Evaluarea activitatii Politiei de Frontiera Romane desfasurata in anul 2015

In anul 2015, Politia de Frontiera Romana a urmarit indeplinirea atributiilor conferite de legislatia nationala in vigoare, atat in ceea ce priveste optimizarea supravegherii si controlului la frontiera, cat si combaterea eficienta a infractionalitatii transfrontaliere.

In derularea activitatilor specifice, Politia de Frontiera Romana a vizat atingerea urmatoarelor obiective:

  • Cresterea gradului de siguranta a cetatenilor prin implementarea unei conceptii unitare de control a frontierelor si intensificarea actiunilor de prevenire si combatere a migratiei ilegale si a infractionalitatii transfrontaliere;
  • Asigurarea fluidizarii traficului de persoane si mijloace de transport prin punctele de trecere deschise traficului international, a supravegherii si controlului trecerii frontierei de stat, conform standardelor si procedurilor comunitare;
  • Utilizarea eficienta a resurselor umane, materiale si financiare alocate institutiei;
  • Cresterea gradului de absorbtie a fondurilor comunitare nerambursabile;
  • Dezvoltarea cooperarii inter-institutionale in plan intern si international;
  • Continuarea implementarii Sistemului Integrat de Securitate a Frontierei;
  • Participarea activa la operatiunile comune organizate de Agentia Europeana FRONTEX.

In conditiile afluxului masiv de migranti catre Europa occidentala, a fost necesara concertarea eforturilor pentru gestionarea eficienta a fenomenului la frontierele Romaniei, sens in care Politia de Frontiera s-a implicat activ in stabilirea cadrului normativ necesar, organizarea taberelor temporare pentru migranti la granita romano-sarba, precum si implementarea unui control sistematic in toate punctele de trecere si supravegherea sporita a frontierei de stat.

Indicatori de performanta realizati

  • Valorile de trafic inregistrate in punctele de control trecere frontiera au fost de aproximativ 50.304.000 treceri persoane (42.385.000 cetateni U.E. si 7.919.000 cetateni non-U.E.) si 13.620.000 mijloace de transport. In comparatie cu anul trecut, valorile de trafic pentru persoanele care au trecut frontiera Romaniei au crescut cu 12,8% (43.051.000 treceri persoane) iar pentru mijloace de transport cu 17,4% (11.599.000).
  • In anul 2015 au fost constatate 20.596 fapte ilegale din care 8.437 infractiuni si 12.159 contraventii.

Cele mai multe infractiuni descoperite au vizat tentativa sau trecerea ilegala a frontierei si falsul sau uzul de fals (2.992 fapte), urmate de infractiunile de natura economico-financiara, inclusiv contrabanda cu bunuri (1.578 fapte) si braconajul piscicol (1.000 fapte).
Anul trecut, la frontiera cu R. Moldova au fost depistate cele mai multe fapte de natura penala, numarul acestora reprezentand 23,3% din numarul de infractiuni constatate la frontiera Romaniei, iar cele mai multe sanctiuni contraventionale au fost aplicate la frontiera cu Serbia (23,3% din numarul total).

  • In anul 2015 nu s-a permis intrarea in tara unui numar de 4.956 cetateni straini ca urmare a neindeplinirii conditiilor legale de intrare in tara. Principalele motive pentru care a fost dispusa masura de nepermitere a intrarii in tara au fost: nu detine o viza valabila sau un permis de sedere valabil, respectiv nu poseda documentatia necesara pentru a justifica scopul si conditiile de sedere. De asemenea, in urma controalelor desfasurate nu s-a permis intrarea in tara pentru 148 cetateni straini care erau semnalati ca o amenintare pentru ordinea publica, siguranta nationala, sanatatea publica sau relatiile internationale.
  • Pe linia migratiei ilegale, politistii de frontiera au depistat in zona de competenta 1.481 cetateni straini care au incercat sa treaca ilegal frontiera, din care 936 pe sensul de intrare in tara si 545 pe sensul de iesire, mare parte dintre ei actionand ilegal la frontiera organizati in grupuri de migranti, cu sprijinul unor traficanti.
    • au fost depistate 392 grupuri de migranti in care au fost identificati 211 traficanti;
    • 175 calauze/transportatori, cetateni romani si straini, implicate in sprijinirea migrantilor in incercarea de a trece ilegal frontiera;
    • 517 dintre migrantii depistati au incercat sa treaca ilegal frontiera ascunsi in mijloace de transport.

Dintre modalitatile de incercare de intrare/iesire ilegala in/din Romania folosite mai des de migranti au fost:

  • tentativa de trecere ilegala pe frontiera "verde" sau maritima;
  • ascunderea in mijloace de transport;
  • utilizarea documentelor false/falsificate.

In ceea ce priveste nationalitatea persoanelor depistate in tentativa de trecere ilegala a frontierei, se constata ca cea mai mare parte dintre acestea provin din tari precum Siria, Afganistan, Irak, Pakistan si Iran.
In raport cu afluxul de migranti ce a afectat teritoriile statelor europene, atat membre ale Uniunii Europene, cat si state terte cum ar fi cele din Balcanii de Vest, numarul migrantilor depistati la frontierele Romaniei, in anul 2015, s-a mentinut la nivelul anilor anteriori, fara sa ne confruntam cu o presiune migrationista.
Pentru gestionarea fenomenului migrationist la frontierele Romaniei in eventualitatea unui aflux masiv de migranti, la nivelul Politiei de Frontiera Romane au fost luate o serie de masuri, dupa cum urmeaza:

  • au fost elaborate planuri de masuri in vederea prevenirii si combaterii fenomenului migrationist la frontierele Romaniei;
  • au fost create rezerve de personal din cadrul structurilor operative centrale si teritoriale, care sa suplimenteze la nevoie efectivele aflate in serviciu la frontiera cu Serbia si Bulgaria;
  • au fost identificate si transferate temporar la cele doua frontiere mijloace tehnice de mobilitate si supraveghere in vederea cresterii capacitatii operative;
  • au fost suplimentate cotele de carburanti alocate mijloacelor de mobilitate destinate supravegherii si controlului frontierei;
  • s-a participat la elaborarea unor documente de lucru comune alaturi de autoritatile/institutiile publice prevazute in HG nr.572/2008 privind constituirea grupului de coordonare a implementarii Strategiei nationale privind imigratia;
  • au fost desfasurate o serie de intalniri de lucru cu reprezentantii celorlalte structuri din cadrul M.A.I. avand ca obiectiv elaborarea unui act normativ care sa prevada pasii ce trebuie urmati in eventualitatea sosirii unui aflux masiv de migranti la frontierele Romaniei. Astfel a fost aprobata OUG 53/20015 pentru stabilirea unor masuri de gestionare, prin intermediul centrelor integrate, a situatiilor determinate de aparitia pe teritoriul Romaniei sau la frontiera a unui aflux masiv de persoane stramutate din tari terte, care nu se pot intoarce in tara de origine;
  • Politia de Frontiera a participat la activitatile desfasurate in cadrul Centrului Judetean de Conducere Integrata a Actiunilor - Timis, pentru operationalizarea taberelor temporare pentru migranti in localitatile Lunga si Moravita cu ocazia simularilor privind modul de actiune al fortelor structurilor M.A.I .in cadrul acestor tabere.

Caz semnificativ
In data de 11.04.2015, la Punctul de Trecere a Frontierei Nadlac s-a prezentat pentru efectuarea formalitatilor de frontiera, un cetatean turc conducand un autocamion cu remorca inmatriculat in Ungaria, cu care transporta obiecte de mobilier de la o societate din Turcia, pentru o firma din Franta.
Actionand in baza analizei de risc, politisti de frontiera romani au verificat atent mijlocul de transport, ocazie cu care au observat ca usa semiremorcii era intredeschisa. In urma controlului, in semiremorca TIR-ului au fost descoperite 74 de persoane (53 barbati si 21 femei) cetateni strani, care nu vorbeau limba romana si nu detineau documente de identitate.
Persoanele ascunse erau cetateni sirieni si iranieni, care intentionau sa ajunga ilegal in Franta. Cercetarile au continuat sub aspectul savarsirii infractiunilor de trafic de migranti si de tentativa de trecere ilegala a frontierei de stat.

  • Au fost constatate 208 infractiuni de natura economico - financiara si 1.370 infractiuni de contrabanda si frauda vamala, valoarea bunurilor confiscate fiind de 204,8 milioane lei. Au fost depistate 437 persoane in trecere sau tentativa de trecere ilegala a frontierei asupra carora au fost descoperite bunuri care faceau obiectul contrabandei sau traficului ilegal cu bunuri.
  • Au fost retinute in vederea confiscarii 11,1 milioane pachete tigari, cu o valoare aproximativa de 105 milioane lei, aproximativ 1.328 kg tutun si au fost identificate si destructurate 28 grupuri organizate in vederea savarsirii infractiunii de contrabanda cu tigari, in care au fost implicate 294 persoane.

Caz semnificativ
In urma unor activitati informativ-operative, desfasurate in perioada aprilie 2014 - octombrie 2015, politistii de frontiera din cadrul Inspectoratului Teritorial al Politiei de Frontiera Iasi, sub coordonarea procurorilor din cadrul D.I.I.C.O.T. - Serviciul Teritorial Iasi, cu suportul de specialitate al D.G.A. - S.T. Iasi si al Directiei de Operatiuni Speciale - I.G.P.R., au derulat actiuni specifice pentru documentarea activitatii unui grup infractional organizat care avea preocupari ilicite in sfera contrabandei cu tigari si care actiona pe raza judetului Iasi.
Gruparea avea in componenta cetateni romani si moldoveni, liderul fiind un cetatean moldovean, acesta fiind furnizorul tigarilor de pe teritoriul statului vecin si cel care organiza fiecare act de contrabanda. Acesta relationa cu beneficiarii tigarilor de pe teritoriul Romaniei cu privire la cantitatile ce urmau a fi livrate si sumele de bani pe care urma sa le primeasca. "Mana dreapta" a liderului era un alt cetatean moldovean care se ocupa de colectarea sumelor de bani si care tinea sub observatie itinerariile de deplasare a autoturismelor incarcate cu tigari, circuland deseori in postura de antemergator pentru a putea observa si semnaliza din timp eventuale patrule de politie.
Nivelul doi al grupului era constituit din 6 persoane care au actionat, sub coordonarea si indrumarea liderilor gruparii distribuind tigarile pe piata neagra din municipiul Iasi. Nivelul al treilea era constituit de 10 cetateni romani care domiciliaza in zona de frontiera a Romaniei cu Republica Moldova si care relationau direct cu liderul grupului pentru organizarea si comiterea actelor de contrabanda. Acestia primeau personal coletele cu tigari, dupa ce erau trecute peste raul Prut si ulterior le predau altor persoane care le transportau catre beneficiari. Nivelul al patrulea era constituit din alte 11 persoane racolate de membrii gruparii pentru a transporta tigarile provenite din contrabanda sau pentru a supraveghea itinerariile de deplasare, contra unor sume de bani. Unii dintre acestia au fost prinsi in flagrant. Activitatea de documentare a fost incheiata in 28 octombrie 2015, cand politistii de frontiera din cadrul I.T.P.F. Iasi sub coordonarea procurorilor, impreuna cu efective de jandarmi au efectuat 47 perchezitii domiciliare la mai multe adrese de pe raza judetului Iasi, fiind identificate 28 persoane suspecte ca facand parte din gruparea infractionala. Dupa audierea persoanelor a fost dispusa masura arestarii fata de 10 inculpati.
In urma perchezitiilor, au fost descoperite si ridicate/indisponibilizate in vederea continuarii cercetarilor 21.139 pachete tigari in valoare de 186.868 lei, 8 autovehicule (Mercedes, Volkswagen, Ford Mazda, Opel, Dacia) in valoare totala de 321.324 lei, importante sume de bani (62.773 lei, 4.420 euro si 500 dolari), 108 telefoane mobile, 102 cartele telefon, 4 laptopuri, 1 PC, 2 tablete, 1 TV LED, 8 memory stick, 1 External HD, 2 statii radio, 4 arme albe si alte obiecte/inscrisuri utile cauzei. In timpul documentarii activitatii infractionale au mai fost retinute in vederea confiscarii 31.000 pachete tigari.

  • Alte bunuri retinute in vederea confiscarii:
    • 5.441 litri de alcool;
    • 375 kg cafea;
    • 7 kg bijuterii din aur;
    • 26 kg chihlimbar;
    • 166 flori de mina.

Caz semnificativ
In data de 13.08.2015, la P.T.F. Aeroportul International Bucuresti Henri Coanda s-a prezentat pentru a intra in tara, cu o cursa din directia Istanbul, un cetatean turc. Actionand in baza analizei de risc, politistii de frontiera si lucratorii vamali au procedat la efectuarea unui control amanuntit asupra barbatului si bagajelor acestuia, ocazie cu care au fost descoperite, ascunse in geanta si nedeclarate, mai multe bijuterii din metal galben, marcate ca fiind din aur, in greutate totala de 501,28 grame. Ca urmare a celor constatate, bijuteriile au fost retinute de catre autoritatea vamala iar politistii de frontiera au intocmit barbatului dosar penal pentru savarsirea infractiunii de contrabanda.

  • Pe linia dreptului de proprietate intelectuala, in perioada analizata au fost constatate 223 fapte de natura infractionala, fiind depistate- bunuri contrafacute purtand marci internationale protejate, precum:
    • articole de imbracaminte si lenjerie;
    • produse cosmetice si de parfumerie;
    • incaltaminte.

Caz semnificativ
La inceputul lunii februarie 2015, in urma controlului efectuat de o echipa comuna formata din politisti de frontiera din cadrul Garzii de Coasta si lucratori vamali, asupra unui container sosit din China pe adresa unei societati comerciale cu sediul in Bucuresti, in P.T.F. Constanta, au fost descoperite 20.112 recipiente cu apa de toaleta si parfum, respectiv 1.560 de seturi cu produse cosmetice (apa de parfum, gel de dus si lotiune de corp), susceptibile a fi contrafacute, cu o valoare de aproximativ 3.120.000 lei daca ar fi originale. Politistii de frontiera au intocmit administratorului societatii comerciale in cauza, dosar penal pentru savarsirea infractiunilor de "punere in circulatie, fara drept, a unui produs purtand o marca identica sau similara cu o marca inregistrata pentru produse identice sau similare si care prejudiciaza titularul marcii inregistrate".

  • Alte descoperiri inregistrate in anul 2015, au fost:
    • 176 autovehicule suspecte a fi furate;
    • 45 de arme, majoritatea neletale, 2899 cartuse (majoritatea de vanatoare) si peste 16 kg de materiale pirotehnice (artificii, petarde etc.)
    • 39,16 kg canabis (din care 35,95 kg frunze de Khat), 210 grame hasis, 227.740 comprimate si 135 fiole, substante anabolizante;

Caz semnificativ
In data de 13.08.2015, la P.T.F. Aeroportul International Bucuresti Henri Coanda, pe sensul de intrare in tara, la cursa din directia Istanbul, in zona de control vamal a fost selectata pentru control o persoana de cetatenie romana care a calatorit pe ruta Addis Abeba (Etiopia) - Cairo (Egipt) - Istanbul (Turcia) - Bucuresti (Romania). Actionand in baza unei analize de risc, politistii de frontiera impreuna cu lucratorii vamali au efectuat un controlul amanuntit asupra bagajelor barbatului, fiind descoperite 18 pachete in greutate de 35,95 kg ce contineau o substanta vegetala, constand in frunze uscate si tocate. In cadrul cercetarilor preliminare, barbatul a declarat ca substanta vegetala reprezinta frunze de Khat pe care le-a achizitionat din Etiopia pentru a le transporta la Viena, in vederea comercializarii. Bunurile au fost ridicate in vederea trimiterii pentru expertizare tehnico-stiintifica la Laboratorul Central de Analiza si Profil al Drogurilor si Precursorilor din cadrul I.G.P.R. Intrucat au fost intrunite elementele constitutive ale infractiunii de introducerea in tara de droguri de risc fara drept, fapta prevazuta si pedepsita de Legea 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, persoana a fost prezentata procurorului pentru luarea masurilor legale.

  • au fost constatate 1.001 infractiuni de braconaj piscicol, aplicate 1.243 sanctiuni contraventionale in valoare de 259.200 lei si ridicate in vederea confiscarii: 112 ambarcatiuni, 71 motoare barca, 70.182 m plase monofilament, 895 unelte de pescuit, 47.413 kg peste, 328 kg icre.

Caz semnificativ
In data 04.11.2015, politistii de frontiera din cadrul Grupului de Nave Constanta, aflati in misiune pe raza Portului Turistic Tomis, au efectuat control asupra unei ambarcatiuni tip pescador sub pavilion Romania, care tocmai se intorsese din largul Marii Negre. La bordul navei se aflau cinci barbati - 1 cetatean turc si 4 cetateni romani.
In urma controlului documentelor prezentate de comandantul pescadorului, s-a constatat ca una dintre persoanele aflate la bord nu era autorizata ca operator/pescar, iar documentele de bord erau completate partial, erau nesemnate, prezentau modificari, stersaturi, taieri si adnotari, fapte care contravin prevederilor legale.
Extinzand cercetarile, politistii de frontiera au descoperit in ambarcatiune 18.182 kilograme moluste din specia rapana. Intreaga cantitate a fost ridicata in vederea confiscarii.
In cauza, politistii de frontiera au efectuat cercetari sub aspectul savarsirii infractiunilor de pescuit comercial sau sportiv fara licenta sau autorizatie de pescuit, detinere, transport sau comercializare fara documente legale a pestelui, icrelor ori produselor din peste obtinute din pescuit, detinere si folosire la pescuit de catre persoane neautorizate a uneltelor de pescuit tip comercial, precum si pentru falsificare sau distrugere a jurnalelor de bord ori de masini.

Cooperare

In anul 2015, Politia de Frontiera Romana a participat la 14 operatiuni comune, un Exercitiu de interventie rapida si 2 proiecte pilot organizate sub egida FRONTEX.

In anul 2015, P.F.R. a detasat in cadrul operatiunilor FRONTEX:

  • 242 politisti de frontiera;
  • 2 nave maritime;
  • 7 autospeciale cu termoviziune;
  • 11 echipaje canine;
  • 23 autospeciale de patrulare;
  • 43 autoturisme de serviciu;
  • aparatura de vedere pe timp de noapte si aparate portabile cu termoviziune.

In Raportul Agentiei privind contributia statelor membre la operatiunile comune FRONTEX in anul 2015 se arata ca Politia de Frontiera Romana este pe primul loc la numarul de zile de misiune desfasurate de expertii romani, respectiv acelasi loc la numarul de experti detasati cu statut S.G.O. (Seconded Guest Officers) in activitatile operationale Frontex. De asemenea, in clasamentul realizat cu privire la rezerva nationala de experti, Romania ocupa locul 5 dupa Spania, Olanda, Germania si Portugalia.

In cursul anului 2015 au fost incheiate si puse in aplicare planuri de cooperare cu structurile similare din Republica Ungara, Republica Bulgaria, Republica Moldova, Republica Serbia si Ucraina, precum si din statele membre ale Uniunii Europene, fiind desfasurate activitatile specifice conform prevederilor acestora la care au participat 637 reprezentanti ai Politiei de Frontiera.

Utilizare resurse

Dinamica de personal:

  • aproximativ 95% procent de incadrare cu personal;
  • peste 82% din personalul incadrat isi desfasoara activitatea in domeniul operativ si 18% in cadrul structurilor suport;
  • aproximativ 73% din totalul personalului isi desfasoara activitatea la frontiera externa a Uniunii Europene ( frontiera cu Ucraina, Republica Moldova, Marea Neagra si Serbia).

Pregatire profesionala:

  • 2.648 politisti de frontiera au participat la cursuri organizate de catre institutiile de invatamant ale P.F.R., M.A.I. sau firme specializate;
  • 1.909 politisti de frontiera au participat la activitati de pregatire complementare (seminarii, simpozioane, consfatuiri, operatiuni comune, sesiuni de instruire si comunicari stiintifice);
  • 270 politisti de frontiera au participat la cursuri de pregatire, specializare si perfectionare organizate sub egida FRONTEX;
  • peste 90 experti din Statele Membre au participat la cursuri si grupuri de lucru in unitatile de invatamant ale PFR, partenere FRONTEX.

Antrenare / motivare personal:

  • 1.724 politisti de frontiera recompensati;
  • 53 politisti de frontiera sanctionati disciplinar, din care 2 au fost destituiti din functia publica.

In urma masurilor implementate pe linia prevenirii si combaterii actelor de coruptie, in anul 2015, la nivelul Politiei de Frontiera Romane s-au inregistrat 172 cazuri de rezistenta la coruptie (desistari), fiind sesizate imediat structurile teritoriale D.G.A.
Cele mai semnificative cazuri au fost inregistrate la nivelul I.T.P.F. Iasi si I.T.P.F. Giurgiu, valoarea sumelor promise de catre autorii infractiunii ajungand la 4.500 de euro.

Caz semnificativ
La data de 11.05.2015, la P.T.F. Giurgiu Rutier, s-a prezentat pentru a intra in tara un cetatean turc conducand un camion incarcat cu baloti de ata, pentru o firma din Germania. La controlul de frontiera s-a constatat ca numarul sigiliului aplicat nu corespunde cu numarul sigiliului din documentul de insotirea a marfii emis de autoritatile vamale turcesti, fapt pentru care mijlocul de transport a fost selectat pentru linia a II-a de control. In urma acestei decizii, soferul turc a insistat sa ofere suma de 1.600 euro, pentru a nu fi controlat, unuia dintre politistii de frontiera care facea parte din echipa de control. In urma denuntului formulat de politistul de frontiera, impreuna cu structurile abilitate s-a organizat si realizat prinderea in flagrant a cetateanului turc in timp ce oferea cu titlu de mita, suma de 1.500 euro. Cu ocazia verificarii compartimentului de marfa, au fost descoperite ascunse 37 de persoane din care 24 barbati, 6 femei si 7 copii. Persoanele in cauza au declarat ca au trecut fraudulos din Turcia in Bulgaria, iar soferul turc i-a imbarcat in camion, contra sumei de 2.500 euro fiecare, intr-o parcare de langa Sofia, cu scopul de a ajunge in Germania. Soferul camionului, a fost cercetat sub aspectul savarsirii infractiunii de "dare de mita" si "trafic de migranti", mijlocul de transport a fost retinut iar persoanele descoperite ascunse au fost predate autoritatilor de frontiera din Bulgaria in vederea continuarii cercetarilor si stabilirea identitatilor.

Resurse materiale:

Nivelul actual de dotare asigura suportul misiunilor operative specifice Politiei de Frontiera Romane, gradul de inzestrare al mijloacelor de mobilitate si supraveghere de la structurile P.F.R. fiind cuprins intre 45 si 80%.
De asemenea, se continua actiunile de implementare si asigurare a mentenantei Sistemului Integrat de Securizare a Frontierei si s-a asigurat mentenanta sistemelor SCOMAR (Sistem de supraveghere la Marea Neagra) si SCOD (Sistemul de Supraveghere la Dunare). S-au modernizat sistemele de comunicatii voce-date si au fost executate lucrari de constructie si reabilitare la mai multe sedii ale structurilor P.F.R.

Resurse financiare:

  • Fonduri bugetare: aproximativ 900 milioane lei - s-a urmarit respectarea disciplinei financiare, asigurarea finantarii corespunzatoare, atat a activitatilor de supraveghere si control a frontierei, cat si a activitatilor financiar-logistice ale structurilor P.F.R., asigurarii echilibrului financiar intre ordonatori tertiari subordonati si incadrarea cheltuielilor in limitele creditelor aprobate.
  • Fonduri financiare nerambursabile: Politia de Frontiera Romana a gestionat proiecte finantate din Fondul Frontierelor Externe in domeniului supravegherii si controlului trecerii frontierelor, precum si proiecte finantate din alte fonduri nerambursabile (programe, mecanisme, instrumente financiare nerambursabile) pentru care finantatorii sunt Comisia Europeana, precum si alte organisme, autoritati si institutii nationale si internationale:
    • I. Programul general "Solidaritatea si gestionarea fluxurilor migratorii" Fondul pentru Frontierele Externe, care a fost derulat din anul 2010 si in care Politia de Frontiera Romana a avut calitatea de beneficiar, valoarea totala fiind de 52 milioane euro.
      In anul 2015 au fost finalizate actiunile intreprinse de P.F.R. prin Programul Anual 2013, finantate prin Fondul pentru Frontierele Externe (2007-2013). Valoarea aprobata prin Programul Anual a fost de 11,28 mil euro pentru un numar de 19 proiecte, iar valoarea platita este de 10,77 mil euro. Gradul de absorbtie al Programului Anual 2013 este de 95,41%.
    • II. Fondul de Securitate Interna - sprijina punerea in aplicare a Strategiei de securitate interna si o abordare coerenta si ampla a cooperarii in domeniul aplicarii legii, inclusiv gestionarea frontierelor externe ale UE, valoarea totala fiind de 42,34 milioane euro.
      Pentru cadrul financiar 2014-2020, prin Fondul de Securitate Interna - componenta Frontiere si Vize sunt finantate 17 proiecte care continua actiunile finantate prin Fondul pentru Frontierele Externe. In anul 2015 au fost aprobate 2 fise de proiect in valoare de 4 milioane euro pentru continuarea realizarii mentenantei Sistemului SCOMAR si a Sistemului SCOD, proiecte aflate in prezent in implementare.
    • III. Alte fonduri nerambursabile -15,36 milioane lei (programe, mecanisme, instrumente financiare nerambursabile) - la nivelul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera sunt gestionate proiecte ce vizeaza cooperarea interinstitutionala si internationala cu alte state in domeniul supravegherii si controlului frontierei.

Proiecte internationale de succes finalizate in anul 2015

  • Proiectul "Frontiere Inteligente" - SMART BORDERS, finantat de Comisia Europeana prin Agentia EU LISA, a fost finalizat in luna septembrie si a fost un succes din punct de vedere al impactului, eficientei si acuratetii datelor prelevate. P.F.R. a participat in acest proiect alaturi de alte 7 state membre, testele avand loc in 20 de puncte de trecere a frontierei dintre care 2 au fost la frontiera romana, respectiv la Sculeni si Iasi-feroviar.
  • Proiectul "Schimb de Tablouri situationale Romania - Bulgaria", proiect incheiat cu succes, finantat din Fondul Frontierelor Externe - Actiuni Comunitare.
  • 2 proiecte pentru infiintarea Unitatii de Informatii pentru Pasageri in Romania (RO UIP), respectiv pentru schimb de informatii intre unitatile infiintate in alte 5 state, finantate prin Programul ISEC si Fondul de Securitate Interna Politie - Actiuni Comunitare.
  • Proiectele EUCISE (Common Information Sharing Enviroment for Maritime Surveillance in Europe) si CISE ROM - care vizeaza o platforma comuna de realizare a schimbului de informatii in vederea supravegherii domeniului maritim al Uniunii Europene.
  • Proiectul de cooperare in domeniul migratiei ilegale si protectiei drepturilor omului cu Moldova si Ungaria, finantat prin Mecanismul Norvegian, finalizat cu succes.
  •  Totodata, Politia de Frontiera Romana coordoneaza proiectul de cercetare-dezvoltare EWISA, la care participa si autoritatile de frontiera din alte 3 state membre U.E.

De asemenea, au continuat actiunile de implementare a Programului de Detectare si Descurajare a Contrabandei Nucleare (NSDD) derulat in baza Acordului dintre Ministerul Internelor si Reformei Administrative din Romania si Departamentul Energiei din Statele Unite ale Americii cu privire la cooperarea in domeniul prevenirii traficului ilicit cu substante nucleare si alte materiale radioactive.
Programul consta in asistenta acordata Politiei de Frontiera Romane in ceea ce priveste furnizarea echipamentului si a materialelor, precum si in efectuarea instruirii si livrarilor prevazute in Acord. In anul 2015, au fost puse in functiune sistemele de detectare a materialelor nucleare si radioactive amplasate la P.T.F. Aeroport Henri Coanda Bucuresti, P.T.F. Albita si P.T.F. Stanca Costesti, in total, existand pana in prezent, 60 de sisteme fixe reprezentand portaluri de detectie a radiatiei nucleare pentru vehicule si pietoni, 108 sisteme mobile de detectie a radiatiei constand in dispozitive portabile, dozimetre si pagere, 6 autovehicule dotate cu mijloace de detectie a materialelor nucleare si radioactive si 6 detectoare portabile de radiatii (tip rucsac).

Prioritati 2016

Politia de Frontiera Romana isi propune implementarea masurilor ce vizeaza domeniul frontierei cuprinse in Programul de Guvernare, strategiile nationale, precum si actele normative comunitare.

Prioritatile Politiei de Frontiera Romane pentru anul 2016 sunt:

  • Continuarea procesului de optimizare a structurii organizatorice a Politiei de Frontiera Romane, in scopul crearii unei institutii functionale, compatibila cu structurile similare din tarile membre ale Uniunii Europene si capabila sa combata eficient fenomenele infractionale transfrontaliere;
  • Gestionarea activitatilor pe linia prevenirii si combaterii fenomenului migrationist la frontierele Romaniei;
  • Monitorizarea si evaluarea in permanenta a modului de actiune privind controlul frontierei de stat,urmarind respectarea prevederilor legale.
  • Operationalizarea UNIP prin conectarea unui numar cat mai mare de transportatori aerieni si asigurarea cooperarii cu celelalte autoritati competente in vederea procesarii datelor PNR;
  • Mentinerea fermitatii si consecventei in activitatile de prevenire si combatere a coruptiei si a faptelor de natura a aduce atingere imaginii institutiei;
  • Mentinerea la un nivel ridicat al gradului de pregatire a personalului propriu in vederea aplicarii aquis-ului Schengen;
  • Participarea politistilor de frontiera la diverse cursuri de pregatire si formare profesionala, in conformitate cu nevoile existente in indeplinirea atributiilor de serviciu;
  • Continuarea participarii la operatiunile comune desfasurate sub egida Agentiei FRONTEX, precum si la stabilirea masurilor comunitare viitoare din domeniul gestionarii frontierelor externe ale Uniunii Europene;
  • Participarea la misiunile internationale organizate sub egida Organizatiei Natiunilor Unite, Uniunii Europene sau altor organisme internationale;
  • Dezvoltarea colaborarii, in cadrul Forumului de cooperare la Marea Neagra, in special in privinta prevenirii si combaterii migratiei ilegale si a infractionalitatii transfrontaliere pe mare;
  • Mentinerea schimbului operativ de date si informatii pentru realizarea prevederilor stipulate in acordurile bilaterale incheiate de Romania cu celelalte state, privind preluarea reciproca a persoanelor aflate ilegal pe teritoriul unuia dintre statele contractante;
  • Desfasurarea activitatilor necesare pentru absorbtia la un nivel maxim a fondurilor comunitare nerambursabile destinate securizarii frontierei externe a Uniunii Europene.

Politia de Frontiera Romana este institutia specializata a statului care se ocupa de supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat ... mai departe