Astazi, in Portul Constanta, in prezenta ministrului administratiei si internelor, domnul Vasile Blaga si a inspectorului general al Politiei de Frontiera Romane, chestorul principal de politie Nelu Pop, a avut loc ceremonialul de acordare a pavilioanelor si intrarii in serviciu a 3 nave de patrulare si supraveghere maritima, tip P-157, destinate executarii misiunilor de supraveghere si control a frontierei maritime a Romaniei, precum si pentru asigurarea respectarii drepturilor suverane ale statului roman in zona contigua si zona economica exclusiva.
Navele vor actiona pentru combaterea migratiei ilegale, contrabandei, a traficului cu droguri, armament, munitie si materiale periculoase, exploatarii ilegale a resurselor minerale si biologice, poluarii deliberate a mediului acvatic, in special, in zona contigua si in zona economica exclusiva, in acelasi timp realizand controlul navelor si al ambarcatiunilor, cautarea si salvarea vietilor omenesti pe mare ("search and rescue"), protectia obiectivelor aflate in zona de competenta, respectarea normelor privind ordinea si siguranta navigatiei in zona de competenta, etc.
De asemenea, ambarcatiunile vor contribui la imbunatatirea modului de actiune si a conditiilor de lucru ale politistilor de frontiera, pentru combaterea infractionalitatii transfrontaliere la Marea Neagra, acestea constituind, totodata, si o extindere a Sistemului Complex de Observare la Marea Neagra (SCOMAR), avand ca efect asigurarea unui climat de securitate a regiunii extinse a Marii Negre, alaturi de Statul Major al Fortele Navale.
Cele trei nave au fost achizitionate de partea romana de la Ministerul Federal de Interne al Germaniei, pretul de cumparare fiind stabilit la suma de 360.000 euro. Pretul acestor nave este simbolic, avand in vedere ca valoarea unei astfel de mijloc de mobilitate navala reprezinta aproximativ 2% din pretul unei nave similare noi si a fost platit din bugetul alocat Politiei de Frontiera pe anul 2005. Transportul navelor din portul Lubeck - Republica Federala Germana pana in portul Constanta, s-a efectuat la bordul unei nave specializate de tip heavy lift.
Caracteristici tehnico-tactice:
• 38,50 m lungime si 7 m latime, cu un pescaj de 1,75m si deplasament de 213 tone.
• desi au cu 90 tone mai mult fata de navele aflate in dotarea PFR (0111C), viteza maxima de deplasare este de 30 Nd, (fata de 24 Nd, viteza maxima a navelor maritime proiect 0111C);
• propulsia este realizata de 3 motoare de productie germana: 2 motoare pentru misiunile de interventie, generand fiecare puterea maxima de 3.600 CP si un motor pentru misiunile de patrulare cu puterea maxima de 750 CP (in comparatie cu 4 motoare a cate 1.100 CP, aflate pe navele 0111C);
• navele au o autonomie de 7 zile, navigand in siguranta pentru indeplinirea misiunilor pe mare de gradul 5;
• aparatura de navigatie este vizibil imbunatatita (cu receptor avertismente meteo de navigatie si sonda cu inregistrator de adancime), dar si tehnica de comunicatii si supraveghere (prin radiolocatorul de supraveghere si sistemul de comunicatii GMDSS, ce nu se regasesc in dotarea navelor existente), ceea ce confera o eficacitate sporita misiunilor Politiei de Frontiera in Marea Neagra;
• conditiile de la bord, precum si spatiile de locuit corespund misiunilor de lunga durata, oferind un confort optim echipajului si personalului ambarcat;
• consumul de 105 l/h la viteza de patrulare este redus cu aproximativ 50% fata de cel al navelor de patrulare existente in prezent in dotarea Politiei de Frontiera Romane;
• navele sunt dotate cu ambarcatiuni cu motor atasabil, ce asigura o mobilitate sporita echipei de control a Politiei de Frontiera in executarea misiunilor de interceptare si abordaj a navelor si ambarcatiunilor ce incalca regimul juridic al frontierei de stat.
De mentionat este faptul ca navele, tip P - 157, au fost folosite de Ministerul Federal de Interne German pentru supravegherea frontierei proprii pana in anul 2005 si au fost supuse, periodic, unor lucrari de modernizare si intretinere, operatiuni care au fost efectuate si la sosirea navelor in Romania.
Navele achizitionate sunt net superioare celor existente in dotarea Politiei de Frontiera Romane - fiind similare cu nava achizitionata de P.F.R. in anul 2003 - tehnica moderna existenta pe acestea fiind perfect compatibila cu sistemele existente la structurile similare din Uniunea Europeana, precum si cu misiunile actuale ale Politiei de Frontiera Romane.