In anul 2010, politistii de frontiera au descoperit 287
autovehicule ce figurau furate din strainatate.
Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut cand au fost
descoperite 183 autovehicule, numarul descoperirilor privind
mijloacele de transport furate, a crescut cu aproximativ 56%.
In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care
tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania,
Ungaria etc., iar persoanele implicate sunt cetateni romani,
moldoveni, ucraineni, austrieci, italieni sau turci.
Statistica
Traficul cu autoturisme de lux furate din strainatate a fost, si in acest an, "in atentia" lumii interlope transnationale, fiind o activitate ilicita ce aduce beneficii financiare substantiale membrilor retelelor deja specializate in domeniu si extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din Vestul catre Estul Europei).
De la inceputul anului pana in prezent, politistii de frontiera au descoperit 219 autoturisme, precum si 30 automarfare, 16 microbuze, 15 motociclete si 7 remorci auto declarate furate in strainatate. In perioada similara a anului 2009, au fost depistate 183 autovehicule furate in strainatate, constatandu-se o crestere cu aproximativ 56% a numarului de autovehicule descoperite.
Pentru identificarea si indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate in strainatate, sub supravegherea directa a Parchetelor, politistii de frontiera au colaborat cu structurile similare din statele membre U.E., realizand un schimb operativ de date si informatii, prin intermediul Centrelor si Punctelor de Contact (Oradea, Galati etc).
Pe linia combaterii traficului cu auto furate, politistii de frontiera au intocmit 214 dosare penale, persoanele implicate fiind cetateni romani, moldoveni, ucraineni, austrieci, italieni si turci.
Organizarea retelelor de traficanti
Din analizele efectuate de politistii de frontiera in cazurile depistate in zonele de competenta, s-a stabilit ca, in general, retelele de traficanti sunt organizate pe doua tipuri mari, respectiv cele specializate in furtul autoturismelor de lux si cele specializate in furtul autoturismelor de categorie mijlocie.
La randul lor, aceste doua tipuri sunt subdivizate in mai multe grupuri de actiune, a caror "ierarhie" este urmatoarea:
grupa de recunoastere - identifica masinile corespunzatoare "cererii", grupa tehnica - confectioneaza documentele false, grupa de transport - trece masinile peste granite, grupa de valorificare - vinde masinile de lux, grupa de supraveghere - are ca sarcina supravegherea si derularea tuturor fazelor incluse in actul ilegal.Moduri de operare si rute
Ca moduri de operare ale traficantilor, analizele arata ca "se practica":
frauda la asigurari - cu acordul proprietarului, masina este transportata in alta tara, "spalata" prin vanzari succesive si ulterior declarata ca fiind furata chiar de catre proprietar; furtul la comanda, deturnarea sau frauda la firmele de inchirieri - se racoleaza o persoana fara posibilitati materiale care contra unei sume modice accepta sa deschida pe numele sau un cont intr-o banca si implicit sa obtina o carte de credit (card), document in baza caruia persoana inchiriaza de la firmele de profil, autoturismul.Rutele folosite de catre traficanti sunt, in general, orientate dinspre tarile vest europene cu finalitate in tarile est-europene si foste membre C.S.I.:
Italia - Austria - Ungaria - Romania; Germania - Austria - Ungaria - Romania - Moldova si Ucraina; Italia - Serbia - Romania - R. Moldova - Ucraina sau Federatia Rusa.In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania, Ungaria etc.
In majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul masinilor respective au declarat, pe timpul cercetarilor, ca nu stiau ca autoturismele se afla in atentia autoritatilor ca fiind furate, ei fiind doar "cumparatori de buna credinta". Altii au sustinut ca au primit o suma de bani (in general, de pana la 500 euro) pentru a transporta masina in Romania si, la fel, nu cunosteau ca aceasta e furata.
In urma unui "studiu" al cererii si ofertei pe piata neagra a masinilor, s-a constatat ca, la categoria autoturisme de lux, cele mai cautate sunt marcile BMW si Mercedes, iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o detin marcile Renault si Fiat.
Dintre cazurile semnificative inregistrate in anul 2010 pe linia prevenirii si combaterii traficului cu autoturisme furate, prezentam urmatoarele:
Autoturism de lux de aproximativ 200.000 euro
furat din Germania, depistat la Varsand
Un autoturism de lux, marca BENTLEY CONTINENTAL, in valoare de
aproximativ 200.000 de euro, care figura in baza de date ca fiind
furat din Germania, a fost descoperit de politistii de frontiera
aradeni la intrarea in Romania.
In data de 23.06. a.c., politistii de frontiera din cadrul
Punctului de Trecere a Frontierei Varsand au identificat un
cetatean ucrainean, P.O., in varsta de 48 ani, care s-a prezentat
pentru a intra in tara la volanul unui autoturism marca Bentley
Continental, inmatriculat in Ucraina.
Cu ocazia controlului documentelor autoturismului, politistii de
frontiera au constatat ca certificatul de inmatriculare este
falsificat, precum si permisul de conducere ucrainiean prezentat de
P.O. Dupa efectuarea verificarilor specifice, politistii de
frontiera au constatat ca masina figura in baza de date a Interpol
ca fiind furata din Germania din luna aprilie 2010.
Barbatul a declarat ca nu stia ca autoturismul pe care il conducea
este furat din Germania si ca el doar il transporta pana in
Bulgaria la rugamintea unui prieten.
Politistii de fontiera aradeni i-au intocmit actele premergatoare
inceperii urmaririi penale pentru savarsirea infractiunilor de
tainuire la furt, complicitate la fals material in inscrisuri
oficiale, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara
permis de conducere si conducerea unui autovehicul cu numar fals de
inmatriculare, la finalizare urmand a fi luate masurile legale ce
se impun.
Totodata, autoturismul a fost indisponibilizat si se afla la sediul
Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Arad in vederea
continuarii cercetarilor.
Bentley furat din Germania depistat la Petea
Politistii de frontiera satmareni au depistat un cetatean roman
care incerca sa iasa din tara cu un autoturism de lux, marca
Bentley Continental, ce figura ca fiind furat din Germania.
In data de 22 decembrie a.c., in jurul orei 23.00, la Punctul de
Trecere a Frontierei Petea s-a prezentat pentru a iesi din tara
Adrian Nelu F., in varsta de 31 ani. Tanarul, originar din Negresti
Oas, are dubla cetatenie, romana si franceza, iar domiciliul il are
in Franta. Acesta conducea un autoturism marca Bentley Continental,
pe care erau aplicate placute cu numere de inmatriculare
romanesti.
Cu ocazia formalitatilor pentru iesirea din tara, la controlul de
frontiera au fost solicitate documentele masinii si actele
conducatorului auto. Adrian Nelu F. a prezentat cartea de
identitate franceza a masinii si certificatul de inmatriculare pe
numele unui alt cetatean roman.
In urma verificarilor efectuate, politistii de frontiera au
constatat ca autoturismul figureaza ca fiind declarat furat din
Germania, in noiembrie 2010.
Adrian Nelu F. a declarat ca el este angajat al unei societati
comerciale din Franta care are ca obiect de activitate vanzarea de
autoturisme si ca in urma cu aproximativ doua saptamani a fost
contactat telefonic de catre o persoana din Bucuresti, proprietarul
a doua societati comerciale, care i-a spus ca are de vanzare un
Bentley Continental GTC.
Interesat de oferta, Adrian Nelu F. a mers la Bucuresti si a
cumparat masina de la persoana respectiva contra sumei de 85.000
euro, primind in schimb documentele autoturismului si masina cu
care aseara s-a prezentat pe sensul de iesire din tara la P.T.F.
Petea.
Barbatul este cercetat pentru savarsirea infractiunii de tainuire
la furt, iar autoturismul a fost indisponibilizat la sediul
I.J.P.F. Satu Mare pentru continuarea cercetarilor.
Autocamion de 80.000 euro furat din Lituania
depistat la frontiera
In data de 01.10.2010, la P.T.F. Giurgiu, s-a prezentat pentru
efectuarea formalitatilor legale, cetateanul ucrainean Anatoli S.,
in varsta de 55 ani, care conducea un autocamion marca Renault,
inmatriculat in Lituania.
Politistii de frontiera, au procedat la verificarea acestuia in
baza de date, ocazie cu care au constatat ca autocamionul figureaza
ca fiind furat din Lituania din august 2010.
Soferului i s-au intocmit actele premergatoare de cercetare penala
pentru savarsirea infractiunii de complicitate la furt si a fost
prezentat Parchetului de pe langa Judecatoria Giurgiu care a dispus
cercetarea acestuia in stare de libertate.
Autocamionul, in valoare de aproximativ 80.000 euro, a fost
indisponibilizat la sediul I.J.P.F.Giurgiu pana la finalizarea
cercetarilor.
BMW X5 furat din Austria, descoperit de
politistii de frontiera vasluieni
In data de 18 august a.c., la P.T.F. Albita, judetul Vaslui, s-a
prezentat cetateanul moldovean Ion J., in varsta de 28 ani, care
conducea un autoturism de teren BMW X5, an de fabricatie 2008,
avand numere de inmatriculare provizorii de Ungaria.
Pe timpul controlului specific, avand suspiciuni cu privire la
provenienta autoturismului, politistii de frontiera au efectuat
verificari in baza de date a Interpol, constatand ca masina este
furata din Austria la data de 19 mai 2010.
Cu ocazia cercetarilor, s-a mai stabilit ca procura prezentata la
controlul de frontiera de catre cetateanul moldovean este
falsa.
Politistii de frontiera vasluieni i-au intocmit cetateanului
moldovean dosar penal pentru savarsirea infractiunilor de
complicitate la furt calificat (art. 26 raportat la art. 208, 209
C.pen.) si uz de fals (art. 291 C.pen.) urmand a fi inaintat
Parchetului de pe langa Judecatoria Husi cu propunerile legale.
Autoturismul, in valoare de aproximativ 189.000 lei, a fost
indisponibilizat la sediul I.J.P.F. Vaslui.
Politistii de frontiera vasluieni continua cercetarile pentru
stabilirea imprejurarilor care au condus la comiterea faptei si
identificarii tuturor persoanelor implicate.
Politia de Frontiera Romana va continua - independent sau in colaborare cu celelalte institutii cu competenta din tara si strainatate - sa intreprinda masuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infractional transfrontalier, de natura sa aduca prejudicii atat economiei nationale, cat si persoanelor de buna credinta.