bucati articole de imbracaminte si lenjerie contrafacute purtand marci internationale protejate; 121.686 bucati produse de parfumerie contrafacute; 59.351 perechi incaltaminte.Caz reprezentativ: