In primele sase luni ale anului 2010, politistii de
frontiera au descoperit 153 autovehicule furate, dintre acestea 116
fiind autoturisme, 16 automarfare, 9 microbuze, 9 motociclete si 3
autoremorci.
Numarul autoturismelor declarate furate din strainatate si
depistate la frontiera (116) a crescut de aproximativ 1,3 ori fata
de perioada similara a anului trecut, cand au fost descoperite 86
autoturisme.
Principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza
frontierele Romaniei, ramane, in continuare, Italia, iar persoanele
implicate provin din Romania, R. Moldova, Ucraina etc.
Statistica
Traficul cu autoturisme de lux furate din strainatate ramane, si in acest an, "in atentia" lumii interlope transnationale, fiind o activitate ilicita ce aduce beneficii financiare substantiale membrilor retelelor deja specializate in domeniu si extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din Vestul catre Estul Europei).
De la inceputul anului pana in prezent, politistii de frontiera au descoperit 153 mijloace auto (116 autoturisme, 16 automarfare, 9 microbuze 9 motociclete si 3 remorci), declarate furate in strainatate, cu aproximativ 32% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand au fost depistate 111 autovehicule furate.
Pentru identificarea si indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate in strainatate, sub supravegherea directa a Parchetelor, politistii de frontiera au colaborat cu structurile similare din statele membre U.E., realizand un schimb operativ de date si informatii, prin intermediul Punctelor si Centrelor de Contact de la frontiera.
In toate situatiile, conform legislatiei, pe numele celor implicati in traficul cu masini furate, au fost intocmite dosare penale.
Organizarea retelelor de traficanti
Din analizele efectuate de politistii de frontiera in cazurile depistate in zonele de competenta, s-a stabilit ca, in general, retelele de traficanti sunt organizate pe doua tipuri mari, respectiv cele specializate in furtul autoturismelor de lux (Chrysler, Mercedes, BMW etc.) si cele specializate in furtul autoturismelor de categorie mijlocie (Fiat, Opel, Seat etc.).
La randul lor, aceste doua tipuri sunt subdivizate in mai multe grupuri de actiune, a caror "ierarhie" este urmatoarea:
grupa de recunoastere - identifica masinile corespunzatoare "cererii", grupa tehnica - confectioneaza documentele false, grupa de transport - trece masinile peste granite, grupa de valorificare - vinde masinile de lux, grupa de supraveghere - are ca sarcina supravegherea si derularea tuturor fazelor incluse in actul ilegal.Moduri de operare si rute
Ca moduri de operare ale traficantilor, analizele arata ca "se practica":
frauda la asigurari - cu acordul proprietarului, masina este transportata in alta tara, "spalata" prin vanzari succesive si ulterior declarata ca fiind furata chiar de catre proprietar; furtul la comanda, deturnarea sau frauda la firmele de inchirieri - se racoleaza o persoana fara posibilitati materiale care contra unei sume modice accepta sa deschida pe numele sau un cont intr-o banca si implicit sa obtina o carte de credit (card), document in baza caruia persoana inchiriaza de la firmele de profil, autoturismul.Rutele folosite de catre traficanti sunt, in general, orientate dinspre tarile vest europene cu finalitate in tarile est-europene:
Italia - Austria - Ungaria - Romania; Germania - Austria - Ungaria - Romania - Moldova si Ucraina; Italia - Serbia - Romania - R.Moldova - Ucraina sau Federatia Rusa.In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania, Ungaria etc.
In majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul masinilor respective au declarat, pe timpul cercetarilor, ca nu stiau ca autoturismele se afla in atentia autoritatiilor ca fiind furate, ei fiind doar "cumparatori de bunacredinta". Altii au sustinut ca au primit o suma de bani (in general, de pana la 500 euro) pentru a transporta masina in Romania si, la fel, nu cunosteau ca aceasta e furata.
In urma unui "studiu" al cererii si ofertei pe piata neagra a masinilor, s-a constatat ca, la categoria autoturisme de lux, cele mai cautate sunt marcile BMW si Audi, iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o detin marcile Renault si Fiat.
Dintre cazurile inregistrate in acest an de politistii de frontiera, amintim:
Un autoturism de lux, marca BENTLEY CONTINENTAL,
in valoare de aproximativ 200.000 de euro, care figura in baza de
date ca fiind furat din Germania, a fost descoperit de politistii
de frontiera aradeni la intrarea in Romania.
In data de 23.06. a.c., politistii de frontiera din cadrul
Punctului de Trecere a Frontierei Varsand au identificat un
cetatean ucrainean, P.O., in varsta de 48 ani, care s-a prezentat
pentru a intra in tara la volanul unui autoturism marca Bentley
Continental, inmatriculat in Ucraina.
Cu ocazia controlului documentelor autoturismului, politistii de
frontiera au constatat ca certificatul de inmatriculare este
falsificat, precum si permisul de conducere ucrainean prezentat de
P.O.
Dupa efectuarea verificarilor specifice, politistii de frontiera au
constatat ca masina figura in baza de date a Interpol ca fiind
furata din Germania din luna aprilie 2010.
Barbatul a declarat ca nu stia ca autoturismului pe care il
conducea este furat din Germania si ca el doar il transporta pana
in Bulgaria la rugamintea unui prieten.
Politistii de fontiera aradeni i-au intocmit barbatului actele
premergatoare inceperii urmaririi penale pentru savarsirea
infractiunilor de tainuire la furt, complicitate la fals material
in inscrisuri oficiale, conducerea pe drumurile publice a unui
autovehicul fara permis de conducere si conducerea unui autovehicul
cu numar fals de inmatriculare, la finalizare urmand a fi luate
masurile legale ce se impun.
Totodata, autoturismul a fost indisponibilizat si se afla la sediul
Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Arad in vederea
continuarii cercetarilor.
In data de 22.04. a.c., in jurul orelor 00.10,
la Punctul de Trecere a Frontierei Sculeni, judetul Iasi, s-a
prezentat cetateanul moldovean Oleg N., in varsta de 34 ani, la
volanul unui autotractor marca MAN.
In urma controlului amanuntit efectuat de politistii de frontiera
ieseni s-a stabilit ca seria pansoanata pe sasiu prezinta urme de
modificare mecanica, iar in computerul de bord al autotractorului
figureaza o alta serie de caroserie.
Astfel, efectuand verificari specifice, politistii de frontiera au
constatat ca autotractorul fusese declarat ca fiind furat din
Germania.
Barbatul a mentionat ca nu avea cunostinta despre faptul ca
autotractorul, in valoare de 45.000 euro, este declarat furat.
Politistii de frontiera au intocmit celui in cauza lucrare penala
sub aspectul savarsirii infractiunii de complicitate la furt, iar
autotractorul a fost indisponibilizat la sediul Punctului de
Trecere a Frontierei Sculeni, in vederea continuarii
cercetarilor.
In data de 21 aprilie 2010, in jurul orei 23.30,
la Punctul de Trecere a Frontierei Albita, judetul Vaslui, s-a
prezentat cetateanul roman Liviu D., in varsta de 40 ani, la
volanul unei limuzine Mercedes Benz S350 CDI, an fabricatie 2009,
inmatriculata in Germania.
La controlul specific, politistii de frontiera vasluieni, avand
suspiciuni cu privire la provenienta masinii, au efectuat un
control amanuntit si au constatat ca autovehiculul este declarat ca
fiind furat din Italia, de la inceputul acestei luni.
Soferul a declarat ca a cumparat autoturismul de la un cetatean
german in schimbul sumei de 42.000 euro. Barbatul a mai spus ca nu
stia ca autoturismul este declarat ca fiind furat si ca intentiona
sa il vanda in Republica Moldova.
Masina, in valoare de peste 50.000 de euro, a fost
indisponibilizata la sediul Inspectoratului Judetean al Politiei de
Frontiera Vaslui.
In data de 25.02. a.c., in jurul orei 07.00, la
P.T.F. Albita, judetul Vaslui, s-a prezentat pentru a efectua
formalitatile de frontiera, conducand un autoturism marca BMW X3,
fabricat in anul 2008 si inmatriculat in Italia, cetateanul cu
dubla cetatenie moldoveneasca si romana, Victor G., in varsta de 32
ani.
Cu ocazia controlului specific, politistii de frontiera au
constatat ca soferul nu este proprietarul autoturismului, acesta
prezentand o procura in baza careia conducea vehiculul.
Actionand in baza unei analize de risc, lucratorii nostri au
efectuat verificari prin Punctul de Contact Oradea, in urma carora
a rezultat faptul ca respectivul autoturism, figura ca fiind furat
in Italia din data de 24.02.2010.
Victor G. a declarat ca nu are cunostinta despre situatia juridica
a autoturismului si ca el l-a preluat de la un cetatean moldovean
doar pentru a-l transporta pana in R. Moldova, contra unei sume de
bani.
Persoana in cauza este cercetata sub aspectul savarsirii
infractiunii de furt iar autovehiculul, in valoare de aproximativ
85.000 lei, a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F.Vaslui pana
la finalizarea cercetarilor.
Politia de Frontiera Romana va continua - independent sau in colaborare cu celelalte institutii cu competenta din tara si strainatate - sa intreprinda masuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infractional transfrontalier, de natura sa aduca prejudicii atat economiei nationale, cat si persoanelor de buna credinta.