COMUNICAT DE PRESĂ
29 august 2025
Semnarea contractului de finanțare pentru proiectul
MigraMI – Migrants management enhance initiative - ROMD00167
La data de 29 iulie 2025 a fost semnat contractul de finanțare nr. 150613 aferent proiectului MigraMI – Migrants management enhance initiative - ROMD00167, finanțat prin Programul de cooperare Interreg NEXT Romania – Republica Moldova 2021-2027. În cadrul proiectului, Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi are calitatea de Lider de proiect, alături de partenerul Inspectoratul General al Poliției de Frontieră al Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova (partenerul nr. 1) și Inspectoratul General pentru Migrație al Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova (partener nr. 2). Proiectul MigraMI se va desfășură în perioada 30.07.2025 – 29.07.2027, cu o durată de implementare de 24 de luni.
Proiectul are un buget total de 657.130,12 Euro, din care 591.417,09 Euro finanțare externă nerambursabilă (90%) și 65.713,03 Euro contribuție proprie a partenerilor (10%). Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi va gestiona un buget de 292.951,23 Euro, din care 263.656,10 Euro finanțare externă nerambursabilă și 29.295,13 Euro cofinanțare națională. Inspectoratul General al Poliției de Frontieră al Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova va gestiona un buget de 273.515,13 Euro, din care 246.161,61 Euro finanțare externă nerambursabilă și 27.351,13 Euro cofinanțare națională. Inspectoratul General pentru Migrație al Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova va gestiona un buget de 90.663,76 Euro, din care 81.597,38 Euro finanțare externă nerambursabilă și 9.066,38 Euro cofinanțare națională.
Obiectivul general al proiectului implică îmbunătățirea siguranței și securității la frontiera România – Republica Moldova prin prevenirea și combaterea migrației ilegale, consolidarea capacității instituționale a autorităților de frontieră și implementarea unui sistem modern de gestionare a fluxurilor de migranți. Acest lucru va fi realizat prin stabilirea unui cadru de cooperare, facilitarea sesiunilor comune de formare axate pe tehnici de gestionare a frontierelor și realizarea de investiții strategice în echipamente specializate. Prin promovarea cooperării, furnizarea de formare cuprinzătoare și achiziționarea de echipamente de ultimă generație, proiectul își propune să consolideze în mod semnificativ eficacitatea și eficiența eforturilor de control la frontieră.
Obiectivul specific al proiectului este îmbunătățirea siguranței și securității în zona de frontieră România – Republica Moldova prin dezvoltarea unui cadru comun de cooperare și formare în domeniul gestionării frontierelor, cu accent pe prevenirea și combaterea migrației neregulamentare, și investiții în echipamente specializate pentru autoritățile de aplicare a legii din România și Republica Moldova.
În cadrul acestui proiect Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Iași va achiziționa două unități mobile de control la frontieră echipate pentru controlul documentelor, prelevarea amprentelor digitale, screening și verificarea bazelor de date, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră al Republicii Moldova va achiziționa un centru mobil de comandă dotat cu tehnologie modernă și inteligentă pentru colectarea și analiza datelor, iar Inspectoratul General pentru Migrație al Republicii Moldova un vehicul specializat pentru transportul migranților, necesar gestionării în siguranță a persoanelor reținute.
Prin aceste investiții, proiectul consolidează cooperarea dintre România și Republica Moldova, prin punerea în aplicare a unui plan comun de acțiune pentru gestionarea migrației și prin desfășurarea de acțiuni comune la frontieră. Totodată, se urmărește dezvoltarea capacității instituționale a autorităților implicate, prin programe de instruire și schimburi de bune practici, care să sprijine o abordare unitară și eficientă în domeniul controlului frontierelor și al migrației.
De asemenea, în cadrul proiectului vor fi organizate trei ateliere de lucru la Iași și Chișinău. Primele două vor reuni câte 20 de participanți și vor avea ca scop elaborarea și testarea planului comun de acțiune. Cel de-al treilea atelier va include și un exercițiu practic, la care vor lua parte 35 de participanți, pentru a valida cadrul teoretic stabilit și a evalua aplicarea în practică a echipamentelor specializate achiziționate.
Conținutul acestui material este responsabilitatea exclusivă a proiectului: MigraMI – Migrants management enhance initiative - ROMD00167 și nu reflectă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a structurilor de management ale Programului Interreg NEXT România-Republica Moldova.
Informații suplimentare pot fi obținute de la persoana de contact:
Subcomisar de poliție VATAVU Daniel - Claudiu – ofițer implementare proiect
Email: cfen.itpf.iasi@igpf.ro
Mobil: 0751.248.013.
Data publicării: 29 august 2025.