Condițiile generale pe care un resortisant al unui stat terț trebuie să le îndeplinească pentru a intra în România sunt cele prevăzute la art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 399/2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen), cu modificările și completările ulterioare, inclusiv în ceea ce privește obligativitatea deținerii unei vize.
În ceea ce privește cerința deținerii unei vize prevăzută de regulamentul sus-menționat, în conformitate cu prevederile Anexei II a Regulamentului (UE) 2018/1806, de stabilire a listei țărilor terțe ai căror resortisanți trebuie să dețină viză pentru trecerea frontierelor externe și a listei țărilor terțe ai căror resortisanți sunt exonerați de această obligație, cetățenii ucraineni, posesori de pașapoarte biometrice valabile, sunt exonerați de la obligația deținerii unei vize la intrarea pe teritoriul României pentru șederi a căror durată totală nu depășește 90 de zile în cursul oricărei perioade de 180 de zile.
În prezent, cetățenilor ucraineni (inclusiv cetățenii altor state, rezidenți pe teritoriul Ucrainei) care sosesc din zona de conflict li se permite intrarea în țară fără a li se solicita viză de intrare, folosind un document pe baza căruia se poate stabili identitatea. Astfel, acestora, le este permisă intrarea în țară fără îndeplinirea acestei condiții, din motive umanitare, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2016/399[1], situație aplicabilă și celor aflați în tranzit.
Totodată, menționăm faptul că persoanele care beneficiază, conform Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului[2], de protecție temporară pe teritoriul unui stat membru se pot deplasa[3], inclusiv în scopul tranzitului, într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de ședere[4], pentru o perioadă de 90 de zile în decursul unei perioade de 180 de zile. În plus, pe durata protecției temporare se va permite ieșirea din țară tuturor cetățenilor (rezidenților) ucraineni care își exercită dreptul de întoarcere voluntară pe teritoriul Ucrainei.
[1] Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European și al Consiliului din 09 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen);
[2] Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existenței unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înțelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE și având drept efect introducerea unei protecții temporare;
[3] Inclusiv în baza altor documente decât cele recunoscute de statul român pentru trecerea frontierei;
[4] În temeiul Directivei 2001/55/CE a Consiliului din 20 iulie 2001 privind standardele minime pentru acordarea protecției temporare, în cazul unui aflux masiv de persoane deplasate și măsurile de promovare a unui echilibru între eforturile statelor membre pentru primirea acestor persoane și suportarea consecințelor acestei primiri.