Aderarea la Spațiul Schengen
Spatiul Schengen reprezinta o zona de libertate de miscare, unde controalele la frontierele interne ale statelor semnatare au fost eliminate si a fost creata o singura frontiera externa, unde controalele se desfasoara conform unui set de reguli clare.
Aderarea unei tari la spatiul Schengen are ca efect ridicarea controalelor intre frontierele interne dintre statele membre Schengen, care aplica in intregime acquis-ul Schengen, fiind creata o singura frontiera externa, unde controalele se desfasoara conform unui set de reguli clare in materie de vize, migratie, azil, precum si masuri referitoare la cooperarea politieneasca, judiciara sau vamala.
Ridicarea controalelor la frontierele interne se aplica numai in temeiul unei decizii europene adoptate de Consiliu in acest sens si dupa verificarea, in conformitate cu procedurile de evaluare Schengen aplicabile in materie, a indeplinirii conditiilor necesare aplicarii tuturor elementelor de acquis Schengen.
Ulterior acestei decizii, trecerea frontierei interne Schengen se poate realiza fara restrictii, putand fi asemanata cu o calatorie in interiorul tarii. Cu toate acestea, dreptul statelor membre de a impune necesitatea detinerii unui document de identitate valabil nu este afectat.
De asemenea, din motive de ordine publica sau securitate nationala, controalele la frontierele interne Schengen pot fi reintroduse pentru o perioada limitata de timp, cu notificarea prealabila a Comisiei Europene si a celorlalte state membre Schengen.
Avand in vedere ca eliminarea controalelor la frontiere poate conduce la cresterea pericolelor pentru securitatea interna a tarilor implicate, una din masurile compensatorii pentru protectia propriilor cetateni este cooperarea politieneasca transfrontaliera, intre toate statele contractante. Aceasta cooperare este facilitata in special prin infiintarea serviciilor comune ale politiei, vamii si politiei de frontiera (in cadrul centrelor, birourilor, punctelor comune de contact) si prin utilizarea S.I.S.
Romania, in demersurile sale pentru aderarea la acest spatiu - etapa ulterioara celei de aderare la Uniunea Europeana - este in stadiul in care trebuie sa demonstreze ca are capacitatea de a implementa acquis-ului Schengen, intr-o maniera uniforma, corecta, consistenta si eficienta.
In vederea indeplinirii masurilor si actiunilor specifice necesare respectarii angajamentelor pentru aderare la spatiul Schengen, la nivel national, a fost adoptata Strategia nationala privind aderarea la spatiul Schengen pentru perioada 2008-2011, document ce contine directiile de actiune pe care autoritatile si institutiile cu responsabilitati in domeniu le au de urmat pana in luna martie 2011 (data propusa pentru aderare), precum si obiectivele strategice si cele specifice urmarite, resursele financiare, implicatiile juridice, procedurile de monitorizare si evaluare, riscurile identificate si consecintele aderarii.
Principalele directii de actiune identificate in procesul de aderare a Romaniei la spatiul Schengen sunt urmatoarele:
-
implementarea acquis-ului Schengen:
-
obiective:
-
armonizarea legislativa si implementarea celor mai bune practici si recomandari elaborate la nivel european in domeniul Schengen:
-
crearea cadrului legislativ in vederea eliminarii controalelor la viitoarele frontiere interne;
-
asigurarea cadrului legislativ in vederea intaririi controlului la frontierele externe, a supravegherii zonei de frontiera externa si luptei impotriva criminalitatii transfrontaliere;
-
continuarea demersurilor privind incheierea acordurilor de mic trafic cu statele terte vecine;
-
asigurarea cadrului legislativ in vederea armonizarii complete a politicii nationale in domeniul vizelor cu cea a Uniunii Europene prin implementarea prevederilor specifice acquis-ului Schengen;
-
armonizarea cadrului legislativ privind regimul strainilor in vederea indeplinirii criteriilor de aderare la spatiul Schengen;
-
dezvoltarea cadrului legislativ si a procedurilor necesare pentru indepartarea strainilor, inclusiv prin implementarea prevederilor acordurilor de readmisie;
-
asigurarea cadrului legislativ in vederea implementarii prevederilor Schengen in domeniul azilului;
-
dezvoltarea cadrului legislativ si a procedurilor necesare implementarii prevederilor Schengen in domeniul cooperarii politienesti;
-
dezvoltarea de bune practici in domeniul cooperarii judiciare in materie penala;
-
asigurarea cadrului legislativ si a procedurilor necesare implementarii prevederilor Schengen in domeniul armelor de foc si munitiilor;
-
asigurarea cadrului legislativ si a procedurilor necesare implementarii prevederilor Schengen in domeniul substantelor stupefiante si psihotrope si al precursorilor acestora;
-
dezvoltarea cadrului legislativ care asigura implementarea S.I.S. in Romania;
-
armonizarea legislatiei, a reglementarilor si practicilor nationale cu acquis-ul Schengen din domeniul protectiei datelor personale;
-
dezvoltarea instrumentelor juridice, inclusiv a procedurilor operative-standard in vederea intaririi cooperarii bilaterale cu statele membre ale Uniunii Europene / Schengen, in problematica specifica atasatilor de afaceri interne si a ofiterilor de legatura pe probleme de migratie;
-
asigurarea cadrului institutional necesar aderarii la spatiul Schengen:
-
relocarea personalului din punctele de trecere a frontierei situate pe viitoarea frontiera interna, in contextul ridicarii controlului specific la acest tip de frontiera a Uniunii Europene;
-
dezvoltarea capacitatii institutionale a Ministerului Afacerilor Externe in context Schengen;
-
dezvoltarea capacitatii institutionale a structurilor cu competente in domeniul cooperarii politienesti si al cooperarii judiciare, in context Schengen;
-
crearea si dezvoltarea capacitatii institutionale a structurilor cu atributii in gestionarea Registrului central de investigatii si cercetare in domeniul drogurilor si al infractiunilor conexe;
-
crearea Centrului national SIS si incadrarea personalului adecvat care sa asigure exploatarea, monitorizarea si intretinerea N.S.I.S. II;
-
dezvoltarea institutionala a Biroului SIRENE, in vederea asigurarii unui schimb eficient de date si informatii cu alte birouri nationale SIRENE din statele membre Schengen, precum si cu autoritatile de aplicare a legii implicate, respectiv cu alte autoritati competente din Romania, in conformitate cu standardele acquis-ului Schengen si cu cele mai bune practici din domeniu;
-
dezvoltarea institutionala a A.N.S.P.D.C.P. in vederea indeplinirii la standarde Schengen a activitatilor de control si supraveghere in domeniul protectiei datelor personale;
-
dezvoltarea infrastructurii si a procedurilor necesare indeplinirii criteriilor de aderare la spatiul Schengen:
-
obiective:
-
asigurarea din punct de vedere tehnic si administrativ a tuturor conditiilor necesare indeplinirii cerintelor acquis-ului Schengen:
-
pregatirea pentru implementarea masurilor necesare in vederea eliminarii controalelor la viitoarele frontiere interne;
-
operationalizarea activitatii in porturi si aeroporturi conform cerintelor acquis-ului Schengen;
-
asigurarea conditiilor tehnico-administrative in vederea punerii in circulatie a colantelor de viza si formularelor de viza tip Schengen;
-
introducerea datelor biometrice in documentele de calatorie si asigurarea conditiilor tehnico-administrative in vederea punerii in circulatie a documentelor care atesta rezidenta in conformitate cu standardele Uniunii Europene;
-
consolidarea capacitatii administrative si modernizarea consulatelor, precum si dotarea institutiilor cu competente in domeniul imigratiei cu aparatura necesara indeplinirii atributiilor specifice, inclusiv crearea unor baze de date adecvate, in conformitate cu prevederile acquis-ului Schengen relevant;
-
asigurarea conditiilor tehnico-administrative pentru implementarea componentei nationale a Sistemului Informatic privind vizele;
-
asigurarea conditiilor tehnico-administrative pentru participarea la mecanismul de stabilire a statului membru responsabil cu examinarea cererilor de azil, inclusiv prin compatibilizarea sistemelor informatice specifice-DubliNet si EURODAC;
-
operationalizarea Biroului SIRENE si a structurilor cu competente Schengen in domeniul cooperarii politienesti;
-
modernizarea si dezvoltarea infrastructurii de management al datelor (comunicatii si informatica);
-
asigurarea echipamentului operativ specific la nivelul structurilor cu competente in domeniul combaterii traficului de substante stupefiante si psihotrope si de precursori ale acestora;
-
operationalizarea sistemului de prelucrare a datelor cu privire la evidenta armelor, a detinatorilor legali de arme, precum si a operatiunilor cu arme si munitii;
-
asigurarea conditiilor tehnico-administrative pentru implementarea N.SIS II si modernizarea celorlalte sisteme informatice nationale cu relevanta in domeniul Schengen, in vederea asigurarii compatibilitatii cu acesta;
-
realizarea copiei nationale a bazei de date a CS.SIS II si conectarea N.SIS II la CS.SIS II;
-
asigurarea conditiilor tehnico-administrative pentru prelucrarea datelor cu caracter personal in cadrul procedurilor si activitatilor cu relevanta Schengen, in conformitate cu reglementarile comunitare in domeniul protectiei persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
-
pregatirea profesionala:
-
obiective:
-
pregatirea profesionala a personalului institutiilor/structurilor implicate in procesul de aderare a Romaniei la spatiul Schengen:
-
cunoasterea continutului documentelor strategice privind cooperarea Schengen;
-
asigurarea cunostintelor si formarea deprinderilor necesare pentru dezvoltarea capacitatii personalului de cooperare in domeniul Schengen;
-
transmiterea informatiilor privitoare la acquis-ul Schengen;
-
cunoasterea procesului de evaluare Schengen;
-
pregatirea personalului pentru aplicarea procedurilor de lucru specifice;
-
asigurarea cunoasterii limbilor straine necesare indeplinirii atributiilor in domeniul Schengen;
-
asigurarea cunostintelor si formarea deprinderilor de operare a tehnicii destinate indeplinirii atributiilor si misiunilor in domeniul Schengen.
Procesul de evaluare Schengen consta in verificarea indeplinirii tuturor conditiilor necesare implementarii depline a acquis-ului Schengen. Domeniile evaluate in cadrul acestui proces vor fi:
-
frontiere maritime, aeriene si terestre;
-
cooperare politieneasca;
-
vize;
-
protectia datelor cu caracter personal;
-
S.I.S.
Politia de Frontiera Romana - ca institutie specializata a Ministerului Administratiei si Internelor, cu atributii in supravegherea si controlul trecerii frontierei, prevenirea si combaterea migratiei ilegale si a faptelor specifice criminalitatii transfrontaliere, respectarea regimului juridic al frontierei de stat, pasapoartelor si strainilor etc. - are responsabilitatea asigurarii unui inalt nivel de supraveghere si control a viitoarelor frontiere externe Schengen, cu aplicarea normelor si regulilor comunitare in acest sens.
Pentru aceasta, se depun eforturi sustinute atat in ceea ce priveste continuarea procesului de armonizare legislativa, cat si pe linia constructiei institutionale, instruirii personalului propriu, implementarii unor politici si concepte manageriale moderne, optimizarii procedurilor de lucru etc.
De asemenea, se urmareste permanent dezvoltarea cooperarii interinstitutionale interne si externe, precum si cresterea capacitatii tehnico-operative a P.F.R., scopul fiind reducerea infractionalitatii transfrontaliere si implicit, asigurarea unui grad inalt de securizare al frontierelor romane (din care peste 2.000 de km.. reprezinta frontiera externa U.E. - viitoare frontiera externa Schengen).
IMPORTANT:
Pana la data aderarii la spatiul Schengen, caracterul frontierelor cu Ungaria si Bulgaria este considerat, potrivit acquis-ului Schengen, drept frontiera externa Schengen (art. 1 al Conventiei de Implementare a Acordului Schengen din 1985 si capitolul I - Frontiere interne - al Planului de Actiune Schengen revizuit 2008), chiar daca acestea sunt frontiere interne ale Uniunii Europene.
Drept urmare, la nivelul acestor frontiere, pana la momentul aderarii, se va realiza, in continuare, controlul la frontiera, aplicandu-se principiul controlului in comun (art. 17 din Regulamentul C.E. nr. 562/2006) cu autoritatile de frontiera ale statelor vecine - Ungaria si Bulgaria, in baza acordurilor bilaterale incheiate.
De la momentul aderarii Romaniei si Bulgariei la spatiul Schengen, regimul fluviului Dunarea va fi acela de frontiera terestra interna, controalele specifice urmand a fi efectuate doar in porturile de intrare / iesire in / din spatiul Schengen, respectiv Calafat - Vidin si Galati (intre cele doua porturi se vor elimina controalele de frontiera).
Pentru navele aflate in tranzit pe fluviul Dunarea, fara oprire in porturile romanesti, precum si pentru cele care intra / ies in / din spatiul Schengen, controalele de frontiera la intrare si iesire in / din spatiul Schengen vor fi efectuate in porturile Calafat, Galati, Tulcea, Sulina si Constanta Sud-Agigea.
De asemenea, pentru Romania si Bulgaria va ramane valabila obligatia de a supraveghea frontiera externa cu Serbia, precum si portiunea de frontiera dintre Romania si Serbia, formata de fluviul Dunarea - intre Bazias si primul punct de trecere a frontierei comun romano-bulgar - Calafat - Vidin.