Evaluarea activităţii Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara pe anul 2021

Ieri, 02.02.2022 la sediul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara s-a desfăşurat “Evaluare a activităţii Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara pe anul 2021”.

În anul 2021, Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara a urmărit gestionarea eficientă a activităţilor specifice pentru identificarea, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi infracţionalităţii transfrontaliere înregistrate în zona de competenţă, asigurarea unui climat de ordine și siguranță publică în zona de competență, transparență și deschidere către cetățean, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

REZULTATE OBŢINUTE ÎN ANUL  2021:

 ÎN DOMENIUL OPERATIV

Date statistice privind traficul de călători şi mijloace de transport în P.T.F.-uri

În anul 2021, valorile traficului de călători înregistrate în punctele de control a trecerii frontierei de pe raza de competenţă a inspectoratului, au fost de aproximativ 1.666.600 persoane în creștere cu 40  % faţă de aceeași perioadă a anului precedent.

Cel mai tranzitat punct de trecere a frontierei a fost P.T.F. Cenad (aproximativ 419.000 treceri persoane), urmat de P.T.F. Porțile de Fier I (cu peste 410.000 treceri persoane), P.T.F Moravita (aprox. 400.000 persoane), P.T.F. Jimbolia (peste 250.000 persoane) si P.T.F. Naidas (peste 71.000 persoane).     

În perioada analizată, valorile de trafic pentru mijloacele de transport înregistrate în punctele de trecere a frontierei de stat au fost de 760.667 mijloace de transport, cu 33% mai mari comparativ cu anul 2020.

În vederea fluidizării traficului, concomitent cu asigurarea unui control eficient al documentelor de călătorie şi al bunurilor transportate de călători, au fost întreprinse măsuri pentru derularea unui control operativ şi civilizat, fiind dispuse suplimentarea personalului care-şi desfăşoară activitatea la controlul documentelor şi creşterea numărului arterelor de control de pe ambele sensuri de intrare/ieşire din ţară, atunci când situaţia a impus-o.

Pe fondul instituirii stării de alertă la nivel național, la nivelul inspectoratului teritorial în punctele de trecere a frontierei, polițiștii de frontieră au acordat în permanență sprijinul necesar reprezentanților Direcțiilor de Sănătate Publică în vederea implementării măsurilor de carantină / izolare față de cetățenii români sau străini care au sosit din zone cu risc epidemiologic;

Acte ilegale

În anul 2021au fost constatate un număr de 1952 de infracțiuni săvârșite de 6570 persoane în creștere cu 25% comparative cu anul 2020, când au fost constatate un număr de 1559 infracțiuni.

Au fost, de asemenea, constatate un număr de 638  persoane care au săvârşit contravenţii, un număr de 366 persoane au fost sancţionate cu avertisment iar 272 persoane au fost sancţionate cu amenzi contravenționale, cu o valoare totală aplicată de  170.652  lei.   

INFRACŢIONALITATEA TRANSFRONTALIERĂ

Traficul cu stupefiante

În anul 2021, au fost înregistrate 18 infracţiuni de trafic de stupefiante cu 13 făptuitori. Cele mai multe infracţiuni au fost descoperite la S.P.F. Moravița – 6 infracţiuni.

Au fost descoperite:

-  385 pastile, medicamente  interzise

-  5,5  kg. amfetamină,

-  271 grame  cannabis.

MIGRAŢIE ILEGALĂ

În anul  2021 s-a constatat o creştere semnificativă a numărului de persoane care au fost depistate la intrarea în România, venind din  R.Serbia. Pentru prevenirea şi combaterea acestui migraţiei ilegale, la graniţa cu Sebia, se acționează în mod constant, cu forţe şi mijloace proprii, pentru destructurarea rețelelor de migrație ilegală manifestată la frontieră, migranții fiind interesați să ajungă în municipiul Timișoara sau direct spre frontiera cu Ungaria și, ulterior, în țările din vestul Europei.

La frontiera cu Serbia acționează în continuare rețele transfrontaliere de trafic de migranți, aceștia fiind preluați de la frontieră de către cetățeni români, în grupuri mari pentru a-i transporta până în țara de destinație din Vestul Europei.

România este o ţară de tranzit pentru migranţi, pe ruta Balcanilor de Vest, unde aceştia rămân pentru perioade scurte de timp, solicită o formă de protecţie (azil) şi până la primirea unui răspuns definitiv din partea autorităţiilor, se organizează pentru a ajunge în ţările de destinaţie.

Municipiul Timişoara, este un loc predilect de tranzit atât pentru migranţi cât şi pentru traficanţii de migranți, datorită poziţiei sale geografice şi a existenţei Centrului Regional de Cazare şi Proceduri pentru Solicitanţii de Azil Timişoara unde  migranţii sunt cazaţi temporar până la clarificarea situaţiei juridice şi în apropierea Autostrăzii A1 Bucureşti-Nădlac- Szeged.

La frontiera cu Serbia, poliţiştii de frontieră români, în cooperare cu organele de frontieră ale R.Serbia, acţionează pentru depistarea timpurie a migranţilor astfel încât să  prevină intrarea acestora în România prin trecere frauduloasă a frontierei de stat.

Securizarea frontierei externe a Uninunii Europene a fost realizată în principal prin creşterea capacităţii de reacţie la observarea activităţilor pregătitoare desfăşurate de migranţi încă de pe teritoriul Serbiei, prin suplimentarea dispozitivului de supraveghere a frontierei, folosirea tehnicii de observare şi detecţie şi buna cooperare cu organele de frontieră ale statului vecin.

În anul 2021, comparativ cu anul 2020 s-a înregistrat o creştere cu 116% a numărului total de  persoane care au acţionat la frontieră şi faţă de care au fost luate măsuri de prevenire a trecerilor frauduloase. În anul 2021 a fost prevenită trecerea ilegală din Serbia în România a unui număr de aproximativ 75.000 de migranți, față de aproximativ 35.000 în anul 2020.

Constatăm că, în anul 2021,  aproximativ 93% din migranţi,  au  încearcat să intre fraudulos din Serbia în România prin zona de competenţă a inspectoratului de pe raza judeţului Timiş.

Migranţii acţionează atât noaptea cât şi ziua, sunt îndrumaţi de către călăuze sau se deplasează singuri cu ajutorul unor aplicaţii instalate pe telefoanele mobile. Se deplasează în gupuri de câte 4-10 persoane şi au ca scop intrarea pe teritoriul României, fără a fi depistaţi, deplasarea spre Ungaria şi ulterior spre ţări din vestul Europei.

Au fost luate măsuri pentru suplimentarea personalului şi a tehnicii de supraveghere şi detectare şi a fost intensificat schimbului de date şi informaţii cu autorităţile de frontieră din Serbia.

La nivelul graniței cu Serbia, în anul 2021 au fost înregistrate peste 650 de cazuri de treceri frauduloase ale frontierei de stat fiind depistati de structurile Poliţiei de Frontieră  aproximativ 7.600 de migranţi,  în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2020, când au fost depistați aproximativ 6.000 migranți de către structurile P.F.R.

Un alt fenomen care s-a aflat în atenţia conducerii inspectoratului teritorial a fost trecerea frauduloasă a frontierei de stat cu barca/ ambarcaţiunea peste Dunăre  în zona de competenţă a I.T.P.F. Timişoara în judeţele Mehedinţi şi Caraş Severin. Au intrat fraudulos din Serbia în România peste Dunăre cu barca un număr de 575 de migranţi, în creştere faţă de anul 2020 când au trecut 108 migranţi.

În anul 2021, 52 %  dintre migranţii care au intrat în România prin trecere fraudulosă a frontierei de stat şi au fost depistaţi de către structurile I.T.P.F. Timişoara, provin din Afganistan, dar si din alte state precum Bangladesh, India, Siria,  Turcia, Pakistan,  Irak, Somalia si Eritreea.

În anul 2021 au fost depistaţi în tentativă de trecere frauduloasă a frontierei de stat un număr de 83 de migranţi,  în scădere cu 25 % față de anul 2020.

 

Un element de noutate comparativ cu anii anteriori îl constituie tentativa de intrare în România a migranţilor prin P.T.F. ascunşi în mijloace de transport sau prin încercare de substituire.  

În acest sens au  fost depistaţi 13 migranţi la intrarea în România prin P.T.F. astfel;

P.T.F. Porţile de Fier I  - 8 cetăţeni Bangladesh ascunşi întru-un automarfar

P.T.F. Jimbolia -  4 cetăţeni Turcia cu vize false

P.T.F. Moraviţa – 1 cetăţean Tunisia  - document fals. 

 

COMBATEREA INFRACŢIUNILOR DE TRAFIC DE MIGRANŢI

Traficul de migranţi este printre cele mai profitabile şi în continuă creştere arii de infracţionalitate organizată transnaţională. Traficul de migranţi a devenit una din cele mai extinse forme de manifestare a criminalităţii transnaţionale, care generează profituri uriaşe pentru organizaţiile criminale.

În anul 2021, constatăm o creştere cu 27 %, a  numărului de persoane care au fost implicate în traficul de migranţi,  un număr de 150 traficanţi au fost identificaţi şi cercetaţi, în creştere cu  40 faţă de anul 2020 când au fost identificaţi şi cercetaţi un număr de  107 de traficanţi (facilitatori).

Împotriva celor 150 de persoane identificate au fost dispuse măsuri preventive după cum urmează:

   - 41   au fost cercetate în liberate  - (52 în anul  2020)

   -   7   reţinute  - (5 în anul  2020)

   - 63   s-a instituit măsura control judiciar - (27 în anul  2020)

   - 39   arestaţi preventiv - (20 în anul  2020)

Caz semnificativ

În data de 12.11.2021, poliţiştii de frontieră din cadrul Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Timiș în cooperare cu polițiști din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Deta au declanşat o acţiune specifică pe linia combaterii migraţiei ilegale în vederea documentării activității infracționale a persoanelor implicate în adăpostirea și transportul migranților din zona de frontieră în municipiul Timișoara.

Astfel, polițiștii de frontieră au efectuat activități specifice, ocazie cu care au observat un autoturism marca Ford și un BMW, care se deplasau pe DN59B din direcția Banloc spre localitatea Deta și ulterior pe E70 spre municipiul Timișoara, acestea fiind suspecte că ar fi implicate în activități infracționale privind traficul cu migranți.

În jurul orei 12.30 cele două autoturisme au fost interceptate și oprite de către polițiștii de frontieră la intrarea în municipiul Timișoara.

La verificările efectuate asupra celor două mijloace de transport, poliţiştii de frontieră au constatat faptul că în interiorul autoturismului Bmw, condus de o femeie cetățean român S.M., în vârstă de 42 de ani se aflau, opt cetățeni străini, fără documente de identitate asupra lor, iar în celalălalt autoturism marca Ford, condus tot de un cetățean român P.C., în vârstă de 44 de ani, nefiind găsite alte persoane, acesta având rol de antemergător. 

Persoanele în cauză au fost conduse la sediul instituţiei pentru cercetări unde li s-a făcut triajul epidemiologic de către echipajul medical sosit la faţa locului.

În urma verificărilor, poliţiştii de frontieră au stabilit faptul că cei opt cetățeni străini sunt din India, toți bărbați, cu vârste cuprinse între 22 și 30 ani.

La cercetări, cetăţenii străini au declarat că au trecut ilegal frontiera din Serbia în România, pe jos, pe la frontiera verde și că intenționau să ajungă cu sprijinul celor doi cetățeni români, în municipiul Timișoara contra sumei de 50 de euro de persoană.

Extinzând cercetările, seara trecută, în jurul orei 20:00, în baza mandatului de percheziţie emis de un judecător de drepturi şi libertăţi din cadrul Tribunalului Timiş, poliţiştii de frontieră au efectuat o percheziţie domiciliară la un imobil din localitatea Banloc, judeţul Timiş, la domiciliul numitei S.M.. Cu această ocazie, au fost descoperite  într-un garaj, 16 persoane dintre care 13 indieni, 2 afgani și un pakistanez cu vârste cuprinse între 18 şi 41 de ani, fără documente asupra lor. La faţa locului a fost solicitată intervenţia unui echipaj medical, care a efectuat triajul epidemiologic al cetăţenilor străini, după care au fost conduși la sediul instituţiei pentru cercetări.

În cauză, polițiștii de frontieră efectuează cercetări, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Timiş, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de trecere frauduloasă a frontierei de stat și de trafic de migranţi, pentru cei doi cetățeni români.

Totodată pe numele acestora, judecătorul de dreptul si libertăţi din cadrul Tribunalului Timiş a admis propunerea procurorului de caz, fiind dispusă cercetarea în stare de arest preventiv pentru 30 de zile.

Cooperare interinstituțională şi internaţională  

În  anul 2021, poliţistii de frontiera din cadrul I.T.P.F. Timisoara au  desfăşurat acţiuni si misiuni cu toate  structurile MAI, de pe raza de competenţă a ITPF Timişoara. Principalele activități de cooperare internațională realizate în anul 2021 au fost şedinţele anuale de frontieră, întâlniri lunare de lucru cu ţările vecine, întrevederi de frontieră pentru schimb de date şi informaţii, precum şi cercetări şi verificări în comun.

Începând cu data de 27.01.2021, în zona de responsabilitate a I.T.P.F. Timișoara, la frontiera terestră cu Serbia se derulează Operațiunea Comună ”Activități Operaționale Flexibile la Frontierele Terestre 2021, acțiune care se desfășoară la nivelul a 9 sectoare de la frontiera terestră și vizează prevenirea și combaterea migrației ilegale pe acest segment de frontieră externă a Uniunii Europene.

Resurse umane

Conform dinamicii de personal realizată la data de 31.12.2021, procentul de încadrare, raportat la numărul posturilor prevăzute, este de 82% fapt care demonstrează îndeplinirea obiectivului instituţional programat la începutul anului.

Obiective 2022:

Pentru anul  2022, prin  intremediul  Planului anual cu principalele activități al I.T.P.F. Timişoara au fost stabilite un număr de 10 obiective principale:

  1. Gestionarea eficientă a activităţilor specifice pentru identificarea, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi infracţionalităţii transfrontaliere înregistrate în zona de competenţă la frontiera cu Republica Bulgaria, Republica Serbia şi Ungaria;
  2. Aplicarea acquisului Schengen la nivelul structurilor I.T.P.F. Timişoara în activitatea de supraveghere şi control a trecerii frontierei;
  3. Implementarea unui management organizatoric dinamic şi flexibil, care să permită modernizarea permanentă a inspectoratului teritorial, în acord cu cerinţele naţionale şi comunitare;
  4. Eficientizarea managementului resurselor umane, logistice şi financiare, asigurarea necesarului de resurse umane, tehnică, mijloace de mobilitate terestră şi navală, alte echipamente specifice şi bunuri materiale, pentru îndeplinirea misiunilor specifice de către toate structurile proprii;
  5. Creşterea gradului de siguranţă a cetăţenilor prin asigurarea unui climat de ordine şi siguranţă publică în zona de competenţă, transparenţă şi deschidere către cetăţean;
  6. Cooperarea permanentă pe criterii eficiente cu organele similare ale statelor vecine, Oficiul European de Poliţie - EUROPOL, Agenţia Europeană a Poliţiei de Frontieră şi Gărzii de Coastă - FRONTEX), în vederea gestionării problematicilor specifice comune şi combaterii criminalităţii organizate transnaţionale.
  7. Asigurarea şi menţinerea unui nivel înalt de supraveghere şi control la frontieră, inclusiv prin accesarea de fonduri europene pentru dezvoltarea unor programe de pregătire la nivelul standardelor europene şi achiziţionarea unor echipamente şi tehnologii moderne.
  8. Consolidarea capacităţilor de prevenire şi combatere a migraţiei ilegale şi a criminalităţii transfrontaliere.
  9. Securizarea frontierei, în special a celei care este frontieră externă a Uniunii Europene, în vederea combaterii migraţiei ilegale, traficului de persoane, contrabandei cu produse accizabile sau contrafăcute şi a altor riscuri cu impact asupra securităţii naţionale
  10. Întărirea capacităţii de răspuns a inspectoratului teritorial în faţa unui aflux de imigranţi la frontiera cu R.Serbia.

CONCLUZII

Considerăm că prin activitatea desfăşurată pe parcursul anului 2021, obiectivele şi indicatorii de performanţă asumaţi au fost îndepliniţi.

Misiunile executate în sistem integrat în Municipiul Timişoara în anul 2021, depistarea şi măsurile dispuse de către procurorii de caz împotriva traficanţilor au determinat o descurajare a fenomenului şi o scădere semnificativă a indicatorilor pe linie de migraţie la finalul anului 2021.

A scăzut de asemenea numărul de migranţi solicitanţi de azil care părăsesc centrele de cazare din ţară şi care folosesc Timişoara ca loc de cazare şi organizare în vederea trecerii frontierei de stat în Ungaria cu scopul de ajunge în ţări din vestul Europei.

Evidențiem în mod deosebit activitatea depusă la nivelul turelor de serviciu din cadrul sectoarelor poliției de frontiera, precum şi activitatea structurilor de P.C.M.I.I.T. care prin efortul depus au făcut posibilă atingerea acestor rezultate.

Remarcăm continuitatea în buna cooperare cu structurile poliției naționale, jandarmeriei, I.G.I., Direcției regionale de informații, Serviciului Județean de Protecție Internă, serviciilor județene anticorupție pentru gestionarea situației operative, la frontiera cu Serbia.

Apreciem coordonarea și sprijinul acordat de către unitățile de parchet în activitatea de cercetare penală desfășurată la nivelul instituției noastre, de natură a descuraja infracționalitatea transfrontalieră sub toate formele ei.

În anul 2021, activitatea Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara se evidențiază prin îndeplinirea indicatorilor de eficiență la un nivel ridicat, comparativ cu perioada similară a anului precedent

Conducerea își propune realizarea unui climat de muncă care să poată creea performanță profesională, să prevină săvârșirea unor abateri disciplinare sau fapte de natură penală în rândul personalului, să multiplice cunoștințe, să dezvolte și să formeze deprinderi necesare desfășurării activității de supraveghere și verificare la frontiere la nivelul impus de standardele europene. Considerăm că personalul din cadrul inspectoratului şi-a îndeplinit atribuţile ce îi revin cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi a faptelor specifice criminalităţii transfrontaliere săvârşite în zona de competenţă.

Politia de Frontiera Romana este institutia specializata a statului care se ocupa de supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat ... mai departe