In anul 2006, politistii de frontiera au depistat, in punctele de trecere a frontierei si in zona de responsabilitate, 90 de autoturisme furate din strainatate.
Din analizele efectuate, s-a constatat ca traficul cu autoturisme de lux furate s-a dovedit a fi, si in anul 2006, o "activitate in voga" pentru lumea interlopa transnationala.
In 11 luni ale anului 2006, politistii de frontiera au descoperit 90 autovehicule furate, iar in perioada similara a anului 2005, au fost descoperite 50 autoturisme furate.
Efectuandu-se "un studiu al cererii si ofertei pe piata neagra a masinilor", s-a constatat ca, la categoria autoturisme de lux, cele mai cautate pe piata au fost marcile "Mercedes, BMW si Jeep", iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o detin marcile "VW, Audi si Opel".
In continuare, se mentin in top cetatenii italieni, romani, sarbi si bulgari in ceea ce priveste acest fenomen.
Cele mai multe autoturisme furate au fost depistate la frontiera cu Republica Moldova (39) si in zona de competenta a Directiei PF Constanta - judetele Braila, Constanta, Tulcea si Ialomita, unde au fost indisponibilizate 19 mjloace de transport, precum si 7 motoscutere furate din Italia.
Pentru identificarea si indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate in strainatate, sub supravegherea directa a Parchetelor, politistii de frontiera au colaborat cu partenerii italieni, spanioli, francezi si germani, realizand un schimb operativ de date si informatii si deruland actiuni informative complexe si de durata, totul fiind "justificat" de internationalizarea retelelor de trafic si chiar extinderea lor pana in Spatiul ex-sovietic (Romania fiind in prezent doar stat de tranzit).
Retelele de traficanti sunt extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din Vestul catre Estul Europei) si compuse din mai multe grupe de actiune.
In acest context trebuie subliniat faptul ca retelele sunt organizate pe doua tipuri, respectiv specializate in furtul autoturismelor de lux si cel al autoturismelor de categorie mijlocie. La randul lor acestea sunt organizate in entitati mai mici (specializate pe diverse activitati), care sunt divizate in subgrupuri cu un scop foarte clar: in cazul arestarii unuia dintre membrii bandei sa nu existe posibilitatea descoperirii si a altor persoane implicate si ulterior, a intregii retelei.
Astfel, primii pasi ai activitatii infractionale sunt facuti de catre membrii grupei de recunoastere care au ca scop identificarea masinilor "corespunzatoare cererii", locul de parcare si perioadele de stationare, etc., precum si firmele care inchiriaza astfel de autoturisme.
Ulterior, informatiile culese sunt transmise grupei tehnice care are ca obiect de activitate confectionarea documentelor false (acte de proprietate, taloane de inmatriculare, etc), a altor chei si placutelor de inmatriculare, etc., intrand in rol grupa de transport care are ca principala atributie scoaterea masinilor furate peste granite si predarea acestora la destinatia finala grupei de valorificare - comercializare. Ultima grupa este cea de siguranta si este utilizata cu precadere de infractorii italieni sau bulgari, avand ca sarcina supravegherea si derularea in toate fazele a faptelor infractionale. Cu ajutorul acestei grupe, in situatia in care unul din membrii oricareia dintre gruparile enumerate anterior este depistat sau interceptat de catre autoritatile cu competenta, imediat este anuntata organizatia criminala cu privire la "caderea verigii" respective.
Totodata, in activitatea de combatere a acestui flagel - traficul ilicit de vehicule - au fost identificate mai multe moduri de operare dintre care reamintim:
• frauda la asigurari - cu acordul
proprietarului, masina este transportata in alta tara, "spalata"
prin vanzari succesive si ulterior declarata ca fiind furata chiar
de catre proprietar,
• furtul la comanda, deturnarea sau frauda la firmele de
inchirieri - se racoleaza o persoana fara posibilitati materiale
care contra unei sume modice accepta sa deschida pe numele sau un
cont intr-o banca si implicit sa obtina o carte de credit (card),
document in baza caruia persoana inchiriaza de la firmele de
profil, autoturismul,
• ascunderea in containere - soferul prezinta documente din
care rezulta transportul unui alt tip de marfa - caroserii -
solicitand tranzitul catre un punct vamal de interior,
• eludarea legislatiei vamale prin folosirea unor chitante
vamale false.
Politia de Frontiera Romana va continua, independent sau in colaborare cu celelalte institutii cu competenta din tara si strainatate, sa intreprinda masuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infractional transfrontalier, de natura sa aduca prejudicii atat economiei nationale, cat si persoanelor de buna credinta.
Dintre cazurile inregistrate in acest an de politistii de frontiera, amintim:
26.01.2006 - BMW fabricat in 2005, furat din Italia
Un cetatean italian s-a ales cu dosar penal dupa
ce, politistii de frontiera vasluieni l-au depistat circuland la
volanul unei masini furate.
La inceputul saptamanii, in Punctul de Trecere a Frontierei Albita
s-a prezentat un cetatean italian la volanul unui autoturism marca
BMW.
In timpul verificarii documentelor, politistii de frontiera au
constatat lipsa unor elemente de siguranta din certificatul de
inmatriculare al autoturismului, astfel ca au executat verificari
complexe prin Punctul de Contact Oradea, in urma carora, ieri, a
rezultat ca autoturismul BMW 320d, an de fabricatie - 2005, este
semnalat ca fiind furat din Italia, la data de 11.01.2006.
Chiar daca cetateanul italian afirma ca a cumparat cu acte in
regula autoturismul, politistii de frontiera i-au intocmit dosar
penal pentru savarsirea infractiunilor de furt calificat, fals
material in inscrisuri oficiale, uz de fals, punere in circulatie
sau conducere pe drumurile publice a unui autovehicul
neinmatriculat si cu numar fals de inmatriculare, autoritatile
competente urmand sa dispuna masurile legale.
19.02.2006 - BMW furat din Italia
In seara de 18.02.2006, in jurul orei 21.30, la
intrarea in tara, la P.T.F. Cenad, s-a prezentat Andrei Z., de 24
ani, domiciliat in judetul Maramures, la volanul unui autoturism de
lux, marca BMW, inmatriculat in Italia.
Echipa comuna de control, formata din lucratori vamali si politisti
de frontiera, a procedat la verificarea actelor de identitate, atat
ale maramureseanului, cat ale autoturismului. Andrei Z. a prezentat
la controlul de frontiera documente din care rezulta ca acesta ar
fi proprietarul autoturismului.
Neconcordantele din actele prezentate la control, procura detinuta
de conducatorul auto datata intr-o zi in care acesta figura ca
fiind in Romania, au determinat efectuarea unor verificari
suplimentare, prin intermediul lucratorilor din cadrul Centrului de
Contact de la Oradea. Astfel, din cercetari a reiesit ca masina
figura ca fiind furata din Italia, in data de 28.01.2006.
Totodata, controlul ulterior al autoturismului a dus la
descoperirea, ascunse sub presul fata dreapta, a unui certificat de
proprietate al autoturismului, pe numele adevaratului proprietar,
cat si a altor acte apartinand vehiculului.
In baza declaratiilor maramureseanului, s-a stabilit ca Andrei Z.
primise autoturismul de la un cetatean roman, cu domiciliul in
Italia, pentru a-l aduce in Romania. Barbatul a reusit sa ajunga
pana la P.T.F.Cenad, de unde autoturismul urma sa fie preluat de
adevaratul proprietar. Acesta din urma intentiona sa valorifice
masina, imediat ce ar fi incasat polita de asigurare, in valoare de
22.000 Euro, de la firma de asigurari.
Andrei Z. a precizat autoritatilor ca primise pentru "serviciul"
prestat suma de 500 de Euro.
Politistii de frontiera i-au intocmit maramureseanului acte
premergatoare inceperii urmaririi penale pentru savarsirea
infractiunilor de complicitate la inselaciune si asociere in
vederea savarsirii de infractiuni, iar lucratorii vamali au dispus
retinerea autoturismului, in valoare de peste 25 000 Euro.
16.01.2006 - Autoturisme de lux suspectate a fi furate, depistate de politistii de frontiera galateni
Politistii de frontiera galateni au depistat 2
cetateni germani ce intentionau sa iasa din tara la volanul unor
autoturisme de lux cu numere false de inmatriculare si cu seriile
de sasiu schimbate, suspectate ca fiind furate.
Cei 2 cetateni germani s-au prezentat in PTF Oancea, la interval de
aproximativ un sfert de ora, declarand politistilor de frontiera ca
intentioneaza sa se deplaseze in R. Moldova, in interes
personal.
Primul care s-a prezentat la controlul de frontiera, in jurul orei
02.30, a fost Konstantin C., in varsta de 26 ani, care conducea un
autoturism marca VW Passat, fabricat in 1999.
Politistii de frontiera au constatat ca seria de sasiu originala a
masinii fusese decupata si inlocuita, totodata, fiind dezlipite
toate autocolantele ce contineau seria de caroserie reala. In urma
verificarilor efectuate prin intermediul Punctului de Contact de la
Oradea, s-a stabilit ca autoturismul cu datele inscrise in
certificatul de inmatriculare figura ca fiind radiat din
Germania.
Un sfert de ora mai tarziu, in acelasi punct de trecere a
frontierei, lucratorii nostri au depistat alta masina, de aceasta
data un "Audi A6", fabricat in anul 2000, condus de alt cetatean
german, insa cu aceleasi "probleme": serie de caroserie inlocuita
si numar fals de inmatriculare.
Supectate a fi furate, autoturismele, in valoare totala de
aproximativ 35.000 euro, au fost indisponibilizate, in vederea
stabilirii provenientei acestora, cercetarile fiind continuate de
politistii de frontiera pentru a depista intreaga activitate
ilegala.
Celor doi cetateni germani le-au fost intocmite actele
premergatoare pentru savarsirea infractiunilor de complicitate la
fals material in inscrisuri oficiale, uz de fals, conducerea pe
drumurile publice a unui autovehicul neinmatriculat, respectiv
pentru conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul cu numar
fals de inmatriculare, fiind prezentati parchetului teritorial, in
vederea luarii masurilor legale ce se impun.
26.04.2006 - VW furat din Germania
Un autoturism marca Wolkswagen Golf, furat din
Germania, a fost indisponibilizat de politistii de frontiera.
Politistii de frontiera constanteni, in baza datelor si
informatiilor detinute au intocmit un plan de actiune pe linia
combaterii traficului de masini furate, in cooperare cu
B.C.C.O.A.Constanta.
Astfel, a fost oprit in trafic, ieri, in jurul orei 14.00,
autoturismul marca Wolkswagen Golf, inmatriculat in Germania,
condus de cetateanul roman Dorel B., in varsta de 36 ani,
domiciliat pe raza judetului Constanta.
In urma verificarilor efectuate, s-a stabilit ca autoturismul in
cauza figureaza ca fiind furat din Germania. Imediat, s-a luat
masura indisponibilizarii vehiculului la sediul Directiei Politiei
de Frontiera Constanta, pana la finalizarea cercetarilor.
Soferului i s-au intocmit actele premergatoare urmaririi penale
pentru savarsirea infractiunii de complicitate la furt, care a fost
inaintata, spre solutionare, procurorilor.