Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018

În anul 2018, Poliţia de Frontieră Română a urmărit îndeplinirea atribuţiilor conferite de legislaţia naţională în vigoare, atât în ceea ce priveşte optimizarea supravegherii şi controlului la frontieră, cât şi combaterea eficientă a infracţionalităţii transfrontaliere.

Obiective:

În derularea activităţilor specifice, Poliţia de Frontieră Română a vizat atingerea următoarelor obiective: 

  • Implementarea unui management organizatoric dinamic şi flexibil, care să permită modernizarea permanentă a Poliției de Frontieră Române, în acord cu cerinţele naţionale şi europene.
  • Asigurarea necesarului de resurse umane, tehnică, mijloace de mobilitate terestră şi navală, alte echipamente specifice, pentru îndeplinirea misiunilor specifice de către toate structurile din subordine.
  • Aplicarea politicilor şi priorităţilor naţionale şi europene, într-o manieră unitară şi coerentă în acord cu atribuţiile conferite de legislația specifică domeniului de activitate.
  • Gestionarea migraţiei ilegale şi a infracţionalității transfrontaliere înregistrate în zona de competenţă teritorială a poliţiei de frontieră, prin implementarea, într-o manieră unitară, a măsurilor specifice de prevenire şi combatere a acestora, coordonarea – în limitele şi condiţiile stabilite de lege – activităţilor desfăşurate de structurile subordonate şi derularea efectivă de acţiuni de investigare şi cercetare a infracţiunilor circumscrise crimei organizate, migraţiei ilegale şi criminalităţii transfrontaliere.
  • Monitorizarea, coordonarea și evaluarea permanentă a activităților privind executarea controlului la frontiere, a modului de implementare a aquis-ului Schengen la nivelul structurilor subordonate şi urmărirea aplicării celor mai bune practici europene în activitatea de control la frontiere.
  • Asigurarea unei reprezentări de înalt nivel a statului român, a M.A.I. şi P.F.R. în relaţiile de cooperare cu structurile similare din ţările vecine, cu structurile partenere din ţările membre U.E., cu agenţiile europene, precum şi cu alte instituţii cu care se colaborează.
  • Gestionarea şi utilizarea eficientă a resurselor financiare alocate la nivelul instituţiei.

Indicatori de performanţă realizaţi:

Valorile de trafic înregistrate în punctele de control de trecerea frontierei au fost de aproximativ 63.000.000 treceri persoane (51.200.000 cetăţeni U.E. şi 11.800.000 cetăţeni non-U.E.) şi 16.600.000 mijloace de transport.

În comparaţie cu anul trecut, valorile de trafic pentru persoanele care au trecut frontiera României au crescut, în ansamblu, cu peste 5%, dar pe secţiuni de frontieră s-a constatat o creştere la graniţa cu R. Moldova, precum şi la frontiera aeriană, de peste 8%.

În anul 2018 au fost constatate 17.883 fapte ilegale din care 7.524 infracţiuni şi 10.359 contravenţii.

Cele mai multe infracţiuni descoperite au vizat tentativa sau trecerea ilegală a frontierei (1.580 fapte), urmate de infracţiunile de fals si uz de fals (1.217) şi de natură economico-financiară, inclusiv contrabanda cu bunuri (1.199 fapte).

Anul trecut, la frontiera cu R. Moldova au fost depistate cele mai multe fapte de natură penală, numărul acestora reprezentând 25,5% din numărul de infracţiuni constatate la frontiera României. De asemenea, la aceeaşi frontieră au fost aplicate cele mai multe sancţiuni contravenţionale, 33% din numărul total. Totodată, în ceea ce priveşte numărul de infracţiuni constatate, la frontiera cu Serbia s-a înregistrat cea mai mare scădere cu 58,5%, faţă de perioada similară 2017, ca urmare a reducerii considerabile a fluxului de migranţi.

În anul 2018 nu s-a permis intrarea în ţară unui număr de 7.388 cetăţeni străini ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor legale de intrare în ţară, înregistrându-se o creştere de 35,5% faţă de anul anterior. Principalele motive pentru care a fost dispusă măsura de nepermitere a intrării în ţară au fost: nu posedau documentaţia necesară pentru a justifica scopul şi condiţiile de şedere, respectiv nu deţineau o viză valabilă sau un permis de şedere valabil.

De asemenea, în urma controalelor desfăşurate nu s-a permis intrarea în ţară pentru 106 cetăţeni străini care erau semnalaţi ca o ameninţare pentru ordinea publică, siguranţa naţională, sănătatea publică sau relaţiile internaţionale.

Totodată, la controlul de frontieră au fost depistate 125.171 alerte Schengen ori naționale, respectiv au fost predate autorităţilor competente 2.756 persoane, cetăţeni români şi străini, date în urmărire generală.

Pe linia migraţiei ilegale, poliţiştii de frontieră au depistat în zona de competenţă 2.986 cetăţeni străini care au încercat să treacă ilegal frontiera, din care 1.649 pe sensul de intrare în ţară şi 1.337 pe sensul de ieşire, mare parte dintre ei acţionând ilegal la frontieră organizaţi în grupuri de migranţi, cu sprijinul unor traficanţi.

  • au fost depistate 425 grupuri de migranţi şi 170 de facilitatori, cetăţeni români şi străini, implicaţi în sprijinirea migranţilor în încercarea de a trece ilegal frontiera.
  • 1.620 au fost depistați acționând ilegal la frontiera verde, 1.078 dintre migranții depistați au încercat să treacă ilegal frontiera ascunși în mijloace de transport, iar celelalte 288 de persoane au fost depistate încercând să treacă ilegal folosindu-se de alte metode (documente de călătorie și vize false, substituire de persoană, evitarea controlului de frontieră etc.)
  • 847 persoane au solicitat acordarea statutului de azilant la structurile poliţiei de frontieră, fiind predate reprezentanților Inspectoratului General pentru Imigrări pentru întreprinderea măsurilor legale.

De asemenea, în perioada de referinţă, în aproximativ 400 de cazuri s-a intervenit  pentru prevenirea intrării ilegale a peste 2.700 de persoane la frontiera româno-sârbă.

În ceea ce priveşte naţionalitatea persoanelor depistate în tentativă de trecere ilegală a frontierei, se constată că cei mai mulţi cetăţeni provin din următoarele ţări:  Irak, Iran, Siria, Turcia, Afganistan, Albania Pakistan,Vietnam  şi Palestina.

Comparativ cu anul 2017, se constată:

  • Scăderea fluxului de migranţi la frontieră, numărul persoanelor depistate la frontiera verde fiind în scădere cu 52,9%;
  • Creșterea numărului de migranți depistaţi ascunși în mijloace de transport, atât pe sensul de ieşire, cât şi pe sensul de intrare în ţară.
  • În anul 2018, la frontiera maritimă nu au fost înregistrate cazuri de transporturi de migranți cu ambarcațiuni pe Marea Neagră.

Pentru gestionarea fenomenului migraţionist la frontierele României, au fost dispuse următoarele măsuri:

  • la frontiera cu Serbia, au fost menţinute în anul 2018 măsurile de acţiune derulate împreună cu forţele participante din cadrul MAI şi cele de relocare a personalului şi a tehnicii de patrulare şi supraveghere, fiind executate misiuni de supraveghere aeriană cu sprijinul IGAV.
  • la frontiera cu Republica Bulgaria, începând cu luna iunie, au fost adoptate măsuri pentru întărirea supravegherii și controlului la frontieră, care au presupus inclusiv relocarea personalului şi a tehnicii din dotarea I.T.P.F. Giurgiu pentru întărirea zonelor de risc identificate.
  • la Marea Neagră, măsurile dispuse de Garda de Coastă pentru securizarea frontierei maritime, cercetările făcute în fiecare caz înregistrat în anul 2017 care au dus la identificarea și arestarea călăuzelor, dar și buna cooperare între statele riverane Mării Negre în cadrul Forumului de Cooperare la Marea Neagră, în special cu autorităţile de frontieră din Bulgaria și Turcia, au dus la descurajarea eventualelor încercări ale traficanților de a mai traversa Marea Neagră pentru a ajunge în România.

Cazuri semnificative:

  • În data de 25.01.2018, poliţiştii de frontieră din cadrul S.P.F. Moravița, pe timpul desfăşurării misiunilor de supraveghere şi control în zona de competenţă, au depistat pe raza localității de frontieră Lățunaș, la aproximativ 1.000 m de graniţa cu statul vecin, 32 de persoane, care nu îşi justificau prezenţa în zona de frontieră.
    În cadrul verificărilor preliminare, persoanele - cetăţeni din Irak, au declarat că au trecut frontiera din Serbia în România cu intenţia de a ajunge într-un stat din vestul Europei. Grupul era format din 14 bărbați, 10 femei și opt copii, cu vârste cuprinse între 4 și 12 ani.
    În cauză, s-au efectuat cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de trecere frauduloasă a frontierei de stat, persoanele solicitând statut de azilant.
     
  • În data de 12.08.2018, la P.T.F. Calafat s-a prezentat pentru a intra în ţară un cetăţean sârb la volanul unui microbuz, marca Fiat. Şoferul transporta produse electronice din Turcia, pentru o societate din Cehia.
    În baza analizei de risc, echipa comună de control formată din polițiști de frontieră români şi bulgari a efectuat un control amănunţit asupra mijlocului de transport. În compartimentul marfă al microbuzului au fost descoperite ascunse, printre cutiile cu produse electronice, 25 persoane (24 irakieni și un turc).
    La cercetări, migranții au declarat că doreau să ajungă în vestul Europei, iar șoferul a susţinut că nu ştia cum s-au ascuns persoanele respective în microbuz.
    Polițiștii de frontieră au procedat la întreruperea călătoriei persoanelor în cauză, iar conform protocolului romano-bulgar, migranţii şi șoferul sârb au fost preluaţi de Poliţia de Frontiera Bulgară, în vederea continuării cercetărilor şi dispunerii măsurilor legale ce se impun. 
  • În data de 11.09.2018, la P.T.F Nădlac-Nagylak s-a prezentat pentru a ieşi din ţară un cetăţean român la volanul unui autocamion înmatriculat în România care transporta conform documentelor de însoţire a mărfii, miere de albine pentru o societate comercială din Germania. Procedându-se la exploatarea datelor din analiza de risc specifică, poliţiştii de frontieră au efectuat un control amănunţit asupra mijlocului de transport.
    În interiorul camionului au fost descoperite ascunse 53 persoane, dintre care 32 bărbaţi, 5 femei şi 16 minori. La cercetări, migranții au declarat că doreau să ajungă într-un stat din vestul Europei, iar şoferul român a susţinut că nu avea cunoştinţă despre faptul că persoanele în cauză sunt ascunse în interiorul camionului.
    În cauză, poliţiştii de frontieră au efectuat cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de trafic de migranți pentru șoferul camionului, respectiv tentativă de trecere ilegală a frontierei de stat față de cele 53 de persoane.

Pe linia prevenirii şi combaterii contrabandei cu bunuri:

  • Au fost constatate 68 infracţiuni de natură economico-financiară şi 1.131 infracţiuni de contrabandă şi fraudă vamală, valoarea bunurilor confiscate fiind de 152,5 milioane lei. Au fost depistate aproximativ 400 persoane în trecere sau tentativă de trecere ilegală a frontierei asupra cărora au fost descoperite bunuri care făceau obiectul contrabandei sau traficului ilegal cu bunuri.
  • Au fost reţinute în vederea confiscării 4,7 milioane pachete ţigări, cu o valoare aproximativă de 41,5 milioane lei, peste 183,3 kg tutun, 1.223 kg tutun narghilea şi au fost identificate şi destructurate 18 grupuri organizate în vederea săvârşirii infracţiunii de contrabandă cu ţigări, în care au fost implicate 160 persoane.

Cazuri semnificative:

  • Ca urmare a exploatării datelor şi informaţiilor deţinute la nivelul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, în data de 21 noiembrie 2018, poliţiştii de frontieră din cadrul P.T.F. Siret au  efectuat un control amănunţit asupra a două automarfare încărcate cu rigips și vată minerală, în care se aflau trei cetăţeni polonezi, în urma căruia a fost descoperită o cantitate mare de ţigări.
    În urma activităţii de inventariere a ţigărilor s-a constatat că în cele două autovehicule era ascunsă, în plăcile de rigips și vată minerală, 941.027 de pachete cu ţigări (476.117 pachete în primul autocamion şi 464.910 pachete în cel de-al doilea), diferite mărci, în valoare de 903.386 lei.
    Întreaga cantitate de ţigări a fost ridicată în vederea confiscării de către poliţiştii de frontieră, iar cele două autovehicule au fost indisponibilizate la sediul S.P.F. Siret până la finalizarea cercetărilor.
    C
    ei trei cetăţeni polonezi au fost cercetaţi pentru săvârşirea infracţiunii de contrabandă, la finalizare urmând a fi luate măsurile legale ce se impun.
  • În data de 08 noiembrie 2018, poliţiştii de frontieră din cadrul S.P.F. Stânca au observat, pe direcţia localităţii de frontieră Sadoveni, județul Botoșani, un microbuz marca VW, înmatriculat în România, despre care deţineau informaţii că este folosit la transportul de produse din tutun.    Au fost efectuate semnalele regulamentare de oprire, însă persoanele aflate în microbuz au fugit pe câmpul din apropiere, abandonând mijlocul de transport. Deoarece persoanele în cauză nu s-au supus somaţiilor legale prin voce, poliţiştii de frontieră au tras patru focuri de avertisment în plan vertical, cu respectarea prevederilor legale, însă contrabandiștii nu s-au oprit. Imediat, au fost anunţate şi autorităţile de frontieră din R. Moldova despre caz, în vederea cercetării în comun a evenimentului de frontieră.
    În urma inventarierii coletelor descoperite în microbuz, a rezultat cantitatea de 51.988 pachete ţigări în valoare de aproximativ 570.000 lei. În cauză s-au efectuat cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de contrabandă.

Alte bunuri reţinute în vederea confiscării:

  • 11.690 litri alcool
  • 16,6 kg bijuterii din aur şi argint;
  • 191.000 euro, 58.000 dolari şi peste 1.000.000 lei
  • 461 monede de patrimoniu

Caz semnificativ:

  • În data de 26.10.2018, la P.T.F. Aeroport Cluj-Napoca s-a prezentat pentru a intra în ţară, călătorind din SUA, via Munchen, un cetăţean român, minor, în vârstă de 14 ani. Acesta beneficia de serviciul de însoţire minori al companiei aeriene, urmând să fie preluat de un adult care îl aştepta în aeroport.
    Poliţiştii de frontieră şi lucrătorii vamali au efectuat un control amănunţit inclusiv al bagajelor de cală, fiind descoperite ascunse, în şosete, mai multe bijuterii din metale şi pietre preţioase (cercei, inele, brăţări, pandantive cu pietre de culori şi mărimi diferite) în greutate totală de 2.956 grame, având valoarea de aproximativ 472.000 lei.
    Întreaga cantitate de bijuterii a fost reţinută de către autoritatea vamală şi predată Trezoreriei Cluj. În cauză, poliţiştii de frontieră au efectuat cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de contrabandă.

Pe linia infracţionalităţii cu vehicule suspecte a fi furate:

În perioada analizată, în zona de competenţă a poliţiei de frontieră au fost descoperite 253 autovehicule semnalate ca fiind căutate de autorităţi sau suspecte a fi furate (207 autoturisme, 29 microbuze, 4 motociclete, 9 automarfare și 4 remorci), cu 67,5% mai mult comparativ,cu anul 2017.

Persoanele implicate în această activitate ilicită sunt cetăţeni albanezi, austrieci, belgieni, bulgari, danezi, francezi, germani, greci, irakieni, iranieni, italieni, moldoveni, polonezi,  sârbi, sloveni, spanioli, ucraineni şi români.

Cazuri semnificative:

  • În data de 05.06.2018, la P.T.F. Ostrov, s-a prezentat pe sensul de ieșire din ţară un cetăţean român la volanul autoturismului marca BMW, model X6, înmatriculat în Marea Britanie.
    Cu ocazia controlului documentelor de călătorie, polițiștii de frontieră au efectuat verificări suplimentare cu privire la autoturismul în cauză, în urma cărora au constatat că autovehiculul este căutat de autorităţile din Marea Britanie, acesta fiind declarat furat.
    Faţă de cele constatate, persoana în cauză a declarat că nu este proprietarul mașinii și că intenționa să meargă în Bulgaria pentru a efectua formalitățile în vederea înmatriculării acesteia, fără să știe că este semnalată ca fiind furată.
  • În data de 05.10.2018, în P.T.F. Siret, s-a prezentat la control pe sensul de ieşire din țară, un cetățean polonez care conducea un autoturism marca Audi Q7, cu număr de înmatriculare specific Poloniei.
    În urma controlului efectuat asupra documentelor de călătorie şi verificărilor efectuate în bazele de date, poliţiştii de frontieră au constatat că autoturismul figura ca fiind bun căutat pentru confiscare sau folosire ca probă în cadrul procedurilor penale, alerta fiind introdusă de către autoritățile din Polonia. În cauză au fost aplicate măsurile prevăzute de lege, autovehiculul a fost indisponibilizat, iar faţă de cetățeanul polonez au fost demarate cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de tăinuire.

Pe linia dreptului de proprietate intelectuală, în perioada analizată au fost constatate 377 fapte de natură infracţională, de aproximativ două ori mai mult, comparativ cu anul 2017, când au fost depistate 182 fapte infracţionale. Astfel, poliţiştii de frontieră - independent sau în colaborare cu lucrătorii vamali au depistat bunuri contrafăcute purtând mărci internaţionale protejate, după cum urmează:

  • 144.427 bucăţi articole de îmbrăcăminte şi lenjerie;
  • 30.019 bucăţi produse cosmetice şi de parfumerie;
  • 121.166 perechi încălţăminte;
  • 392.020 bucăți alte produse (electronice, electrice, jucării, accesorii IT, accesorii auto, articole sticlărie/porţelan etc.).

Alte descoperiri înregistrate în anul 2018, au fost:

  • 250 de arme, majoritatea neletale, 115 cartuşe (majoritatea de vânătoare), 132.900 materiale pirotehnice;
  • 26,69 kg cocaină, 19,05 kg canabis, 6,2 kg heroină, 0,39 kg hașiș, 0,118 kg marijuana, 5.045 l și 1,2 kg precursori, 7,15 kg substanțe psihotrope, 5,7 kg amfetamine, 6,73 kg și 3.000 bucăţi alte stupefiante şi substanţe anabolizante.

Caz semnificativ:

  • În perioada 5-6 decembrie 2018, polițiștii de frontieră din cadrul P.T.F. Giurgiu au desfăşurat acțiuni specifice pe linia combaterii traficului cu produse contrafăcute, când  au fost selectate pentru control mai multe mijloace de transport.
    Cu ocazia controlului amănunțit efectuat, polițiștii de frontieră au descoperit, în compartimentele de bagaje a șapte autocare, cantitatea totală de 8.472 articole textile, încălțăminte, genți și parfumuri, bunuri inscripţionate cu numele unor firme cunoscute, susceptibile a fi contrafăcute, a căror valoare dacă ar fi fost comercializate ca produse de marcă, se ridică la 1.170.000 lei.
    La cercetări, polițiștii de frontieră au stabilit că posesorii bunurilor sunt patru cetățeni turci și trei cetățeni români. Persoanele în cauză au declarat că nu dețin documente de proveniență pentru bunurile respective și că nu au cunoştinţă despre faptul că acestea sunt susceptibile a fi contrafăcute.

Pe linia combaterii si prevenirii braconajului piscicol, au fost constatate 871 infracţiuni de braconaj piscicol, aplicate 1.058 sancţiuni contravenţionale în valoare de 166.000 lei şi ridicate în vederea confiscării: 34 ambarcaţiuni, 20 motoare barcă, plase monofilament în lungime totală de 853 m, 1.478 unelte de pescuit, 10.528 kg peşte (182 kg sturion).

Caz semnificativ:

  • În data de 17.06.2018, poliţiștii de frontieră din cadrul SPF Chilia, aflându-se în exercitarea atribuțiilor de serviciu, au observat la aproximativ 200 metri de malul românesc al Dunării o ambarcațiune în care se aflau trei bărbați care pescuiau. Cei în cauză au fost legitimați, constatându-se că sunt cetățeni ucraineni și că au intrat ilegal în apele teritoriale româneşti cu scopul de a pescui ilegal, folosind plase de tip monofilament.
    Persoanele au fost cercetate pentru săvârșirea infracțiunilor de trecere frauduloasă a frontierei de stat și producerea, importul, deţinerea, comercializarea sau utilizarea uneltelor de plasă de tip monofilament, fiind instituită măsura interzicerii intrării în România pe o perioadă de 5 ani, iar ambarcațiunea și plasele monofilament în lungime totală de 277 metri, au fost ridicate în vederea confiscării. Cele trei persoane au fost predate autorităţilor din Ucraina, în vederea continuării cercetărilor şi dispunerii măsurilor legale ce se impun.

Cooperare internaţională:

În scopul intensificării relațiilor de colaborare inter-instituțională internațională în domeniul transfrontalier, activitatea de colaborare a P.F.R. cu statele vecine s-a derulat în condiţii foarte bune, fiind desfăşurate atât întâlniri de lucru la nivelul conducerii instituţiilor, cât şi activităţi specifice conform Acordurilor în vigoare şi Planurilor de cooperare încheiate, în domeniul asigurării respectării regimului juridic al frontierei de stat şi în domeniul cooperării pentru combaterea criminalităţii transfrontaliere. Cu aceste ocazii au fost dezbătute probleme actuale înregistrate la frontiera comună, precum şi identificarea unor noi metode de cooperare, inclusiv pe segmentul fluidizării traficului la frontiere.

În anul 2018, Poliţia de Frontieră Română a deţinut timp de un an Preşedinţia Forumului de Cooperare la Marea Neagră, aflându-se la al patrulea mandat. În perioada mandatului s-a urmărit identificarea unor noi metode de cooperare în vederea combaterii eficiente a infracţionalităţii transfrontaliere din zona Mării Negre, cu accent pe gestionarea fenomenului de migraţie ilegală. În mod concret, activităţile au vizat dezvoltarea şi implementarea unui sistem comun de prevenire pentru detectarea timpurie a actelor ilegale pe Marea Neagră, precum şi derularea unor exerciţii comune la care au participat toate statele care fac parte din această organizaţie.

Cooperarea prin intermediul birourilor / centrelor / punctelor de contact la frontieră s-a derulat în condiţii bune, fiind transmise/primite către/din partea partenerilor de cooperare 22.674 cereri de asistenţă (10.095 cereri primite şi 12.579 cereri transmise) în domeniile: migraţie ilegală, falsuri în documentele de trecere a frontierei, autovehicule furate, fraudă vamală, identificarea persoanelor cu antecedente judiciare, etc.

Modul de acţiune al Poliţiei de Frontieră Române a fost apreciat de colegii europeni şi experţii FRONTEX, cu ocazia participării la operaţiunile comune desfăşurate pe teritoriul României sau în alte state.

În anul 2018, Poliţia de Frontieră Română a fost implicată în 11 operaţiuni comune și 2 proiecte operaţionale organizate sub egida FRONTEX, participând cu 172 poliţişti de frontieră, experţi în diverse profiluri.

În cadrul operaţiunilor Frontex, au fost detaşate 2 nave maritime de patrulare,  echipaje canine,  autospeciale de patrulare şi de serviciu,  camere portabile cu termoviziune.

P.F.R. a fost reprezentată de către 13 specialiști în cadrul Centrului Situaţional Frontex şi Centrului Naţional de Coordonare din Roma, în calitate de experţi în validarea incidentelor şi monitorizarea navelor suspecte.

 În anul 2018, poliţiştii de frontieră români de pe navele P.F.R. aflate în misiuni internaţionale au continuat să salveze şi să transfere la bordul navelor peste 600 de persoane, care se aflau în pericol de înec, pe ambarcaţiuni gonflabile ce navigau pe Marea Egee.

În prezent, rezerva națională de experți - EBCGT este constituită din aproximativ 440 experți din cadrul Poliţiei de Frontieră Române, specializați în diverse  profiluri.

În cursul anului 2018, peste 180 polițiști de frontieră români au luat parte la activități de dezvoltare, pregătire, respectiv de instruire efectivă în domenii de specialitate, organizate de către Agenția Frontex.

Utilizare resurse

Dinamica de personal

  • aproximativ  92% procent de încadrare cu personal,
  • peste 82% din personalul încadrat îşi desfăşoară activitatea în domeniul operativ şi 18% în cadrul structurilor,

Asigurarea necesarului de resurse umane la nivelul structurilor poliției de frontieră a fost unul din obiectivele prioritare ale instituţiei, în contextul în care are obligaţia îndeplinirii misiunilor specifice şi asigurării unui înalt nivel de supraveghere şi control a întregii frontiere, în special, a frontierei externe U.E.

Astfel, în anul 2018, au fost efectuate demersurile necesare pentru încadrarea posturilor rămase vacante, atât cu absolvenţii unităţilor de învăţământ cu specific „Poliție de Frontieră”/alte unități ce oferă specializarea necesară P.F.R., cât şi prin încadrare directă, din sursă externă.

De asemenea, au rămas suplimentate cifrele de şcolarizare la unităţile de învăţământ proprii, fiind încadraţi 600 absolvenţi  de la Şcoala de Pregătire a Agenţilor Poliţiei de Frontieră „Avram Iancu”.

Pregătire profesională:

  • 2.100 poliţişti de frontieră au participat la cursuri organizate de către instituţiile de învăţământ ale P.F.R., M.A.I.  sau instituţii naţionale specializate, în cadrul a 114 cursuri pentru dezvoltarea carierei/programe formative;
  • 125 poliţişti de frontieră au participat la cursuri de pregătire, specializare şi perfecţionare organizate sub egida FRONTEX, EUROPOL, CEPOL etc.

Antrenare / motivare personal:

  • 935 poliţişti de frontieră recompensaţi (cu 11,1% mai mult comparativ cu anul 2017),
  • 159 poliţişti de frontieră sancţionaţi disciplinar (în scădere cu 8,75% faţă de anul 2017).

În urma măsurilor implementate pe linia prevenirii si combaterii actelor de corupţie, în anul 2018, la nivelul Poliţiei de Frontieră Române s-au înregistrat 71 cazuri de rezistenţă la corupţie (desistări), fiind sesizate imediat structurile teritoriale D.G.A. Din totalul acestora, 11 reprezintă autodenunţuri care s-au finalizat cu flagrant organizat cu sprijinul reprezentanţilor Direcţiei Generale Anticorupţie.

Resurse materiale:

Componenta tehnică a Sistemului Integrat pentru Securitatea Frontierei (SISF) este constituită din subsistemele suport ale acestuia, astfel: control, supraveghere, comunicaţii fixe voce şi date, comunicaţii radio mobile profesionale, tehnologia informaţiei, infrastructură, mobilitate şi suport logistic integrat.

Acțiunile logistice din cadrul fiecărui subsistem - suport al SISF au fost realizate din sursele de finanțare derulate, preponderent prin programele fondurilor europene nerambursabile.

În anul 2018, s-a pus accentul pe dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii P.F.R., fiind derulate acţiuni pentru întocmirea și depunerea documentațiilor de proiectare, construirea sau modernizarea mai multor sedii.  Sunt în implementare 4 obiective de investiţii, finanţate prin Fondul de Securitate Internă  pentru extindere, modernizare şi reabilitare sedii. În anul 2018 s-au finalizat lucrările privind modernizarea sediului Sectorului Politiei de Frontieră Valea Vişeului - I.T.P.F. Sighetu Marmaţiei, respectiv modernizarea şi extinderea sediului Sectorului Poliţiei de Frontieră Siret- I.T.P.F. Sighetu Marmaţiei de la graniţa cu Ucraina. În continuare sunt în derulare proiecte ce vizează construirea unui sediu nou la Sectorul Poliţiei de Frontieră Isaccea - Garda de Coastă, precum şi extinderea şi reabilitarea Sectorului Poliţiei de Frontieră Darabani - I.T.P.F. Iaşi.

De asemenea, se află în derulare, în diferite stadii de depunere şi analiză, contractare şi execuţie, alte obiective de investiţii constând în reabilitări termoenergetice ale unor sedii operative, finanţate prin Programul Operaţional Regional şi SUERD – Axa Prioritara 3.1 – Sprijinirea eficienţei energetice, pentru reabilitare termo-energetică  a unor sedii aparţinând structurilor teritoriale ale PFR, la I.T.P.F. Giurgiu, I.T.P.F. Oradea, S.P.F. Calafat, P.T.F. Vama Veche, S.T.P.F. Arad, P.T.F. Negru Vodă, S.P.F. Bechet, S.P.F. Orlea.

Atribuirea contractului de proiectare în faza de studiu de fezabilitate pentru obiectivul “Construire Sediu UNIP”.

Întocmirea documentațiilor tehnice de proiectare pentru următoarele obiective de investiții:

  • construire sediu nou S.P.F. Tomești - I.T.P.F. Iaşi;
  • amenajare spații de pregătire la Școala de Pregătire a Poliţiştilor de Frontieră Iași;
  • reabilitare clădiri din cadrul I.T.P.F. Sighetu Marmației;

Tot în anul 2018, s-a dezvoltat parcul auto al Poliţiei de Frontieră Române, prin achiziția unui număr de 189 autospeciale de patrulare, pentru munca operativă de teren, cu finanţare de la bugetul de stat.

Dotarea punctelor de trecere de la frontiera externă a Uniunii Europene cu noi echipamente destinate controlului autovehiculelor/trenurilor/navelor va conduce la:

  • prevenirea și combaterea migrației ilegale și a infracționalității transfrontaliere;
  • creșterea nivelului de control la frontierele externe ale Uniunii Europene;
  • desfășurarea activităților operative, în condiții optime și în conformitate cu recomandările UE;
  • adaptabilitate la cerințele operaționale la nivel european și național;
  • asigurarea securității frontierelor externe ale UE.

Au fost achiziționate echipamente necesare asigurării supravegherii şi controlului frontierei pentru a creşte gradul de dotare, iar în situații particulare va permite înlocuirea celor existente care nu mai funcţionează la parametri normali: cititoarele fixe de documente, echipamente optoelectronice pentru detecţie şi identificare-aparatură de vedere pe timp de noapte cu intensificator de imagine, endoscoape pentru inspecția autovehiculelor în spații greu accesibile si kit-uri de detecție contrabandă (dispozitive de verificare a continuității densității materialelor) cu finanţare de la bugetul de stat şi din fonduri europene.

În ansamblu, nivelul actual de dotare pentru echipamentele mobile si fixe de supraveghere  a frontierei, precum si pentru mijloacele de mobilitate terestră şi navală, asigură suportul misiunilor operative specifice, gradul de înzestrare fiind între 53 şi 78%.

Resurse financiare:

  • Fonduri bugetare: execuția bugetară a fost în proporţie de 99,94% şi s-a urmărit respectarea disciplinei financiare, asigurarea finanţării corespunzătoare, atât a activităţilor de supraveghere şi control a frontierei, cât şi a activităţilor financiar-logistice ale structurilor P.F.R., asigurării echilibrului financiar între ordonatori terţiari subordonaţi şi încadrarea cheltuielilor în limitele creditelor aprobate.

În ceea ce privește modul de gestionare al resurselor financiare, acestea au fost utilizate atât pentru acordarea drepturilor financiare ale personalului, cât și pentru achiziția de bunuri materiale necesare instituției, plata utilităților, carburanți etc.

În cadrul activităților de control derulate de către reprezentanți ai Curții de Conturi, nu au fost înregistrate neconformități sau abateri de la legislația în vigoare.

  • Fonduri financiare nerambursabile: Poliţia de Frontieră Română, prin intermediul structurilor de specialitate, a gestionat proiecte finanţate din FONDUL PENTRU SECURITATE INTERNĂ, precum şi proiecte finanţate din alte tipuri de fonduri europene (programe, mecanisme, instrumente financiare nerambursabile) pentru care finanţatori sunt Comisia Europeană, alte organisme, autorităţi şi instituţii naţionale şi internaţionale.
  • Programe derulate din Fondul pentru Securitate Internă - În cadrul programului Fondul pentru Securitate Internă - Frontiere şi Vize 2014 - 2020, finanțarea alocată Poliției de Frontieră a crescut cu 42% în 2018, față de valoarea alocată până în anul 2017, respectiv de la 62,2 milioane euro la 88,6 milioane euro.

Finanţarea suplimentară alocată Poliţiei de Frontieră Române a fost destinată achiziţiei unei nave maritime de patrulare și a două şalupe de intervenţie, pentru a fi detaşate în cadrul operaţiunilor comune FRONTEX, achiziţiei de autospeciale de supraveghere a frontierei, dar şi pentru dezvoltarea și implementarea infrastructurii IT&C.

Anul trecut au fost implementate 33 de contracte de finanţare şi au fost semnate 8 contracte, în valoare de 29,35 milioane euro.

Valoarea totală a contractelor de finanţare semnate până în prezent reprezintă un procent de 69,3% din finanțarea alocată prin acest fond.

Proiecte finanţate din granturi ale comisiei, programe de cercetare-dezvoltare, fonduri structurale şi programe de cooperare transfrontalieră:

Inspectoratul General al Poliției de Frontieră Române participă în consorții, ca beneficiar, partener sau aplicant, în diferite proiecte de cercetare-dezvoltare, programe operaţionale de cooperare transfrontalieră şi s-a obţinut aprobarea Comisiei Europene pentru alte 2 proiecte, în valoare de 4,3 milioane euro, în cadrul Programelor de Cooperare România-Moldova, România-Ucraina.

În cursul anului 2018, în vederea creşterii gradului de dotare și modernizare a mijloacelor tehnice existente, au fost derulate mai multe programe, printre care:

  • Proiectul de cercetare “SAFESHORE” (System for Detection of Threat Agents in Maritime Border Environment) - s-a realizat testarea la Marea Neagră a prototipului dezvoltat să integreze diferite tehnologii şi tipuri de senzori, capabil să completeze sistemele existente de supraveghere a frontierei, oferind detecţia ambarcaţiunilor de mici dimensiuni şi a persoanelor, detecţia UAV-urilor/dronelor de joasă altitudine şi a dispozitivelor de control (telecomenzi), care desfăşoară activităţi neautorizate de supraveghere sau activităţi de trafic ilegal de substanţe şi bunuri interzise, supravegherea zonelor greu accesibile, cu risc ridicat de încălcare a regimului juridic al frontierei.
  • Proiectul “SMILE” (Smart Mobility at European Land Borders) – au fost achiziţionate echipamentele necesare pentru testarea de noi tehnologii mobile de control în scopul reducerii timpilor de așteptare la frontiera terestră.
  • Proiectul “ABC4EU” (Automated Border Control Gates for Europe) – s-a realizat testarea unei soluții de tip Sistem de Intrare/Ieșire la frontieră terestră în PTF Calafat. S-a elaborat documentația de achiziție pentru implementarea unui sistem de 6 porți ABC în Aeroportul Otopeni.
  • Programul Second Line of Defense/ NSDD – Nuclear Smuggling Detection and Deterrence - au fost instalate echipamente la P.T.F. Constanţa şi P.T.F. Jimbolia, în total fiind instalate 109 portaluri monitoare de detecţie a radiaţiei nucleare la nivelul structurilor teritoriale.

Priorităţi 2019

Pentru anul 2019, Poliţia de Frontieră Română îşi propune implementarea măsurilor ce vizează domeniul frontierei cuprinse în documentele programatice, strategiile naţionale, precum şi actele normative comunitare.

  • Asigurarea şi menţinerea unui nivel înalt de supraveghere şi control la frontieră şi în spaţiul de liberă circulaţie, inclusiv prin introducerea și utilizarea unor tehnologii moderne, la nivelul standardelor europene, în funcție de necesitățile operative;
  • Monitorizarea şi evaluarea în permanenţă a modului de acţiune privind controlul frontierei de stat, urmărind respectarea prevederilor aquis-ului Schengen, precum şi implementarea recomandărilor experţilor europeni;
  • Susţinerea şi promovarea marilor proiecte europene strategice în materie de management al frontierelor externe şi migraţiei, respectiv elaborarea unor politici eficiente în aceste domenii;
  • Desfăşurarea activităţilor necesare pentru absorbţia la nivel maxim a fondurilor comunitare nerambursabile destinate securizării frontierei externe a Uniunii Europene;
  • Menţinerea şi dezvoltarea relaţiilor de colaborare / cooperare, atât în plan intern, cât şi în plan internaţional cu autorităţile cu atribuţii în managementul frontierelor şi cu structurile similare din celelalte state membre ale Uniunii Europene, ţări vecine şi terţe;
  • Asigurarea resurselor umane, materiale şi logistice necesare implementării managementului integrat al frontierei;
  • Dezvoltarea competenţelor profesionale, precum şi menţinerea la un nivel ridicat al gradului de pregătire a personalului propriu, în vederea aplicării corecte a legislației naționale și comunitare;
  • Dezvoltarea Unității Naționale de Informații privind Pasagerii, prin conectarea la aplicaţia RO UNIP a unui număr cât mai mare de companii aeriene care operează pe teritoriul României, precum şi optimizarea Sistemului de evidenţă a datelor PNR prin implementarea unor noi capabilităţi.
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018
  • Evaluarea activităţii Poliţiei de Frontieră Române desfășurate în anul 2018

Politia de Frontiera Romana este institutia specializata a statului care se ocupa de supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat ... mai departe