Nava maritimă de supraveghere „Ştefan cel Mare” a fost construită prin programul financiar „Facilitatea Schengen - RO FSCH 18.1.1”, de către Şantierul Naval Damen din Galați. Nava a fost proiectată şi construită în perioada 2009 - 2010, proiectul tehnic şi supravegherea construcţiei fiind aprobate de către societatea de clasificare Bureau Veritas (Franţa).
Nava este de tip monococă, dispune de 4 punţi, are la bază un proiect geometric testat, dispune de o provă modernă tip „axe bow” care permite să navigheze în siguranţă, cu viteză mare, chiar şi în condiţii de mare de gradul 6 pe scara Beaufort. Totodată, acest nou şi modern concept asigură o rezistenţă redusă la înaintare, precum şi o reducere a consumului de combustibil faţă de navele convenţionale cu aproximativ 20%.
Având în vedere misiunile specifice de ordine publică, nava a fost dotată cu un compartiment destinat staţionării a peste 100 de persoane ambarcate temporar (migranţi, refugiaţi) pe timpul transportului către primul port de debarcare, cameră de detenţie cu dotarea necesară, birou criminalistic dotat cu echipamente specifice muncii de poliţie, infirmerie cu sală de consultaţii şi staţionare.
De asemenea, întrucât, prin angajamentele asumate de către România, în vederea supravegherii frontierelor externe ale U.E., în scopul îndeplinirii misiunilor sub egida FRONTEX (Agenţia Europeană pentru Gestionarea Cooperării Operative la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene) nava dispune de facilităţi de staţionare la bord a experţilor din Statele Membre, precum şi de un compartiment operaţional.
Nava amiral a flotei Poliţiei de Frontieră Române, aşa cum a fost ea denumită, și-a demonstrat în timp calităţile, valoarea şi complexitatea sistemelor de bord, este un adevărat cămin pentru echipaj, iar pentru România reprezintă un ambasador respectat şi de invidiat în porturilor lumii, unde desfăşoară misiuni externe.
Specificații tehnice și performanțe:
- lungime: 66,00 m
- lățime: 9,70 m
- înălțime: 25,7m
- deplasament brut: 1.505 tone
- viteza maximă: 21 noduri
- viteza de patrulare: 12 noduri
- autonomie de operare: 1800 mile la viteza de croaziera de 17 noduri
- propulsie: Tip motor: 2 motoare tip MTU, tip 16V4000M73
- echipaj: 19 membri
- capacitate de transport: peste 100 persoane, inclusiv echipaj
- nava operațională: grad maxim al mării - 6
- ambarcațiuni:
- mijloc de control și abordare - ambarcațiune semirigidă cu borduri moi Zodiac Hurricane H630
- mijloc de salvare - ambarcațiune semirigidă cu boduri moi, cu motor atașat Yamaha 30CP
În primul trimestru al anului 2016, nava maritimă de patrulare şi intervenţie „Ştefan cel Mare” din cadrul Gărzii de Coastă a participat la Operaţiunea Comună TRITON 2016, organizată de Agenţia Europeană FRONTEX.
Operaţiunea s-a desfăşurat timp de 3 luni, în Marea Mediterană, la frontierele maritime ale Italiei, nava maritimă de patrulare şi intervenţie şi echipajul aflat la bord, format din 21 de poliţişti de frontieră, a executat misiuni de patrulare, cercetare, de căutare şi salvare, alături de celelalte state membre UE participante la misiune. Obiectivul principal al Operaţiunii Comune TRITON 2016, organizată sub egida FRONTEX în cadrul proiectului Reţeaua Europeană de Patrulare (EPN), a fost acela de a contracara fenomenul de migraţie ilegală, precum şi de căutare şi salvare a persoanelor aflate în dificultate pe mare (Search and Rescue), la frontiera externă a Uniunii Europene.
De asemenea, în perioada iunie-iulie, nava amiral a Poliţiei Frontieră a participat la cea de-a doua misiune internaţionala desfăşurată în Marea Egee la frontiera maritimă externă a Republicii Elene, unde a participat la Operaţiunea Maritimă Comună „Poseidon Rapid Intervention”.
În cele două misiuni internaţionale, poliţiştii de frontieră români de pe nava „Ştefan cel Mare” au salvat şi transferat la bordul navei Gărzii de Coastă 1.103 persoane (172 copii, 112 femei şi 819 bărbaţi) care se aflau în pericol de înec, pe ambarcaţiuni gonflabile ce navigau pe Marea Mediterană şi Marea Egee. În toate cazurile, au fost efectuate procedurile specifice la bordul navei româneşti (triere şi evaluare medicală), iar ulterior persoanele în cauză au fost transportate în porturile italiene şi predate autorităţilor, pentru efectuarea procedurilor specifice.
Pentru a asigura un climat de securitate necesar spaţiului european, la Marea Neagră, Poliţia de Frontieră Română, îndeplineşteurmătoarele atribuţii specifice:
- supravegherea şi asigurarea respectării drepturilor statului român în apele din zona de competenţă;
- prevenirea şi combaterea pirateriei, acţiunilor teroriste şi faptelor circumscrise crimei organizate în apele aflate sub jurisdicţia statului român;
- executarea, direct sau împreună cu autoritatea vamală, a controlului navelor şi ambarcaţiunilor despre care se deţin date şi informaţii că desfăşoară activităţi ilegale în zona de competenţă ori sunt surprinse desfăşurând asemenea activităţi;
- executarea controlului navelor şi al ambarcaţiunilor împreună cu unităţile teritoriale pentru protecţia mediului, în caz de evacuare a apelor uzate în emisar, sau în caz de producere a unei poluări accidentale;
- participarea la supravegherea, controlul şi asigurarea protecţiei şi conservării fondului cinegetic şi piscicol natural, prin prevenirea şi combaterea vânatului şi pescuitului ilegal, precum şi a exploatării ilegale a altor resurse biologice şi nebiologice din apele aflate în zona de competenţă;
- căutarea navelor aflate în pericol în apele din zona de competenţă şi în marea liberă şi participarea la salvarea echipajelor acestora în caz de necesitate, iar, la solicitare, desfăşurarea acţiunilor de salvare a navelor şi a încărcăturii lor, conform dreptului maritim internaţional;
- executarea supravegherii şi participarea la controlul pentru respectarea normelor privind ordinea şi siguranţa navigaţiei în apele din zona de competenţă şi în porturi, în colaborare cu organele zonale ale căpităniilor de port;
- interzicerea, direct sau cu participarea, la cerere, a unităţilor de nave ale Ministerului Apărării Naţionale accesului navelor străine în anumite zone, sectoare sau raioane ale mării teritoriale şi căilor navigabile fluviale aflate sub jurisdicţia statului român, prin suspendarea temporară a dreptului de trecere inofensivă, conform legii;
- asigurarea protecţiei şi participarea la apărarea obiectivelor de importanţă deosebită aflate în apele din zona de competenţă, în colaborare cu unităţile de nave ale Ministerului Apărării Naţionale, cu alte forţe, în conformitate cu planurile aprobate din timp.