Sute de autovehicule, furate din strainatate, depistate de politistii de frontiera romani in anul 2010

In anul 2010, politistii de frontiera au descoperit 287 autovehicule ce figurau furate din strainatate.
Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut cand au fost descoperite 183 autovehicule, numarul descoperirilor privind mijloacele de transport furate, a crescut cu aproximativ 56%.
In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania, Ungaria etc., iar persoanele implicate sunt cetateni romani, moldoveni, ucraineni, austrieci, italieni sau turci.

Statistica

Traficul cu autoturisme de lux furate din strainatate a fost, si in acest an, "in atentia" lumii interlope transnationale, fiind o activitate ilicita ce aduce beneficii financiare substantiale membrilor retelelor deja specializate in domeniu si extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din Vestul catre Estul Europei).

De la inceputul anului pana in prezent, politistii de frontiera au descoperit 219 autoturisme, precum si 30 automarfare, 16 microbuze, 15 motociclete si 7 remorci auto declarate furate in strainatate. In perioada similara a anului 2009, au fost depistate 183 autovehicule furate in strainatate, constatandu-se o crestere cu aproximativ 56% a numarului de autovehicule descoperite.

Pentru identificarea si indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate in strainatate, sub supravegherea directa a Parchetelor, politistii de frontiera au colaborat cu structurile similare din statele membre U.E., realizand un schimb operativ de date si informatii, prin intermediul Centrelor si Punctelor de Contact (Oradea, Galati etc).

Pe linia combaterii traficului cu auto furate, politistii de frontiera au intocmit 214 dosare penale, persoanele implicate fiind cetateni romani, moldoveni, ucraineni, austrieci, italieni si turci.

Organizarea retelelor de traficanti

Din analizele efectuate de politistii de frontiera in cazurile depistate in zonele de competenta, s-a stabilit ca, in general, retelele de traficanti sunt organizate pe doua tipuri mari, respectiv cele specializate in furtul autoturismelor de lux si cele specializate in furtul autoturismelor de categorie mijlocie.

La randul lor, aceste doua tipuri sunt subdivizate in mai multe grupuri de actiune, a caror "ierarhie" este urmatoarea:

grupa de recunoastere - identifica masinile corespunzatoare "cererii", grupa tehnica - confectioneaza documentele false, grupa de transport - trece masinile peste granite, grupa de valorificare - vinde masinile de lux, grupa de supraveghere - are ca sarcina supravegherea si derularea tuturor fazelor incluse in actul ilegal.

Moduri de operare si rute

Ca moduri de operare ale traficantilor, analizele arata ca "se practica":

frauda la asigurari - cu acordul proprietarului, masina este transportata in alta tara, "spalata" prin vanzari succesive si ulterior declarata ca fiind furata chiar de catre proprietar; furtul la comanda, deturnarea sau frauda la firmele de inchirieri - se racoleaza o persoana fara posibilitati materiale care contra unei sume modice accepta sa deschida pe numele sau un cont intr-o banca si implicit sa obtina o carte de credit (card), document in baza caruia persoana inchiriaza de la firmele de profil, autoturismul.

Rutele folosite de catre traficanti sunt, in general, orientate dinspre tarile vest europene cu finalitate in tarile est-europene si foste membre C.S.I.:

Italia - Austria - Ungaria - Romania; Germania - Austria - Ungaria - Romania - Moldova si Ucraina; Italia - Serbia - Romania - R. Moldova - Ucraina sau Federatia Rusa.

In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania, Ungaria etc.

In majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul masinilor respective au declarat, pe timpul cercetarilor, ca nu stiau ca autoturismele se afla in atentia autoritatilor ca fiind furate, ei fiind doar "cumparatori de buna credinta". Altii au sustinut ca au primit o suma de bani (in general, de pana la 500 euro) pentru a transporta masina in Romania si, la fel, nu cunosteau ca aceasta e furata.

In urma unui "studiu" al cererii si ofertei pe piata neagra a masinilor, s-a constatat ca, la categoria autoturisme de lux, cele mai cautate sunt marcile BMW si Mercedes, iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o detin marcile Renault si Fiat.

Dintre cazurile semnificative inregistrate in anul 2010 pe linia prevenirii si combaterii traficului cu autoturisme furate, prezentam urmatoarele:

Autoturism de lux de aproximativ 200.000 euro furat din Germania, depistat la Varsand
Un autoturism de lux, marca BENTLEY CONTINENTAL, in valoare de aproximativ 200.000 de euro, care figura in baza de date ca fiind furat din Germania, a fost descoperit de politistii de frontiera aradeni la intrarea in Romania.
In data de 23.06. a.c., politistii de frontiera din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Varsand au identificat un cetatean ucrainean, P.O., in varsta de 48 ani, care s-a prezentat pentru a intra in tara la volanul unui autoturism marca Bentley Continental, inmatriculat in Ucraina.
Cu ocazia controlului documentelor autoturismului, politistii de frontiera au constatat ca certificatul de inmatriculare este falsificat, precum si permisul de conducere ucrainiean prezentat de P.O. Dupa efectuarea verificarilor specifice, politistii de frontiera au constatat ca masina figura in baza de date a Interpol ca fiind furata din Germania din luna aprilie 2010.
Barbatul a declarat ca nu stia ca autoturismul pe care il conducea este furat din Germania si ca el doar il transporta pana in Bulgaria la rugamintea unui prieten.
Politistii de fontiera aradeni i-au intocmit actele premergatoare inceperii urmaririi penale pentru savarsirea infractiunilor de tainuire la furt, complicitate la fals material in inscrisuri oficiale, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere si conducerea unui autovehicul cu numar fals de inmatriculare, la finalizare urmand a fi luate masurile legale ce se impun.
Totodata, autoturismul a fost indisponibilizat si se afla la sediul Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Arad in vederea continuarii cercetarilor.

Bentley furat din Germania depistat la Petea
Politistii de frontiera satmareni au depistat un cetatean roman care incerca sa iasa din tara cu un autoturism de lux, marca Bentley Continental, ce figura ca fiind furat din Germania.
In data de 22 decembrie a.c., in jurul orei 23.00, la Punctul de Trecere a Frontierei Petea s-a prezentat pentru a iesi din tara Adrian Nelu F., in varsta de 31 ani. Tanarul, originar din Negresti Oas, are dubla cetatenie, romana si franceza, iar domiciliul il are in Franta. Acesta conducea un autoturism marca Bentley Continental, pe care erau aplicate placute cu numere de inmatriculare romanesti.
Cu ocazia formalitatilor pentru iesirea din tara, la controlul de frontiera au fost solicitate documentele masinii si actele conducatorului auto. Adrian Nelu F. a prezentat cartea de identitate franceza a masinii si certificatul de inmatriculare pe numele unui alt cetatean roman.
In urma verificarilor efectuate, politistii de frontiera au constatat ca autoturismul figureaza ca fiind declarat furat din Germania, in noiembrie 2010.
Adrian Nelu F. a declarat ca el este angajat al unei societati comerciale din Franta care are ca obiect de activitate vanzarea de autoturisme si ca in urma cu aproximativ doua saptamani a fost contactat telefonic de catre o persoana din Bucuresti, proprietarul a doua societati comerciale, care i-a spus ca are de vanzare un Bentley Continental GTC.
Interesat de oferta, Adrian Nelu F. a mers la Bucuresti si a cumparat masina de la persoana respectiva contra sumei de 85.000 euro, primind in schimb documentele autoturismului si masina cu care aseara s-a prezentat pe sensul de iesire din tara la P.T.F. Petea.
Barbatul este cercetat pentru savarsirea infractiunii de tainuire la furt, iar autoturismul a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F. Satu Mare pentru continuarea cercetarilor.

Autocamion de 80.000 euro furat din Lituania depistat la frontiera
In data de 01.10.2010, la P.T.F. Giurgiu, s-a prezentat pentru efectuarea formalitatilor legale, cetateanul ucrainean Anatoli S., in varsta de 55 ani, care conducea un autocamion marca Renault, inmatriculat in Lituania.
Politistii de frontiera, au procedat la verificarea acestuia in baza de date, ocazie cu care au constatat ca autocamionul figureaza ca fiind furat din Lituania din august 2010.
Soferului i s-au intocmit actele premergatoare de cercetare penala pentru savarsirea infractiunii de complicitate la furt si a fost prezentat Parchetului de pe langa Judecatoria Giurgiu care a dispus cercetarea acestuia in stare de libertate.
Autocamionul, in valoare de aproximativ 80.000 euro, a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F.Giurgiu pana la finalizarea cercetarilor.

BMW X5 furat din Austria, descoperit de politistii de frontiera vasluieni
In data de 18 august a.c., la P.T.F. Albita, judetul Vaslui, s-a prezentat cetateanul moldovean Ion J., in varsta de 28 ani, care conducea un autoturism de teren BMW X5, an de fabricatie 2008, avand numere de inmatriculare provizorii de Ungaria.
Pe timpul controlului specific, avand suspiciuni cu privire la provenienta autoturismului, politistii de frontiera au efectuat verificari in baza de date a Interpol, constatand ca masina este furata din Austria la data de 19 mai 2010.
Cu ocazia cercetarilor, s-a mai stabilit ca procura prezentata la controlul de frontiera de catre cetateanul moldovean este falsa.
Politistii de frontiera vasluieni i-au intocmit cetateanului moldovean dosar penal pentru savarsirea infractiunilor de complicitate la furt calificat (art. 26 raportat la art. 208, 209 C.pen.) si uz de fals (art. 291 C.pen.) urmand a fi inaintat Parchetului de pe langa Judecatoria Husi cu propunerile legale.
Autoturismul, in valoare de aproximativ 189.000 lei, a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F. Vaslui.
Politistii de frontiera vasluieni continua cercetarile pentru stabilirea imprejurarilor care au condus la comiterea faptei si identificarii tuturor persoanelor implicate.

Politia de Frontiera Romana va continua - independent sau in colaborare cu celelalte institutii cu competenta din tara si strainatate - sa intreprinda masuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infractional transfrontalier, de natura sa aduca prejudicii atat economiei nationale, cat si persoanelor de buna credinta.

Politia de Frontiera Romana este institutia specializata a statului care se ocupa de supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat ... mai departe