Timp de doua zile, in perioada 21 - 22.11.2006, la sediul D.P.F. Oradea, a avut loc un curs de pregatire suplimentara privind modalitatile si procedurile de efectuare a controlului in comun, la o singura oprire, cu autoritatile de frontiera ale statelor vecine.
La aceasta activitate, organizata de conducerea Inspectoratului General al Politiei de Frontiera Romane, au participat factorii de decizie din cadrul D.P.F. Oradea, I.J.P.F.-urilor din subordinea Directiei (Arad, Bihor si Satu-Mare), sefii birourilor operative de la aceste structuri, precum si sefii Sectoarelor Politiei de Frontiera (S.P.F.-urilor) si Punctelor de Trecerea Frontierei (P.T.F.-urilor) de la frontiera romano-maghiara.
Principalele teme de interes au fost:
• efectuarea controlului in comun, la o
singura oprire, cu autoritatile de frontiera ale statelor
vecine;
• controlul de frontiera al documentelor de calatorie si
mijloacelor de transport;
• proceduri privind controlul marfurilor la trecerea
frontierei;
• migratia si traficul ilegal de persoane;
• aderarea Romaniei la Acordul Schengen. Rolul P.F.R. in
cadrul acestui proces;
• implicatiile noii tehnici de calcul prin prisma noii
metodologii de supraveghere si control la viitoarele frontiere
interne;
• prezentarea Sistemului IT BACK-UP;
• supravegherea frontierei in comun cu autoritatile de
frontiera ale statelor vecine.
Incepand cu 01.01.2007, data cand Romania va deveni membru cu drepturi depline al Uniunii Europene, frontiera dintre Romania si Ungaria, respectiv Bulgaria, nu va fi considerata interna, controlul frontierei urmand sa fie organizat in functie de cetatenia persoanei care va trece frontiera.
La aceste frontiere se va aplica principiul controlului in comun, conform art. 17 din Regulamentul (EC) nr. 562/2006, cu autoritatile de frontiera ale statelor vecine, in baza acordurilor bilaterale incheiate, in cuprinsul carora se va stabili locatia, modul si cronologia de desfasurare a controlului in comun, astfel incat o persoana sa fie oprita doar o singura data in scopul realizarii controalelor trecerii frontierei, la intrare si iesire, fara a prejudicia responsabilitatea individuala a statului vecin.
Controlul traficului de frontiera la frontiera romano-maghiara se va executa in comun de catre politistii de frontiera romani si granicerii maghiari in locurile desemnate, la linia de mijloc a tonetelor, astfel incat calatorii sa se opreasca o singura data
Prima data se efectueaza controlul privind conditiile de iesire de catre organele de frontiera ale statului din care ies calatorii, timp in care organele de frontiera ale statului in care intra efectueaza controlul autovehiculului.
In continuare, cele care efectueaza iesirea predau documentele de calatorie organelor de frontiera ale statului in care intra, acestea verificand indeplinirea conditiilor de intrare, conform legislatiei proprii.
La frontiera cu Ungaria, controlul in comun se va efectua in urmatoarele locatii, astfel:
• P.T.F. Cenad - Kiszombor - destinat
traficului international de persoane si de marfuri (restrictionat
pana la 3,5 tone);
• P.T.F. Nadlac - Nagyak - destinat traficului international
de persoane si de marfuri;
• P.T.F. Turnu - Batonnya - destinat traficului international
de persoane si de marfuri (restrictionat pana la 7,5 tone);
• P.T.F. Sacuieni - Letavertes - destinat traficului
international de persoane;
• P.T.F. Salonta - Mehkerek - destinat traficului
international de persoane si de marfuri (restrictionat pana la 7,5
tone);
• P.T.F. Bors - Artand - destinat traficului international de
persoane si de marfuri;
• P.T.F. Valea lui Mihai - Nyirabrany - destinat traficului
international de persoane;
• P.T.F. Urziceni - Vallaj - destinat traficului
international de persoane;
• P.T.F. Petea - Csengersima - destinat traficului
international de persoane si de marfuri.